Nieuport 17C po rekonstrukci v r. 2013

Na podzim r. 2012 jsem se rozhodl model úplně rekonstruovat. Strhal jsem potah ze stříbrného Oracoveru a zejména na horním křídle objevil řadu závad, které bylo třeba opravit. Šlo většinou o naprasklá žebra, nalomené koncové oblouky (i na dolním křídle), uložení křidélek a dál na trupu spousta dalších drobností. Postupně jsem vše nahradil resp. vyztužil balsou a zabrousil, i když sem tam zůstaly drobné kousky Oracoveru na kostře. Model jsem znovu potáhl, ale tentokrát stříbrným Solartexem, který k mé velké spokojenosti úplně zakryl flíčky Oracoveru, takže potažený drak modelu vypadal jako nový.


Dále jsem řešil úchytky vzpěr: přední úchytky na horním křídle jsem úplně vyměnil, zadní popraskané jen zalepil, rovněž tak úchytky na dolním křídle, což se při zalétání ukázalo jako chyba, protože zalepené spojení nevykazovalo dostatečnou pevnost; bylo třeba vše ještě dodělat. Úplně jsem předělal celý podvozek, protože ten původní již špatně model při startu a přistání vedl. Použil jsem řešení, které mám také na modelu Sopwith Pup, tj. pomocí náležitě dimenzovaného smrkového nosníku odpružená hřídel kol, to vše zavěšeno na gumových okách. Drátěné nohy kol jsem také podpořil smrkovými nosníky, aby měly oválný tvar a vše ještě po zalepení kontaktním a epoxidovým lepidleml potáhl solartexem, de facto uzavřel do solartexových kapes, aby se drát a nosník od sebe při namáhání nerozpojovaly. Také jsem model opatřil poněkud méně bytelnými (méně širokými) koly o průměru 115 mm.

Změnil jsem také marking: důkladně jsem prostudoval všechny (bohužel mírně protichůdné) prameny ke stroji francouzského stíhacího esa Alberta Deullina. Různice jsou především ohledně zbarvení čápa na boku trupu a čísla 3 na boku. Více pramenů se kloní k tomu, že číslo 3 bylo i na horním křídle zprava a že všechny trojky byly červené (i když jsou i názory, že byly černé - ty jsou ale v menšině). Pokud jde o čápa, tam se názory totálně liší: můj původní čáp byl skoro celý černý (+žluté nohy a zobák) dle mně tehdy dostupných pramenů; někteří však tvrdí, že čáp byl celý červený a někteří, že byl kombinovaný. Já zvolil toho kombinovaného (černé tělo a červená křídla). Navíc jsem dodal na horní část trupu také úzký černý trojúhelník. K problematice mnou zvoleného markingu se lze více dočíst v česko-slovenském on-line modelářském magazínu Model Mág.


Dále jsem řešil kvalitní předlohu pro čápa: v Internetu jsem našel jeho obrázek, ale v nedostatečné kvalitě; v té chvíli jsem ale ocenil kvality volného programu od Google Inkscape v oblasti převodu obrázku na křivky: vzniklý čáp byl nádherný a ještě k tomu ve vektorovém SVG formátu. Obdobně jsem řešil i obrázky čísla 3, protože jsem nenašel podobné fonty, takže jsem obrázek trojky také vektorizoval v Inkscape. Pro ostatní nápisy jsem využil existující fonty v počítači. Sériové číslo Deullinova stroje bylo 1532 a další nápisy na směrovce pod ním jsou:

POIDS UTILE
120K

COMBUSTIBLE
65K

... což znamená česky UŽITEČNÉ ZATÍŽENÍ 120 kg a PALIVO 65 kg.

Pod výškovkou je ještě nápis LÈVE ICI, tj.  česky ZVEDAT ZDE.

Pro případné zájemce jsou čáp a nápisy v SVG formátu pro Inkscape ke stažení ZDE.

Vše ostatní jsem ponechal vč. použití Y kabelu na pohon křidélek, tj. využití jen jednoho kanálu v příjímači.


