Větroně

Větroně jsem začal stavět jako kluk a ještě v době povinné školní docházky a v prvním roku gymnázia jsem stvořil řadu větroňů kategorií  A1 a především A2. Fotografií je poskrovnu, nicméně hodně z nich bylo mou vlastní konstrukcí. Po r. 1990 jsem začal s rádiem řízenými modely. Naučil jsem se létat na dvoumetrovce Asterix ze stavebnice firmy Igra. Tu jsem také omotoroval spalovacím motorem o objemu 1,5 ccm - postupně se na pylonu mezi křídly ocitly MVVS 1,5 DFS, poté MVVS 1,5 GFS v úpravě HAP (konverze ing. Hajiče), MK-17 jak původní v detonační verzi, tak i ve žhavicí verzi (též úprava ing. Hajiče). Všechny mé větroně té doby létaly jak na svahu, tak i s pomocným motorem; později jsem také stavěl (a konstruoval) větroně s pomocným motorem ve špici trupu.

Ty větroně, které létaly jako čisté (tj. příležitostně s pomocným motorem na pylonu) byly kromě Asterixe i větroň AA-92 o rozpětí 1500 mm, malý větroň Kiwi o rozpětí 1260 mm (vyhlášený časopisem Modelář konstrukcí roku 1993), větroň Lyra o rozpětí takřka dva metry a větroň Biker o rozpětí 1700 mm. Plánky modelů Kiwi a Lyra byly publikovány v modelářském tisku. Větroně s pomocným motorem ve špici se soustředily na kubaturu 1,5 ccm - kromě výše uvedených jedenapůlek jsem také provozoval ruskou CSTKAM s výbrusem ABC o výkonu 0,4 kW, což dávalo modelu skutečně razantní stoupání (jen bylo těžké tento motor seřídit s laděným tlumičem). Tyto péemky byly postupně tři a lišily se jen profilem křídla (Albertina s S3021, Axis se sníženým E-384 a Sahm s SA7038). Také jsem měl velký větroň, který jsem nazval Golem, o rozpětí 3030 mm, omotorovaný převážně velmi výkonným detonačním ruským KMD 2,5 ccm (létal však i s detonačními Modela Junior 2 DFS a ruským MARZ 2,5 ccm). Byly to vše vděčné modely; vlastně od nich jsem přešel k elektrovětroňům.

Z čistých větroňů dnes provozuji jen jeden:

P-13 Sport - rozpětí 2500 mm


Galerie již nelétaných modelů

Lyra (případně pomocný motor Cox Black Widow 0,8 ccm)

Kiwi (vlevo s pomocným motorem Cox Babe Bee 0,8 ccm - občas létal i s Cox Pee Wee 0,33 ccm)
a AA-92 s pomocným motorem Cox Black Widow 0,8 ccm

Sahm (rozpětí 2160 mm, profil SA 7038)

... a jeho pomocný motor MVVS 1,5 GFS (vrtule 7x5)

Rok 1990 nebo 1991 - Asterix na svahu - s tímto modelem jsem se naučil létat RC - asi nejen já.

A další vzpomínky:

a) péemka Golem