Nieuport 17C - létání v r. 2009
1. 11. 2009 po létání v mlhavém počasí a při teplotě pouze + 1°C
V r. 2009 jsem se vrátil pokorně zpět k motoru Saito 45S (7,4 ccm)
potom, co se zadřel motor SY a netáhl, viz Nieuport - znovu motory.
Saito byl
dříve provozován na standardní FAI palivo (někdy též s přídavkem
nitrometanu) A po několika letech začal zlobit. Prostě se
ukázalo, že reklama, že ty které motory 4T lze provozovat na klasické
ricinové palivo, je zavádějící. Dle kvality ricinového oleje se motor
dříve či později zakarbonuje. Začne se to projevovat snížením komprese,
protože ventily přestanou těsnit, a může to dojít velmi daleko... až k
zadření, viz můj motor SY 52 AR.
Saito má naběháno hodně, ale přesto jsem risknul přechod na syntetiku a začal létat na palivo s 15% syntetiky, 2% ricinu a 5% nitrometanu od firmy Pelikán. A vyplatilo se to. Řekl bych, že se motor postupně vyčistil, znovu získal slušnou kompresi a začal velmi dobře startovat a dokonce přestal zlobit při seřizování do vzduchu. Jeho síla ve srovnání s SY a hlavně nádherný zvuk jsou balzámem na duši, a to je to jen 7,4 ccm - dnes jsou v obdobném karteru téměř desítky. S motorem SY 8,5 ccm jsem létal s vrtulí 12x5, ale Saito velmi slušně cvičí s 12x6 (Master Airscrew K-Series - K-Series je určena pro 4T). Starty ze země jsou okamžité a tři přemety za sebou nejsou žádný problém.
Byl jsem zvědavý, jak si motor poradí s chladným počasím, ale žádné problémy nebyly: naskočil ihned a po krátkém zahřátí si nechal líbit maximální otáčky a Nieuport šel do vzduchu. Krásně jsem si zalétal, pouze definitivně odešlo pravé kolo, které už stejně bylo několik let sešroubované...
Ještě s takto prasklým kolem jsem absolvoval jeden let...
Na modelu jsou docela vidět šrámy... po sedmi letech by skutečný bojový letoun lépe nevypadal
Další stránky: