2020
Sopwith Pup na konci letovíého
dne/večera. S Variantem II po hodinovém letu
na
Slavíkově u Hronova.
Tento
rok se nám nedobře žije, často není ani chuť a ani čas létat. I přesto
jsem zažil pár krásných okamžiků se svými modely. Musím se přiznat, že
v poslední době létám spíš s těmi menšími, rozuměj elektrovětroni,
protože jsou velmi pohotové a hlavně s nimi lze přistát na kousku louky
třeba i mezi stromy.
Létání s Rubicone a Žábou na podzim 2020 nad Kuchaříkem
Létání s Mistralem na podzim 2020 na vyvýšenině Hronovská - 82 minut
Se Žábou
jsem
jsem zažil letošní nejkrásnější polétání vůbec, a to 23. září 2020.
Vyjel jsem v Radotíně na kopec naproti cementárně, vál jihozápadní a
posléze spíš západní vítr. Chtěl jsem využít svahového proudění, i když
je to tam diskutabilní, protože létat se dá na louce nad skalami v
bývalém ovocném sadu asi 50 až 100 metrů od hrany svahu a bývá tam
často i silná turbulence. Původně jsem chtěl vzít model Rubicone,
protože byly slabší podmínky a on je docela dobrý kluzák, ale pak jsem
k Rubicone přidal Žábu, jejíž baterii jsem jen trochu nabil během
oběda, tedy neúplně, dvoučlánek měl po odpojení z nabíjení pouze 7,3 V,
normálně je 8,4 V.
Na místě jsem zjistil, že Rubicone měl vybitou baterii - no, už jsem
starý a myslel jsem si, že jsem jej dva dny předtím nabil. Tak přišla
na řadu Žába s tím, že chvilku se prolétnu a pak pojedu domů, protože
mám nabito jen částečně. Vystartoval jsem a krásně poletoval. Pak se
stočil vítr na západní a vytvořila se vlna nad lesem vpravo, občas
mizela, ale nosila fantasticky. Honil jsem se s káňaty, poštolkami a
jestřáby po nebi 80 minut, často i velmi razantně, protože to
stoupalo jako ve výtahu. Útoky jestřábů na Žábu časem pominuly, když
ptáci zjistili, že elektromotor vydává zvuk. Zapnul jsem jej v jednu
chvíli schválně, protože opravdu to vypadalo, že se jeden z nich do
Žáby pustí, vždyť má v rozpětí jen 86 cm, tedy méně než dravec. Bylo to
fantazie...
Často jsem v létě a v září létal i s Rubicone.
... a s Motýlkem.
Ano, to je Motýlek
ve vzduchu.
A vyloženě jsem si to užíval s P-13 Sport Elektro.
Nemohu si
pomoci, ale z trojice větších Reichardových větroňů, co mám (ještě Mistrál
a Sirius),
tato
P-13 je v kluzu a i stylem letu nejlepší.
Novoroční létání s Mariposou se odehrálo 1. 1. 2020 na stráni
Hronovská, celkem 51 minut v mírně mrazivém počasí a klidném ovzduší.
2019
V srpnu 2019 jsem vylétl s Dolphinem 40 na nové palivo Optimix pro
motory 2T s 5% nitrometanu. Musel jsem úplně zgruntu seřídit
volnoběžnou jehlu a přechody: teď už motor šlape spolehlivě, jak má.
24. července 2019 byla na Kuchaříku obsazeno, asi vrtulníkáři (viděl
jsem jen z dálky). Protože měl foukat severovýchodní vítr, popojel jsem
nad Choteč a zalétal s Vážkou.
Dlouho jsem s ní nelétal, zdála se mi trochu rozštelovaná, uhýbala víc
na jednu stranu, což se po přistání potvrdilo nastavením směrovky (to
jsem musel znovu vynulovat, a to i fyzicky zkrácením táhla), také se
trochu rozlepily závěsy křidélek z isolepy (asi je budu muset
předělat). Jinak bylo kovové nebe, vítr občas foukal trochu ze strany,
takže žádné svahové proudění, spíš občas klesáky, ale i tak jsem si
užil 62-minutový let (z toho asi 5 minut motor). Rozhodl jsem se také
znovu potáhnout trup, protože stávající potah ze starého Orasticku se
odlepuje... tak jen najít trochu času...
