Neděle 6. listopadu se stíhačkami I.
světové války
Jakoby přišlo pozdní babí léto... takže nebylo možné odolat.
Nieuport 17 a Sopwith Pup
Podařilo se mi narovnat do auta v rozloženém
stavu oba
stíhací dvouplošníky z mé letky a musím říci, že jsem si létání užíval.
Jen v mlžném chladu bylo třeba otevřít u Nieuporta 17 jehlu čtyřtaktu
Saito 45S o třetinu otáčky více. Možná také i proto, aby strávil zbytek
dva roky starého paliva Tornado, které jsem se rozhodl dolétat
(normálně jsem létal s čerstvým palivem).
Oba modely jsou nevelké a jsou postaveny v měřítku cca. 1:6. Nieuport
je těžší a mé celkově nižší plochu křídel, kdežto Sopwith Pup má dvě
velká křídla a létá pomaleji; ostatně Nieuport má výkonnější motor.
Létání dopadlo celkem dobře, i když drobné oděrky byly. Zatím co u
Sopwithe se uvolnil tubus bowdenu směrovky, Nieuport udělal při jednom
přistání hvězdu (v trávě jsou díry vyhloubené různými hlodavci), takže
prasklo na dolním polokřídle uchycení vzpěry. Nicméně stále více
docházím k přesvědčení, že budu chtít přes zimu předělat u Nieuporta
podvozek, aby lépe vedl při startu a přistání, a velmi pravděpodobně mu
budu chtít dát nový potah. Stávající potah je stříbrným Oracoverem,
místy již hodně vyspravovaným, letadlu by však slušel stříbrný
Solartex, obnova a upřesnění markingu, i když vůbec nepanuje shoda v
tom, jakou barvu měl letící čáp na trupu na stroji francouzského esa
Alberta Deullina (což je de facto kokrétní předloha tohoto modelu):
prameny uvádějí nejvíce černou nebo červenou, ale také černou s
červenými pery na křídlech. I kolem trojky na trupu nepanuje jednota:
byla buď černá nebo červená. Na trupu se zdá, že byl zhora černý
trojúhelník, a trojka se možná opakovala i zhora na křídle, viz článek.