Nový zálet modelu

Při novém záletu modelu jsem udělal zásadní chybu, tj., že jsem se jen spokojil s tím, že motor naskočil a běžel... měl jsem jej nechat více ohřát a pak teprve seřídit. Nestalo se a důsledkem bylo jeho zhasnutí asi po dvou okruzích kolem letiště... model doklouzal, jenže při přistání klopýtl a přetočil se na záda. Když jsem k němu přišel, škody bylo docela dost: uvolněná výškovka a především prasklé úchytky vzpěr křídel, tj. ty, které jsem jen zalepil a nenahradil novými. Vymstilo se mi to... Doma jsem vše hbitě opravil a úchytky samozřejmě zase jen zalepil... a 18. 4. 2013 navečer vyrazil znovu. Foukal poměrně silný vítr, ale já už si dal více záležet. Nakonec jsem model docela proletěl asi se třemi mezipřistáními a vyvodil poučení pro příště, tedy především přistávat na větší rychlosti, protože Nieuport má větší zatížení, bez paliva váží 2920 g.

Motor doteď nějakou dobu létal s vrtulí APC 12x5, ale já jsem kdysi létal s těžkou MASTER Scimitar 12x6, která velice dobře táhla, jenže pak s ní nešel motor dobře seřídit, proto jsem přešel na lehčí APC s menším stoupáním. Vyzkoušel jsem teď vrtuli Scimitar znovu, tentokrát jen na zemi, a zdálo se mi, že by to mohlo být znovu ono... tak uvidíme v praxi. Dalším kladným zjištěním je, že nový podvozek dobře vede.

Jinak nebylo třeba model znovu trimovat, prostě létal znovu tak, jak byl nastavený resp. donastavený po rekonstrukci. Doma jsem potom ještě kvalitněji předělal úchytku jednoho závěsu vzpěr na dolním křídle - to jsem musel trošku rozkuchat, ale po opravě to je OK. Pravda je, že si na Nieuporta budu muset trochu znovu zvyknout a asi znovu vychytat nějaké drobné problémy. Palivo dál používám Tornado Flight pro čtyřtakty s 10% nitra, svíčka v motoru Saito 45S je Hangar 9.

Další úpravy

Pak přišly povodně, letiště Modelsklubu Lipence se ocitlo asi pod 1,5 metrovou vrstvou vody, nedalo se létat a já začal přemýšlet nad umístěním motoru, až jsem se nakonec odhodlal a přemontoval jsem jej hlavou dolů: zas tak lehké to nebylo, protože bylo třeba přeřešit ovládání plynu, umístění nádrže a vyústění výfuku. Stejně jsem všechna ta léta, co byl model ve službě:), trpěl představou, že se motor dostatečně nechladí. Ještě předtím jsem Saito pořádně prozkoušel na zkušebním stojanu: zjistil jsem, že maličko vzlíná olej vpravo ve spoji hlavy a spodku karteru, ale neřešil jsem to, Saita to údajně dělají. Pro jistotu jsem také vyměnil svíčku, Saito dostalo anglickou Supercat Four Stroke Glowplug od firmy Model Technics. Svíčka je vynikající.

S takto upraveným modelem jsem se dostal na letiště až poslední červnový víkend, a to v pátek vpodvečer a v neděli dopoledne. Od pátku do neděle jsem ještě trochu zapracoval nad držáky vzpěr a zejména přenastavil servo na ovládání plynu... dle doporučení jsem také zpomalil jeho pohyb. V neděli dopoledne foukal nepříjemný a poměrně silný boční vítr, přesto jsem ale vzlétl a nakonec to byly tři lety k mé úplné spokojenosti; nakonec Saito létá s vrtulí Master Aiscrew K-Series 12x5.



Vrtule Master mají více typů, a právě K-Series je navrženo pro čtyřtaktní motory... v našich prodejnách se to nějak nerozlišuje...



Nieuport 17 se i ve větrných poryvech choval celkem slušně, samozřejmě mu boční vítr při vzletu ani při přistání nesvědčí, ale přestál to celkem v pohodě a já si docela hezky zalétal. Motoru otočení dolů výrazně pomohlo, skutečně se lépe chladí, a tím s ním přestaly být i ty poslední problémy vyplývající z přehřívání. Výfuk sice trčí na levé straně ven, ale zas tak mi to nevadí.


Další stránky:

Oprava havárie

Nieuport znovu ve vzduchu

Nieuport - létání 2008

Nieuport - létání 2009

Nieuport - létání 2010

Nieuport - létání 2011

Nieuport - znovu motory

Zpět na Nieuport 17C