Mistral - přechod na Hitec Optima 7

Protože mi Hitec Eclipse s modulem Assan byl odcizen, bylo třeba vyřešit problém nového vysílače, a tím i nového systému řízení modelů. Vysílač Turnigy shořel během programování a i tak měl spoustu nedostatků, takže volba nakonec padla na Hitec Aurora.


Mistral

Po létání dne 23. 10. 2010

Tím se mi naskytla příležitost jinak řešit palubní systém Mistrála: přijímače Hitec Optima umožňují přímé napájení až do 35V například z pohonné baterie, takže nemůže dojít k jejich resetování při větším zatížení serv. Ta je třeba napájet odděleně, i když i toto napájení jde přes přijímač. To mě přivedlo k myšlence zvolit napájení serv pomocí UBEC; volba padla na Turnigy 3A UBEC (v Hobbycity stojí 7,27 USD).

Usoudil jsem, že 3A musí stačit (5A je maximum dodávané tímto UBEC ve špičkách), když je napájení příjimače řešeno nezávisle jinak. Navíc Aurora disponuje základní telemetrií a zobrazuje napětí přijímače v modelu. Jelikož tento je napájen přímo pohonnou baterií lipoly Rhino 3700 mAh, mám při létání dobrý přehled o stavu této baterie a také mi vysílač po příslušném nastavení měří motorový čas (ten je něco přes 6 minut). Odlétal jsem dnes (9. října 2010) 72 minut na jednu baterii a pak na zbytek ještě jeden čtyři až pětiminutový let. Vše fungovalo velmi dobře. Navíc jsem vyměnil původní Jeti Advance 40A Pro opto regulátor (počítám s ním do jiného modelu) regulátorem Hobbyking  SS Series 40-50A (10,70 USD), který jsem naprogramoval na vysílači dle návodu (ke stažení zde).

Chce to trochu cviku (já vždy používal programovací karty), ale jde to a regulátor funguje velmi dobře... dá se nastavit docela dost funkcí.

Prakticky jsem na přívodní kabely regulátoru ke koncovkám připájel též vodiče konektoru pro samostatné napájení přijímače Optima (tento konektor se servokoncovkou se dodává s přijímačem) a na vývod připojil rozdvojovací Y-kabel, jehož jeden konec jsem zapojil do SPC zásuvky přijímače Optima a na druhý konec napájel kabely UBEC, který jsem pak zapojil do přijímače opět Y-kabelem spolu s ovládáním plynu (použil jsem jen sedmikanálový přijímač a pro ovládání Mistála všech sedm kanálů potřebuji).


Umístění příjimače

Přijímač Hitec Optima 7 se jen taktak vejde na pohonnou baterii (suchý zip) pod hlavní spojku křídel

Dál jsem řešil naprogramování větroně na Auroře; odmítl jsem programovat jej jako GLIDER, abych mohl ovládat plyn průběžně. Butterfly jsem zatím nastavil se zpomaleným vyklopením na jeden z přepínačů, ale hodlám jej umístit jiným mixem na tažný přepínač na boku, abych jej mohl regulovat průběžně. Nakonec mám na pravém bočním tažném přepínači (indikuje nulový stav písknutím) zrychlení (křidélka mirně nahoru) a zpomalení do termiky (mírně dolů). K tomu mohu levým tažným přepínačem průběžně nastavovat za letu klapky dolů. Dál jsem mírně namixoval potlačení výškovky s přidáváním plynu.

Mistrál je lehčí o přijímačovou baterii, vše fungovalo k mé plné spokojenosti.


Nabíjení

K nabíjení doma i v terénu používám nabíječ Turnigy Accucell 6 s vestavěným balancérem, nabíjím proudem 1C

Mám za sebou již druhé létání s vybavením, popsaným výše; tentokrát ve velmi silném větru a za chladného počasí. První let v délce 45 minut jsem ukončil celý zmrzlý, při dobití jsem doplnil pouze cca. 1500 mAh. UBEC i regulátor zatím vyhovují a nejvíc se mi líbí možnost být informován o stavu pohonné baterie. V silném větru je Mistral jako doma, jen se musí dát pozor při přistávání v přízemní turbulenci. Aurora sleduje podrobně i napětí vysílačových baterií (Sanyo Eneloop) a musím říci, že v chladu ztrácejí kapacitu dost rychle (asi 30% při vysílání zhruba dvě hodiny).

Další informace, viz: 

Mistral
Mistral s Assanem
Mistral - nový setup
Havárie a oprava Mistrala
Detaily zabudování komponent

Hitec Aurora: funkce ACC a OST
Hitec Aurora: jak na BUTTERFLY (CROW) v režimu ACRO
Optimalizace Varianta II: Hitec 2,4 GHz