Žába


Po úspěšném létání s Mariposou jsem se rozhodl vyrobit ještě menšího elektrovětroně, poněkud dynamičtějšího. Rozpětí se nakonec ustálilo na 860 mm a křídlo jsem si namaloval v programu Profili 2 Pro.


Do něj jsem si stáhnul souřadnice Drelových profilů AG-34 a AG-35, tenčí už jsem si nedovolil z důvodu umístění serv v křídle. Křídlo má u kořene profil AG-34, který se od místa počátku zakřivení eliptické vnější části interpoluje do koncového AG-35. Než jsem se pro tento profil rozhodl, kreslil jsem si poláry při nižších Re (přece jen malý a lehký stroj) a porovnával s dalšími profily, zejména s těmi, co mají tzv. rovnou spodní hranu, tj. především EB 380 a S3021 (ale kreslil jsem i SD 7037 a okolní SA 70xx). Teoreticky mi vyšla rodina AG nejlépe skoro ve všech úhlech náběhu (rychlostech), pouze u většího přetažení klouzal teoreticky lépe S3021. Volil jsem poněkud menší štíhlost a mírné jednoduché vzepětí s nepatrně zvednutými konci křídla (miniuchy), tj. vědomě jsem se snažil o kombinaci rychlejšího stroje se zachováním dobrého kluzu (jinak do termiky bych udělal ušatce). Křídlo je klasické konstrukce, zespodu celé potažené balsou 1 mm a zvrchu jsou ponechány bez potahu balsou jen střední části mezi náběžnou a odtokovou hranou, aby se dala zamontovat lehce serva. Ta jsem zvolil tenká 5,6 gramová s kovovými převody KST HD 47 MG.


Trup je klasické konstrukce z bočnic z balsy 2 mm vyztužené uhlíkovou pásnicí v přední části až za křídlo a dále nosníky z balsy 2 mm (falešná příhradová konstrukce); předek je vymodelován do tvaru kruhu o průměru 36 mm, aby plynule navazoval na kužel vrtule, a u motorové přepážky vylaminován. Křídlo se připevňuje dvěma plastovými šrouby 4 mm. Ocasní plochy jsou z lehké balsy 3 mm a jsou přilepeny nastálo k trupu. Výškovka je ovládána servem HS-55.


Motorizace je založena na malé oběžce Dys D2225-12/2000 Kv, kterou u nás prodává pod názvem BMA1712-13 firma Satria z Olomouce; vnější průměr motoru je 22 mm a průměr statoru je pouze 17 mm.


Motor při pohonu 2s lipoly točí sklápěcí vrtuli Aeronaut 7x4 na kuželu Pohodalet. Satria prodává motor za 359 Kč + 120 Kč dobírka; později jsem zjistil, že jej lze koupit přímo z Hongkongu za cca. 280 Kč vč. doručení. Motor má max. příkon 120 W, což by při účinnosti 70% bylo 84 W výkonu (tato data platí pro max. napětí dvoučlánku lipoly 8,4 V), ale s danou vrtulí by dle Drivecalcu při napětí 7,4 V měl mít výkon necelých 65 W při účinnosti 72,7% (tj. příkon cca 89 W a proud 12,1 A).

V Drivecalcu jsem neměl data pro sklopku Aeronaut 7x4, takže jsem použil MPX, ale zhruba by to mělo odpovídat.

To už je nad síly 12 A regulátoru (při maximálním napětí 8,4 V by proud byl 14,4 A), takže jsem pohonnou soustavu vybavil zahálejícím regulátorem firmy Himodel Fly Pro Series 20A-Pro SB se spínaným BEC 3A (tento typ regulátoru úspěšně několik let používám ve verzích 40 A a 60 A). Jako pohonná baterie  slouží 2s lipoly zn. Pecka Power 1000 mAh. K motoru s vysokým počtem otáček na volt (zde 2000) jsem sáhl úmyslně, abych mohl použít dvoučlánek a větší vrtuli. Alternativa u tohoto motoru by byl tříčlánek s vrtulí 6x3.


Přijímač je Hitec Optima 6 Lite a je napájen přímo z pohonné baterie, zatím co serva jdou přes SBEC.

Model je potažen průsvitnou fólií Oracover zelené barvy s doplňky průsvitným Oracoverem žluté barvy; trup je pak potažen klasickým zeleným Oracoverem.

