Nieuport 17C - opraveno na jaře 2008

Dlouho se mi do finalizace opravovaného Nieuporta nechtělo. Zlomem však bylo potažení všech opravených součástí a vyřešení některých věcí, do kterých se mi především nechtělo: oprava baldachýnu, podvozku a externího žhavení. Nakonec se ale nedalo nic jiného dělat než to vše posbírat a odvážit se znovu po více než půl roce na letiště.

Jediná věc, které jsem moc nedůvěřoval, byl motor SY FS 52AR, protože v srpnu před havárií se moc dobrým během nevyznačoval - prostě dobře běžící Saito to nebylo; na druhé straně Saito zase zlobilo jinak - po čase při letu zhasínalo.

 

Motory SY jsou identické s motory ASP, Magnum, SC a kdoví čím ještě - v podstatě jde ale o kopie motorů O.S. Vzpomínám si, jak nový Saito 45S (necelých 7,4 cm3) hned od počátku statečně točil vrtuli Master Scimitar 12x6; na rozdíl od něho větší SY (8,5 cm3) ji (doufejme, že jen prozatím, než se zaběhne) neutočí; dusí se. Běhá tedy s obyčejnou Master 12x5, ale stále se mi zdá, že jde velmi těžce - a taky hází zpět přetlakem do nádrže tmavé zbytky paliva. Jinak je dobře zpracován, pouze vyfrézovaná značka SY namísto původní Magnum či ASP nepůsobí dobrým dojmem.

Včera 6. dubna 2008 bylo poměrně chladno, ale nakonec se motor dal seřídit a model šel ochotně do vzduchu; stačilo trošku vytrimovat, abych ho nemusel držet stále na kniplech: bylo třeba eliminovat reakční moment vrtule (příliš ochotně jde do levé zatáčky) a maličko natáhnout výškovku.

Při letu se povolila matka fixující tlumič ke karteru, možná že i to bylo příčinou trošku nezvyklého chodu, i když motor šel spolehlivě, jen ten maximální výkon bych čekal větší.

Každopádně jsme zase ve vzduchu... a moje l'Armée de l'Air je opět schopna bojového nasazení.

Z dalšího experimentování s motorem (jiný problém nebyl) mě vyhnal z letiště prudký déšť a kroupy.

V létě 2008 pokračuje experimentování s motorem: přešel jsem na palivo Hyper Flight s 15% syntetického oleje P2000, 2% ricinového oleje a 5% nitrometanu. Zásadní zlepšení nastalo ale až po výměně svíčky ASP pro 4T za svíčku Hangar 9 typ 3011 pro 4T, jíž se obvykle v USA nahrazují svíčky Saito do stejnojmenných motorů.

       Hangar 9 č. 3011

Motor mnohem lépe startuje a také mnohem lépe drží otáčky během letu. Nejprve jsem s novou svíčkou létal s vrtulí Master 11x7, ale lepších výsledků jsem dosáhl prozatím s Master 12x5. Motor je třeba ladit při asi 1/3 obsahu nádrže, tzn. že při plné nádrži bude bohatší, a tudíž trochu méně potáhne; nicméně se asi tak po deseti minutách letu nezačne dusit, což hrozí při vyladění s plnou nádrží. Průměrně létám na jednu nádrž cca. 20 minut. Později zkusím Master 12x6. Jelikož mně při jednom z přistání zvonil v kapse mobil a já se chtěl podívat, kdo to volá, převrátil se mi díky nepozornosti model při přístání na záda a pocuchalo mírně jedno zakončení křídla. Dá se s tím létat, ale nepůsobí to esteticky, takže asi budu muset trochu opravovat - vždyť skutečné letadlo mělo jistě také spoustu šrámů zejména ze vzdušných soubojů.

Navečer 6. srpna 2008.

V říjnu 2008 s opravenými šrámy - viz též druhé video na Nieuport 17C

Oprava havárie

Nieuport znovu ve vzduchu

Nieuport - létání 2008

Nieuport - létání 2009

Nieuport - létání 2010

Nieuport - létání 2011

Nieuport - po rekonstrukci 2013

Nieuport - znovu motory

Zpět na Nieuport 17C