A ještě jedno pozorování: i zde se povolil jeden úchyt vrtulového listu
na turbokuželu. Naštěstí jsem si toho všiml před létáním a dotáhl,
nechtěl jsem skončit ztrátou listu jako u P-13 Sport v letošním květnu.
ale láká
mě to.
S Vážkou po přistání
* * * * *
Přestože
v létě 2019 je strašné vedro, vyjel jsem 23. července 2019 nad Kuchařík
s nadějí, že bude foukat vítr proti mírnému svahu; ten však vanul
napříč od severu, i když i tam je mírná terénní vlna. Vzal jsem si s
sebou Motýlka
a Vážku,
ale nakonec jsem létal jen s Motýlkem, protože 79 minut v horku mi
stačilo. Zpočátku byla dost silná termická turbulence, poté se ovzduší
trochu uklidnilo. K pohonu slouží poměrně tvrdý zdroj, takže jsem se
vzpamatoval, až když náhle kleslo napětí při letu bez motoru pod 9 V na
tříčlánku lipolek - před posledním krátkým stoupáním bylo stále nad 10
V. Poměrně rychle jsem přistál, ale i tak už měl jen 8,2 V při
dosednutí na zem. Doma jsem nabil 1211 mAh do baterie 1300 mAh.
ale
láká mě to.
S Motýlkem po přistání
* * * * *
Ve druhé polovině května jsem pořídil jen jednou letět s
elektrifikovaným větroněm P-13 Sport.
Bylo to poprvé na úplné rovině, na našem letišti. Létání bylo nesmírně
příjemné, jen asi po 40 minutách při stoupání jsem uslyšel zvláštní
zvuk, přesněji jiné šustění vrtule, což se záhy po přistání vysvětlilo:
za letu mi ulétl jeden list, protože se uvolnil šroubek, který jej
držel na trámci. Zpětně mohu říci, že i s jedním listem model stoupal,
i když trochu mírněji. K tomu jsem ještě dole zjistil, že se uvolnilo i
olověné závaží, nakonec ale vše dobře dopadlo, nalétl jsem přes 40
minut a místo vrtulových listů Graupner 12x6 budu instalovat Aeronaut
12x6 a jsem docela zvědavý, zda zpozoruji nějaký rozdíl. Opět jsem se
přesvědčil, že P-13 Sport létá fantasticky.
* * * * *
Celé jaro je velmi větrné, takže moc létání nebylo. Zatím byly ve
vzduchu menší větroně do rozpětí dvou metrů vč. úspěšného zalétání Motýlka.
Létal jsem na našem letišti v Lipencích, u Kuchaříku i v Hronově. Také
jsem zprovoznil ARF stavebnici modelu Dolphin
40
na motor O. S. Max 46 AX II a model zalétal. Postupně si na něj zvykám,
nelétal jsem s dvoutaktem už asi osm let. Dolphin je velmi stabilní a
motor je výkonný, jen jsem měl problémy s jeho seřízením, což může být
dáno nejspíše palivem - proti továrnímu nastavení jsem musel výrazně
přenastavit volnoběžnou jehlu. Má drátový podvozek, takže při tvrdším
přistání se mohou kola otisknout do spodku křídel...
Dolphin 40
dne 25. dubna 2019
Zatím jsem s ním létal pouze ve větrném počasí: troufl jsem si na
přemet, výkrut, let na zádech ... ve větší výšce, protože jsem nevěřil
motoru ... a pak jsem zkusil nožový let, který jsem stejně nikdy
pořádně neuměl: byl klikatý, ale dobrá zpráva je, že motor jej bohatě
utáhne. Zřejmě budu muset zkusit jiné palivo, což je v našich
podmínkách Optimix pro dvoutakty s 5% nitrometanu. Zajímavé je, že na
stávající palivo Modeltechnics (10% nitro, 9% ricin + 9% syntetický
olej EDL2) se motor chová obdobně jako svého času čtyřtakty, tj.
vynikající plný plyn, ale špatný volnoběh resp. přechody z něho, zejm.
pokud je volnoběh na nižších otáčkách.
A pro větroně jeden obrázek za všechny - s Mariposou vpodvečer počátkem
jara na Hronovské:
2018
Foto
je po létání nad Hronovem na mírném svahu označeném v mapách jako
Hronovská s nejvyšší kótou 421 m n. m. Vítr foukal spíš z druhé strany,
ale i tak jsme si to dost užili hlavně ve větších výškách. Již čtyři a
půl roku létá Mariposa na původní Zippy
Flightmax 1000 mAh: vůbec nejsou nafouklé, a to se o ně nijak zvlášť
nestarám (někdy jsou celé měsíce nabité, někdy vybité... a čekají na
akci). Stále velmi dobře táhnou.
Je
počátek září a stále málo času: snažím se občas poletovat na polích u
Kuchaříku. Včera 5. září 2018 jsem si vzal s sebou Vážku a Žábu. Žába
dostala zpět vysokootáčkový motor DYS D2225 2000 kV, ten s 1350 kV mě
už omrzel. S vrtulí Ae 7x4 a 2s lipoly 1300 mAh je motorový čas přes 6
a půl minuty, to ještě zbývá v klidu bez motoru tak 3,6 V na článek. I
když papírový odběr má být v této konfiguraci něco málo přes 12 A,
myslím tedy, že ten faktický bude něco přes 10 A. Žába jde na plný plyn
vzhůru asi pod úhlem 80o, nicméně gumově,
nehovoříme o
velkých rychlostech stoupání. Nicméně počet stoupání je k dispozici
velký. Pohonná baterie musela ještě více dozadu, protože 20 A regulátor
je těžší než malý 12 A. Nalétal jsem s mezipřistáním asi 40 minut
(mezipřistání jsem využil pro posunutí akumulátoru).
Vážka
má snad nejlepší křídlo, které jsem dosud zkonstruoval a postavil.
Výborně klouže a je citlivá na termiku; myslím, že k tomu přispívají i
balsové winglety a samozřejmě řízená směrovka. Esteticky se mi nelíbí
příliš široký trup, ale na letové vlastnosti zřejmě vůbec nemá vliv.
Vážku jsem ještě dotrimoval, je na ní dobře vidět rozdíl v točení
zatáček pouze směrovkou nebo pouze křidélky. Zatáčka točená směrovkou
je plochá a model neztrácí výšku, kdežto zatáčka točená pouze křidélky
je v náklonu a model má tendenci se po křídle potápět dolů (asi tak
bych to popsal). Bez směrovky to lze částečně vykompenzovat citlivým
řízením a větším přidáváním výškovky, nicméně není to ono. Při létání
je vhodné ke směrovce občas mírně přidat křidélka (někdy ťuknout i na
druhou stranu).
* * *
Je
vedro, takže moc nelítám... jen jsem v polovině srpna vyšel na kopec s
oblíbenou dvojící dvoumetrovky Variant II a maličké Žáby. Ve Variantovi
létám t.č. čínské 3s lipoly XF Power 2200 mAh 60 C a Taotuo 2200 mAh 40
C. Taotuo se v podstatě po prvním letu začaly mírně nafukovat a změkly,
tj. při větším odběru klesá neúměrně moc napětí... odhadovaný odběr u
Varianta je kolem 40 A. Teď v teple byly dokonce po přistání velmi
horké. XF Power drží a jsou dostatečně tvrdé při vyšším odběru.
V Žábě jsou 2s lipoly Pecka Power 1300 mAh, skoro od počátku jsou
nafouklé, i když mají odběr pouze kolem 6 A ... zatím táhnou; i
předchozí Pecka Power 1000 mAh se brzy nafoukly. Od Pecka Power mám
ještě 3s 4000 mAh (Sirius, odběr max. 37-40 A), jsou od počátku
nafouklé, ale zatím táhnou... a ještě 2200 mAh... ty dobře drží, ale
mají odběr max. jen kolem 28 A. Tím jen chci říct, že pořizování lipoly
baterií je sázka do loterie.
Počasí
bylo horké a jednu chvíli velmi dlouho klesalo celé nebe, takže žádné
příjemné polétání... více k večeru se to zlepšilo. To jsem létal už se
Žábou a chytl parádní termiku, takže asi 20 minut jsem v ní kroužil
společně asi se třemi káňaty, která chvílemi naznačovala útok na mou
zelenou Žábu, ale naštěstí k němu nedošlo, protože káně vždy na
poslední chvíli uhnulo. Když jsem model otočil a urychlil, káňata
dělala s respektem, jako že se jich to netýká. Žába je malá (rozpětí
860 mm), takže by moc šancí neměla.