Zalétávat jsem šel v neděli 4. prosince 2016 dopoledne při mrazu -4oC. Baterie samozřejmě byla měkká, jenže při prvním startu bylo spíš hlavním problémem velké potlačení modelu a trochu křivé křídlo, takže následovalo mezipřistání s třesoucíma se rukama. Poté jsem model trochu vytrimoval a létal - nevím, jak dlouho. Doma jsem si všiml, že jsem naprogramoval obráceně diferenciaci křidélek a že křidélka pro vyrovnání křivého křídla jsou moc vychýlená. Z toho důvodu jsem na směrovce vyřízl a vychýlil opačným směrem malou plošku, opravil diferenciaci křidélek, dobil baterii a odpoledne šel znovu Žábu vyzkoušet. Tentokrát už létala celkem způsobně, jen přetrvával mráz (-1oC), bylo relativní bezvětří a naneštěstí slabý vítr od mírného svahu, na kterém jsem stál, takže to model spíš snášelo dolů.

Nicméně jsme nalétali mírně přes 37 minut, z toho 6 minut motorového letu, což svědčí o tom, že v důsledku mrazu šel do motoru menší proud než při teplém počasí, takže motorový let byl k dispozici delší. Žába se celkem vehementně hrne nahoru, k dispozici je větší počet stoupání. Dle Drivecalcu při napětí 6,6 V (3,3 V na článek), což je při mrazu možné, má na hřídeli výkon 50 W a statický tah 389 gramů při 50 km/h, což je mírně víc, než je hmotnost Žáby. Dosahované charakteristiky stoupání tomu odpovídají; až bude tepleji, bude to rozhodně zajímavé, protože pak statický tah převýší hmotnost modelu výrazněji. Myslím, že při větším teple půjde nahoru kolmo, teď sice skoro také, ale pomalu.

Pokud vzácně vzduch neklesal na špatné straně kopce, kde jsem létal, kluz byl celkem slušný vč. velké odolnosti vůči přetažení. Rychlost modelu je spíš větší. Vyzkoušel jsem i razantnější průlet vč. přemetu a výkrutu, ale kvůli tomu jsem Žábu nevyráběl. Výhodou je, že ji lze vozit složenou, stačí jen pod předním krytem zapojit baterii.

Hmotnost Žáby je 350 gramů, Pecka Power baterii jsem dvakrát vylétal skoro úplně, dobíjel jsem vždy přes 900 mAh... na další hodnocení si bude třeba počkat po více letech v jiných podmínkách.

Doma jsem ještě přenastavil táhlo výškovky, abych vynuloval servo, a vyrobil a aplikoval na hotový model několik obtisků.


S modelem jsem znovu létal až na Silvestra tj. 31. prosince 2016 dopoledne: počasí bylo opět mrazivé kolem -4oC. Vítr byl velmi mírný a trochu mlha. Celkem jsem vydržel ve vzduchu 44 minut (z toho 6 minut motorového letu). Létání bylo celkem příjemné, nicméně až teplejší počasí ukáže, jak se Žába chová v termice a jak potáhne motor, když není výkon baterie srážen zimou.


Mohu jen potvrdit rychlejší let ve srovnání s Mariposou a díky použitému profilu celkem slušnou odolnost proti přetažení.

S modelem jsem několikrát letěl během roku, naposledy včera 17. července 2017. V teplém počasí je využitelný motorový čas max. 5 minut a model jde svižněji nahoru, nikoli však kolmo, ale poměrně razantně; výhodnější je vzestupná spirála. Dosažené letové časy v průměrných podmínkách (např. jednou větrno a včera celkem klidný podvečer) jsou kolem 40 minut, přičemž byla občas slabá termika, spíš nulka, ale chvílemi také padalo celé nebe.



Model se slušně chová v termice, je na ni citlivý. Pokud jde tedy o dosahované časy, v průměru zaostává cca. 20 minut za Mariposou (ta je schopná létat zhruba 55 - 60 minut). Ještě zkusím posunout mírně těžiště dozadu... a uvidíme... Nejdelší dosažený let je zatím i díky termice 45 minut.

... o několik dnů později jsem vylétl s mírně posunutým těžištěm, baterie šla skutečně o několik centimetrů dozadu... řekl bych, že se zlepšil kluz i pronikavost proti větru... létal jsem na mírně se svažující rovině (neřekl bych tomu svah), nicméně občas jsem něco jako svahové proudění cítil a k mé radosti se v něm Žába pohybovala jako ryba (žába:)) ve vodě, svědčilo jí to, což bylo vidět i na stylu jejího letu při vynášení proudem vzduchu nahoru.

