Nieuport 17C -
havárie v srpnu 2007
K havárii došlo díky mé nepozornosti. Nieuporta jsem chtěl pouze
provětrat, protože jsem s ním v r. 2007 téměř nelétal. Aniž bych cokoli
kontroloval, sestavil jsem jej jako už mnohokrát předtím... a ouha,
nemohl jsem nastartovat motor; po chvíli jsem zjistil, že se mi uklepal
přívod elektřiny ke svíčce, žhavím totiž zvenku, abych nenarušil
celistvost krytu motoru. Motor nešel nijak výrazně do otáček, jeho zvuk
byl hluchý, ale já si řekl, že se ve vzduchu polepší, nicméně při
startu jsem si ťuknul z nedostatku rychlosti křídlem o zem a naroloval
zpátky ke startu a seřízení... a to byla chyba... měl jsem prověřít, že
je také vše ostatní v pořádku. Let začal klasicky, nicméně po chvíli se
mi zdálo, že model jde špatně do levé zatáčky. To ještě nemuselo nic
znamenat, protože obecně křidélky lze tento typ modelu dost špatně do
zatáčky navést, chce to taky směrovku... takže jsem ji dal a zase
dobré... potom znovu... to už jsem se rozhodl, že přistanu... což se
nepodařilo a model šel ve spirále asi z deseti metrů k zemi. Poté mi
kolegové řekli, že jsem měl uvolněné jedno křidélko, což jsem já ve
svém zaujetí a ze své pozice na zemi neviděl.
Takže si za to mohu sám... Výsledek byl: na padrť rozsekané dolní polokřídlo, hlavně jeho polovina...
... poničený laminátový kryt, utržený baldachýn. spousty dalších ran na trupu, hlavně vpředu, vytrhané spojky obou křídel, pocuchaný podvozek, spousta ran na horním křídle včetně rozdrcených žeber....
... nic jsem nezahodil, začal jsem to dávat dohromady po nasbíraných kouskách a třískách, pak tmelit...
... letovat, potahovat, seřizovat...
Další stránky:
Nieuport - po
rekonstrukci 2013