Nieuport 17C - havárie v srpnu 2007

K havárii došlo díky mé nepozornosti. Nieuporta jsem chtěl pouze provětrat, protože jsem s ním v r. 2007 téměř nelétal. Aniž bych cokoli kontroloval, sestavil jsem jej jako už mnohokrát předtím... a ouha, nemohl jsem nastartovat motor; po chvíli jsem zjistil, že se mi uklepal přívod elektřiny ke svíčce, žhavím totiž zvenku, abych nenarušil celistvost krytu motoru. Motor nešel nijak výrazně do otáček, jeho zvuk byl hluchý, ale já si řekl, že se ve vzduchu polepší, nicméně při startu jsem si ťuknul z nedostatku rychlosti křídlem o zem a naroloval zpátky ke startu a seřízení... a to byla chyba... měl jsem prověřít, že je také vše ostatní v pořádku. Let začal klasicky, nicméně po chvíli se mi zdálo, že model jde špatně do levé zatáčky. To ještě nemuselo nic znamenat, protože obecně křidélky lze tento typ modelu dost špatně do zatáčky navést, chce to taky směrovku... takže jsem ji dal a zase dobré... potom znovu... to už jsem se rozhodl, že přistanu... což se nepodařilo a model šel ve spirále asi z deseti metrů k zemi. Poté mi kolegové řekli, že jsem měl uvolněné jedno křidélko, což jsem já ve svém zaujetí a ze své pozice na zemi neviděl.

Takže si za to mohu sám... Výsledek byl: na padrť rozsekané dolní polokřídlo, hlavně jeho polovina...

... poničený laminátový kryt, utržený baldachýn. spousty dalších ran na trupu, hlavně vpředu, vytrhané spojky obou křídel, pocuchaný podvozek, spousta ran na horním křídle včetně rozdrcených žeber....

... nic jsem nezahodil, začal jsem to dávat dohromady po nasbíraných kouskách a třískách, pak tmelit...

... letovat, potahovat, seřizovat...

Další stránky:

 

Oprava havárie

Nieuport znovu ve vzduchu

Nieuport - létání 2008

Nieuport - létání 2009

Nieuport - létání 2010

Nieuport - létání 2011

Nieuport - po rekonstrukci 2013

Nieuport - znovu motory

Zpět na Nieuport 17C