Pozměněný setup

Na bázi motoru Dys D2225 hledám optimalizaci pohonu: motor o kV 2000 jsem nahradil totožným, ale pouze s kV 1350. To mi umožnilo nahradit na 2s lipoly vrtuli Ae 7x4 vrtulí Ae 8x6, motor jsem koupil přímo z Hongkongu a i s poštovným mě stál 244,45 Kč; přišel za 17 dní od objednání. Protože se lipolka PeckaPower 1000 mAh nafoukla (ale stála ještě táhla), koupil jsem jinou, větší, o kapacitě 1300 mAh stejné značky (do modelu se vejde). Kombinace tak malého motoru s vrtulí o velkém stoupání dává pocitově vlažný běh, zřejmě faktické otáčky nebudou vysoké. Včera 28. srpna 2017 jsem vykonal nový zálet. Protože baterii jsem ještě trochu posunul dozadu, musel jsem výškovku o pár zoubků potlačit, což modelu celkem prospělo. Stoupání není v tomto setupu dravé, ale je cítit, že model jde za vrtulí a že je i menší odběr, což v kombinaci s vyšší kapacitou baterie umožní delší motorové lety. Na druhou stranu trvá déle než s prvním setupem dostat se do totožné výšky. Vyčerpal jsem asi 5 minut motorového chodu a přistál za 33 minut, do baterie jsem doma dobil asi 550 mAh. Skutečností také je, že jsem několikrát využil termiku, ale i tak se lety tohoto modelu zřejmě prodlouží.

Další let s tímto setupem jsem uskutečnil 30. srpna 2017 s cílem zjistit hranice pohonu. Lze tedy říci, že s 2s lipoly 1300 mAh je k dispozici přes 11 minut motorového letu (cca. 11 min. 20 s.). Vzhledem k tomu, že jsem po návratu domů dobil do baterie 1135 mAh, lze říci, že na jednu minutu motorového letu je třeba průměrně 100 mAh kapacity baterie; vychází mi pak průměrný odběr motoru cca. 6 A. Zhruba do 11 minut letu ještě motor slušně táhl, pak napětí spadlo na cca. 3,2 - 3,3 V na článek. Vzhledem k nízkému odběru je přijatelný výkon rozprostřen takřka na celou dobu motorového letu. Stoupání není razantní, je pomalejší, ale model má tendenci jít v malé rychlosti za vrtulí až cca. v úhlu 45 stupňů, takže dosahované výšky jsou slušné za přijatelnou dobu. Celková doba letu bez termiky za relativního klidu byla 59 minut.

Závěrem lze říci, že ani jeden setup na 2s lipoly není dravý, ten s motorem s kV 2000 je však každopádně živější; časem vyzkouším ještě oba motory na 3s lipoly: ten s vyšším kV bude potřebovat sklopnou vrtuli 6x3 (a nový kužel) a ten s nižším kV vrtuli 7x4. Nespěchám, polítám si teď s novým setupem a pak uvidím. Rychlé motorové stoupání není vždy výhra... každopádně navzdory velmi malé štíhlosti křídla Žába celkem dobře klouže.

Protože s motorem s nižším kV se snížil odběr, vyměnil jsem regulátor za Hobbyking Blue Series 12 A s 1 A SBEC; tím se i trochu odlehčilo modelu vpředu, což je pozitivní.

S motorem s nižším kV jsem v neděli 8. dubna 2018 vyzkoušel setup na 3s lipoly s vrtulí Aeronaut 7X4 (regulátor musel být 20A). Díky těžší baterii model ztěžkl i na hlavu, takže musel létat natažený: stoupání stále vlažné, i když rychlé a pod úhlem cca. 70 stupňů. Odlétal jsem tak asi 45 minut, z toho motorový čas zhruba 8,5 minuty, tzn. že proudový odběr zase tak moc nevzrostl, pouze vzrostl výkon, ale ne natolik, aby se mi to zalíbilo na úkor kluzu (natažený rychlejší model nemám rád). Přestože nebyly příznivé letové podmínky (vítr vál dolů po mírném svahu a snižoval výkony), výsledkem byl návrat k předchozímu setupu s tímto motorem: 2s lipoly, Ae 8x6, a silnejší regulátor 15 A s BEC 2A.



Nedávný zálet modelu s tímto regulátorem proběhl bez problému, jen jsem musel mírně potlačit výškovku (asi o 2 zoubky).

*  *  *

Později ale jsem se znovu vrátil k původnímu setupu s motorem o 2000 kV, ale na dvoučlánek 1300 mAh; regulátor nakonec Hobbywing Skywalker 15A BEC 2A; ten BEC 1A se mi jednou málem nevyplatil, nestačil vše utáhnout a resetoval se přijímač, naštěstí se asi 10 metrů nad zemí chytil a vše dobře dopadlo. Létání viz také občas v Kronice létání.

* * *