Vážka


Vážka je má třetí samostatná konstrukce elektrovětroně. Po úplně malých strojích Mariposa a Žába jsem se rozhodl pro mírně větší, který by byl již dobrým termickým větroněm, ale nezabíral by příliš mnoho místa. Volba padla na rozpětí kolem 1500 mm, nakonec to je přesně 1502 mm.


Křídlo je štíhlejší s poměrně dlouhými uchy, které se ke konci mírně zužují a jsou zakončeny winglety. Je rozkládací: uprostřed se navléká na uhlíkovou tyč 5 mm a pomocný spojovací ocelový drát 3 mm. K trupu je připevněno vpředu dvěma ocelovými kolíky a vzadu jištěno dvěma plastovými srouby 4 mm. Rovněž výškovka (profil rovná deska) je připevněna plastovými šrouby (3 mm). Střední část křídla má profil AG34, který je od kořene ucha k jeho konci průběžně interpolován na AG35 (program Profili).


Křídlo je zpevněno v odtotové části uhlíkovým páskem, rovněž tak i v kořenové části v místě uchycení šrouby. Žebra jsou z balsy 2 mm, kořenová z březové překližky 2 mm; hlavní nosník je tvořen dvěma smrkovými lištami 2x4 mm, vzadu je dole pomocný smrkový nosník 2x2 mm. Křidélka jsou uříznuta z hotového křídla a dopracována do žádaného tvaru. Potah náběžné části, odtoková skříň a pásky žeber jsou z balsy 1 mm.


Ocasní plochy jsou z plné lehké balsy 4 mm. Křidélka a pohyblivé části výškovky a směrovky jsou zavěšeny na průsvitné isolepě.

Trup má bočnice z balsy 3 mm (vyztužené vzadu pásky z balsy 2 mm na způsob falešné příhradové konstrukce), uzavřené balsou 2 mm, v přední části je vyztužen uhlíkovými pásky a vylaminován zevnitř lehkou tkaninou zejména z důvodu přechodu do čelního kruhového tvaru 40 mm (návaznost na kužel vrtule).

Hmotnost modelu bez pohonné baterie je 495 g, k pohonu t.č. slouží 3s lipoly 1600 mAh 70 C zn. ZOP Power, takže celkem je letová hmostnost cca. 620 g.


Motor je EMAX GT2210-13 1270 kV (značení jako u motorů Axi, tj. stator dlouhý pouze 10 mm); s vrtulí Aeronaut 9x5 na kuželu Pohodalet 40 mm může mít tah odhadem něco mezi 900 - 1000 g při napětí 11,1 V a proudu cca. 17 A. Jako regulátor slouží HTIRC Hornet Series 20 A s BEC 3 A/5V.


V křídlech jsou použita digitální serva Blue Arrow D05010MG s kovovými převody o hmotnosti 5,7 g a tloušťce 8,7 mm. Výškovka a směrovka jsou ovládány analogovými servy Hextronik HXT 900 (9 g), umístěnými ve střední části trupu. Přijímač je Hitec Optima 6 Lite, je napájen přímo z pohonné baterie, zatím co serva přec BEC regulátoru.

Model je potažen fialovou transparentní fólií Hobbyking (dobře se s ní pracuje) a žlutou transparentní Oracover. Trup je potažen světle fialovou fólií Orastick (bohužel už byla stará a ne moc dobře všude drží), kryt baterie pak černým Solartexem. Kryt je vpředu uchycen drátěným očkem, které se zasouvá pod pevnou část trupu, a vzadu fixován magnetem.

Model byl zalétán v neděli 4. února 2018 dopoledne: bylo kolem 0 - 1o Celsia, relativní klid, částečně slunečno. Start byl asi na půl plynu, model zahýbal doprava a v kluzu byl příliš potlačen, takže jsem po startu musel ihned reagovat. Postupně jsem jej vytrimoval na rovný let a přijatelný kluz, nicméně se mi zdál příliš těžký na předek, takže jsem asi po deseti minutách přistál a posunul baterii o asi 1,5 cm dozadu: letové vlastnosti se zlepšily a začala také fungovat termika. Nakonec jsem během dvou letů nalétal asi 55 minut při motorovém čase něco přes 3 minuty. Model výborně reaguje na termiku a má v ní hezký stylový let. Překvapila mě jeho vyšší rychlost v kluzu, zřejmě díky použitému profilu. Kluz je velice dobrý. Motorový let je poměrně dost energický, výkon motoru bohatě dostačuje na velmi rychlá stoupání.

Zbývá doladit motorový let, zřejmě mixem výškovky na přidávání plynu, i když není problém to zařídit ručně. Rovněž chci naprogramovat zpomalení a zrychlení kluzu na křidélkách, brzdy /společné vyklopení křidélek nahoru/ již naprogramovány mám.

Další létání s Vážkou bylo v neděli 18. února 2018 - počasí bylo opět velmi chladné, pouze 1o C. Nehledě na to Vážka s baterií ZOP Power 1600 mAh 3s 70 C svižně stoupala. Musel jsem ještě dotrimovat výškovku (asi o dva zoubky natáhnout). Její potlačování v závislosti na tahu motoru budu vzhledem k tomu muset ještě také nepatrně zvýšit. Model skutečně výborně točí termiku, i když tentokrát jsme si mohli užít jen nulku po dobu asi osmi minut. Celkem jsem přistál za 62 minut kvůli chladu, spotřebovaný motorový let byl cca. 4 minuty, baterie měla ještě 11,1 V, takže prostor pro delší let by ještě byl.

V neděli 25. března 2018 později odpoledne jsme létali s Vážkou znovu. Bylo slunečno, asi 5o C a téměř neznatelný vítr. Přistáli jsme po 75 minutách. Napětí baterie již bylo nižší, asi 10,3 V. Duše byla opravdu spokojena. Letový projev modelu je velmi dobrý, zřejmě tomu napomáhá i řízená směrovka, mám ji mírně namixovanou spolu s křídélky, aby vodila do zatáčky.