Nieuport 17C
 


 

Letové videoukázky ve formátu WMV

Let s motorem Saito 45S (7,2 ccm) - 2,6 MB
Start a let s motorem SY FS 52AR (8,5 ccm) - 2,8 MB

Konečně je tady a létá. Polomaketa slavné francouzské stíhačky ve francouzském markingu tak, jak s ní létalo největší spojenecké eso I. světové války René Fonck v eskadrile 3 Les Cigognes (Čápi).

  Albert Deullin se svým Nieuportem 17C (v některých pramenech se mylně u této fotografie uvádí René Fonck)

Model byl postaven na základě plánku z francouského modelářského časopisu RCM z počátku 90. let; původní plán byl pouze zvětšen o 5% z důvodu silnějšího motoru.



Model má rozpětí 1470 mm a hmotnost cca. 2700 g, zprvu jej poháněl několik let čtyřtaktní motor Saito 45S (objem 7,2 ccm) s vrtulí Master Airscrew Scimitar 12/6.
Motor byl dostatečně silný, aby model letěl vodorovně na čtvrt plynu, dokonce i při letu na zádech zaručoval mírné stoupání, což je vzhledem k použitému klenutému profilu známka dostatečné síly. Po několika letech začal Saito zlobit, a tak jsem jej na podzim 2006 nahradil čínským motorem SY  FS 52AR o objemu 8,5 ccm. Motor má prozatím naběháno asi jen 3 nebo 4 hodiny, zatím se jeví jako spolehlivý, ale ještě možná stále poněkud těsný. Pohání vrtuli MASTER 12x5.  S větší vrtulí nešel rozumně seřídit. Přestože papírově tomu tak není, Saito - pokud dobře fungoval - se zdál mít jasnější zvuk a razantnější výkon, Model je určen k pohodovému polétání, je samozřejmě schopen zaletět přemet nebo výkrut, ale musí se na to trošku rozjet, dokonce je schopen i stoupavého letu na zádech (ale to předloha určitě nebyla); efektní jsou pomalé nízké průlety s mírně pokašlávajícím motorem nebo mezipřistání. Zvuk motoru dodává polomaketě značnou dávku realismu. Saito i dnes SY běhal/běhá spolehlivě jak ve velmi nízkých otáčkách tak i v přechodech na běžné palivo s ricinovým olejem z obchodu (80:20). 

Trup se stavěl klasickou příhradovou konstrukcí a na falešné přepážky se polepil balsou 1,5 mm.

  


Model je ovládán pěti servy: dvě serva Heim H-25 MBP v křídlech na křidélka a dále standardními servy ostatní funkce (VOP HS 300, plouvoucí směrovka HS 303 a starší servo Prafa na plynu). Přijímačové zdroje 800 mAh; model byl zalétán s přijímačem Jeti Rex 4 Plus a nyní je testován přijímač Hitec Micro 555 s dvojím směšováním. Ten se však neosvědčil, a tak létám s klasickým osmikanálem Hitec.

Konstrukce je takřka celá celobalsová, kromě kovových částí, motorové přepážky, nosníků, na nichž je připevněn baldachýn (tvrzený hliník 2 mm) s překližkovým ložem pro horní křídlo, a hlavního nosníku dolního křídla (2 nosníky 3x6 mm).

 
Celá kostra pak nějakou dobu nahrubo vypadala takto:




Motor Saito 45S je kapotovaný pod laminátovým krytem. Dostupnost ovládacích prvků je zajištěna prodloužením jehly karburátoru (součást kompletu motoru) a ručním ovládáním sytiče pomocí táhla (též součást kompletu motoru, ale musel jsem vyrobit delší táhlo). Žhavení je externí (Q model) a zapíná se nasunutím banánku na boku trupu těsně za krytem vlevo dole. Na obrázku je ještě vidět hadička odvodu přebytečného oleje z klikové skříně, palivová hadička s filtrem a výfuk, který tak akorát těsně ústí na boku krytu.




Výškovka a směrovka jsou poháněny ocelovými lanky



Táhla jsou navlečena v pákách z překližky 2 mm.



Lanka jsou jištěna v mosazných trubičkách
(stlačených kleštěmi a zalitých vteřinovým lepidlem)



Táhla výškovky procházejí trupem volně, zatím co
táhla směrovky jsou v plastových trubičkách.



Rozvod čtyř lanek (každá polovina zvlášť nahoře a dole)
na výškovku je proveden
přes dvouramennou páku


Obtisky zhotovuji tiskem z počítače na inkoustové tiskárně na speciální samolepící transparentní fólii pro inkoustové tiskárny. Potom vytištěné objekty přetřu zředěným nitrolakem a po uschnutí vystříhnu a aplikuji. Obdobně lze dělat obtisky tiskem na samolepící paírovou fólii, impregnovat a aplikovat. Musíme si přitom být vědomi toho, že bílá barva se netiskne, takže pokud ji tam chceme mít, přilepíme celý obtisk na tenkou potahovou bílou fólii (Solarfilm) a pak celé přižehlíme.


 

Koho by zajímala dokumentace, může si stáhnout PDF soubor s popisem skutečného letadla a stavebnice, vyráběné na Filipínách.

 

Toto je fotografie z loňského srpna (2006)...

... letos (2007) jsem s modelem zalétl jednou jen na jaře... bohužel včera (24. srpna 2007) jsem jej opět vytáhl a nezkontroloval pořádně všechny pohybující se součásti. Uvolněné křidélko bylo příčinou velmi zvláštního chování za letu. Bohužel jsem to neviděl, takže nakonec byla havárie a poměrně dost velké poškození (zlomené dolní křídlo), vylámané vzpěry, zničený baldachýn, sem tam další drobná poničení... a taky vytržený podvozek. Prostě velká zkáza, která je opravitelná (dal jsem do pořádku již jinačejší průšvihy), ale jen chtít... a mně se nějak nechce... snad to časem přijde, protože tenhle model jsem měl strašně rád.

                                            Další stránky:

Oprava havárie

Nieuport znovu ve vzduchu

Nieuport - létání 2008

Nieuport - létání 2009

Nieuport - létání 2010

Nieuport - létání 2011

Nieuport - po rekonstrukci 2013

Nieuport - znovu motory


Fokker E. III
Sopwith Pup

Ansaldo SVA-1 Balilla