Kromě
modelu
elektrovětroně Vážka jsem
letos ještě zprovoznil elektroverzi známého staršího větroně P-13 Sport
od firmy Reichard, podrobněji o moderním elektrořešení zde. S modelem velice rád
létám, je to
skutečně fantastický větroň.
Snímek
je ze dne 15. května 2018 nad Kuchaříkem, kde lze využívat
částečné svahové proudění (model ale stabilně dlouhodobě neunese) i
termiku; před dvěma týdny jsem tam nalétal dokonce 92 minut.
7.
dubna 2018 na louce nad Kuchaříkem: s oběma modely po cca. 46 minutách.
jen Variant II měl vypotřebováno jen asi 1 min. 15 s. motorového letu,
kdežto Žába mnohem víc.
11.
února 2018 jsem létal na Slavíkově Na Vrších s Mariposou, bylo ale dost
větrno.
Počátkem
února 2018 byl zalétán úplně nový model vlastní konstrukce Vážka, více
informací zde.
Létání
v r. 2018 jsem zahájil až vpodvečer dne 26. ledna 2018 se
svým
nejmenším modelem Žába.
Počasí bylo
klidné, asi 2o
Celsia, po chvíli vál vítr mírně po svahu, takže nám nic kromě motoru
nepomáhalo. Nalétali jsme 46 minut, z toho asi 10 minut motorového
času. Vzhledem k menšímu a lehčímu regulátoru (12A) jsem musel model
mírně potlačit, což mu rozhodně neublížilo. Napětí baterie vzhledem k
chladnému počasí ke konci již počalo výrazně klesat. Kdyby bylo
tepleji, mohl by být motorový čas až o dvě minuty delší.
2017
Létání
za Prahou u Kuchaříku... mírná skloněná rovina, náznaky
svahového proudění, ale modely se v něm neudrží... včera večer 9. srpna
2017 si tam Basic (LS Model jej už nenabízí) zaletěl svůj osobní rekord
v trvání 1 hodina 27 minut, z toho motorový čas mírně přes 4 minuty...
baterie Turnigy 2200 mAh 25-35 C je už delší dobu nafouklá a při
poklesu napětí měkčí, takže ve stoupání po nasčítaných třech minutách
motorového letu už chybí razance, která je jinak s tímto pohonem značná
(červený motor Turnigy 2836-1000 kV a vrtule Aeronaut 10x6 - kromě
motoru Axi 2217/12 asi nejlepší pohon na 3s s motory se statorem 22 mm,
ovšem za cenu většího odběru proudu... tady jsem pod 30 A a takový je i
regulátor). V motoru jsem po několika letech vyměnil ložiska za
japonská.
Tento
rok je
strašně málo času na létání. Pouze jsem
provětral náhodně některé své elektrovětroně: Mariposu ještě na sněhu,
Oriona v3, Mistrála, Žábu a naposledy Siria. To bylo včera 10. května
2017. První start vpodvečer na baterii starou téměř 8 let (Rhino 3700
mAh, 20C), sice nafouklou, ale stále držící a sloužící. Poskytla přes
čtyř minuty motorového letu, já si užil podvečerní termiky a přistál po
56 minutách. Následovala baterie Zippy 4400 mAh 20C, ale bohužel od
posledního létání s ní v Mistrálovi nebyla nabitá: na počátku měla jen
11,2 V. Nicméně jsem vylétl mírným stoupáním do asi 70 metrů a v této
výšce si užíval termiku. nakonec to bylo krásných 18 minut pohodového
plachtění. Duše byla spokojena...
2016
Modeláři,
kteří létají s metylovými čtyřtakty vědí, že
největším problémem letošního roku bylo zastavení výroby paliva Tornado
Flight (tedy veškeré výroby holandské firmy Jonker) a dočasné
zablokování dovozu paliva a jeho nabídky. Tornado byla jistota... kromě
něho se prodávalo ještě palivo Rapicon, ale i to se přestalo dovážet,
nicméně pro 4T motory Rapicon stejně nebyl dobrou alternativou.
Testoval jsem palivo firmy Model Technics z Velké Británie pro 4T
motory s obsahem směsi 9% ricinového oleje + 9% syntetického oleje EDL2
a 10% nitra, výsledky ani po zředění za účelem snížení množství oleje
na 16,2% nebyly dobré: prostě se nedalo rozumně létat ve všech režimech
letu; jen na plný plyn, motory nedržely volnoběh a ve vzduchu často
zhasínaly.
Mezitím začala firma Pelikán dovážet paliva britské firmy Optifuel,
přičemž jako nejlevněší palivo pro 4T motory z její nabídky vychází
palivo Optimix pro 4T MV s 5% nitra a 20% oleje Klotz o střední
viskozitě (MV = medium viscosity). Cena na jeden litr je srovnatelná s
cenou paliva Tornado Flight 10.
Dne 26. května 2016 jsem večer palivo otestoval, už jsem si ani nedělal
naděje, že motor poběží, jak jsem byl zvyklý s Tornadem, ale byl jsem
mile překvapen: motor dobře startuje, má nízký volnoběh, při kterém
nezhasíná ani ve vzduchu, a má dobré přechody i výkon. Absolvoval jsem
čtyři lety, po prvních dvou o 1/4 otáčky přivřel hlavní jehlu a dobře
si zalétal.
Nové
palivo jsem také vyzkoušel v motoru ASP FS 30 AR, který byl
nejchoulostivější na palivo Model Technics. Motor šel velmi dobře ve
všech režimech... jen mi po několika minutách letu odešlo servo plynu,
takže jsem musel dolétat asi na 60% plynu všechno palivo v nádrži,
trvalo to přes 23 minut! Samozřejmě, že motor zhasl po větru, takže
doklouzání Fokkera E. III bylo trochu rychlejší a při přistání se
převrátil. Pilot přišel o hlavu a utrhla se směrovka (což se v
podobných situacích dříve nestávalo). Doma jsem kromě serva plynu musel
ještě vyměnit servo směrovky; nebylo s ním něco v pořádku, neboť cukalo
a pohybovalo se při jakémkoli pohybu jiných serv. Snad to někdy příště,
až se zase dostanu na letiště, bude už vše OK.
Ještě
jednu změnu prodělala instalace radiového vybavení v modelu:
přijímač je odděleně napájen 2s lipoly o kapacitě 450 mAh, zatím co
serva klasicky ze čtyřčlánku NiMh (eneloop nebo podobné). Snažím se tím
předejít resetu přijimače Hitec Optima při nečekaném náhlém poklesu
napájecího napětí. Spotřeba samotného přijímače je nízká.
Letos
jsem se
stále nemohl dostat k létání. Až v neděli
14. února 2016 dopoledne jsem si vyjel s elektrovětroněm Mistral na
naše letiště.
Zde je Mistrál těsně po přistání ještě v přistávací konfiguraci, tj.
butterfly/crow.
Počasí se během letu neustále měnilo: vzlétal jsem za větru a do
zatažené oblohy, poté se vše uklidnilo téměř do bezvětří, vysvitlo i
sluníčko a nakonec jsem přistával zase za poměrně silného větru.
Zpočátku byla na obloze oblast jakoby přecházející fronty, v ní se
Mistral různě kymácel a dokonce i propadal.
Létal
jsem se starou čínskou baterií 3s Zippy 20 C 4400 mAh:
podle
nápisu na ní jsem ji zprovoznil v dubnu 2011. Tato baterie nikdy
nevykazovala při plném plynu zvláštní tvrdost, ale dosud na ní není
vůbec žádný náznak nafouknutí, pod plným zatížením ale napětí záhy dost
citelně klesá k 9 V, nicméně baterie drží, při plachtění bez motoru
jsem přistával ještě s napětím 10,8 V, tzn., že by se ještě dalo létat.
Létám stále s červeným motorem Turnigy 3639-1100 kV a vrtulí Aeronaut
13x6.5.
Byla termika, dokonce když jsem už chtěl přistát, tak se Mistral asi v
10 metrech nad zemí chytil a já s ním vystoupal ještě asi do 150 metrů.
Celkem let trval 1 hod. 47 minut a byl to prozatím Mistrálův nejdelší
let během jeho už desetiletého provozu.
Nádherně jsem si zalétal a znovu se přesvědčil, že je to kvalitní a
výkonný stroj do každého počasí, více však do nepohody.
Kronika létání:
v r. 2015
v r. 2014