Model používám již delší dobu a postupně
se mění
jeho vybavení podle toho, jaké mám možnosti nebo/a zkušenosti. Poslední
změny se týkají elektroniky.
Variant II a
Mistral dne 21. 11. 2010 (lety 50 a 60 minut v klidu a mlhavém počasí)
Přijímač
Protože postupně přecházím v řízení modelů na systém Hitec Autora, dočkal se i Variant II přijímače Hitec Optima 6. Přijímač byl nejprve zapojen standardně, tj. BEC z regulátoru Jeti Advance Plus 18A v kanále 3 dodával energii jak přijímači, tak i servům. Tento rok však došlo i k zesílení pohonu použitím lepších vrtulových listů - místo listů Graupner byly použity Aeronaut CAM - a současně zvýšeno stoupání vrtule o půl palce na výsledných 12x6.5, zvýšil se i odběr motoru, který odhaduju při plně nabité baterii na hranici nebo i nad hranicí 18A. To bylo také pravděpodobně příčinou vypnutí palubního systému a následné havárie. Model ztratil ucho a mírně popraskal trup pod křídlem... za dva dny však už vypadal téměř jako nový.
Abych se vyvaroval příštích nepříjemných
okamžiků při
létání, zapojil jsem pohonnou baterii přímo do přijímače (SPC
konektor), takže sám přijímač má nyní nezávislé napájení na BEC, a tím
je minimalizován pokles napětí a jeho reset. Zároveň telemetrie Aurory
funguje tak, že mi ukazuje na vysílači přímo napětí pohonné baterie.
Údaj nahoře
11.3V je napětí pohonné baterie
BEC je pak normálně vyveden do kanálu č. 3 jako obvykle: tím se ovládá motor a napájejí serva.
Regulátor
Druhé opatření se týkalo lepšího
dimenzování
regulátoru. Regulátor Jeti byl nahrazen regulátorem Hobbyking SS 25-30
(card programmable). Na tento regulátor jsou dobré reference, i když
mnozí zpochybňují jeho lineární BEC na 3A (regulátory této velikosti
mívají obvykle 2A - tolik měl i Jeti) s tím, že to moc nad 2A nebude.
Regulátor jsem programoval kartou
Turnigy, na výběr
je celkem dost parametrů. Důležité je k tomu však vědět, že samo
naprogramování kartou nestačí a že je třeba nastavit i rozsah plynu,
který si regulátor uloží v paměti. Pokud toto neučiníme, regulátor se
nerozběhne, bude jen pípat a škubat motorem.
Nastaveni plynu se provádí takto: nejprve zapneme vysílač a plynovou páku nastavíme na maximum. Poté zapneme pohonnou baterii, regulátor se ozve dvěmi různými zvukovými sekvencemi. Jakmile to uslyšíme, pohneme pákou plynu do úrovně, kde chceme mít nulový plyn, tzn. že pokud úplně dolů, nula bude úplně dole. U větroně to však není nejlepší řešení, aby se nám nechtěně nezapínal motor při malém vychýlení plynové páky nahoru, když jí řídíme křidélka. Já jsem tedy náběh plynu nastavil asi ve 20% pohybu ovladače zdola a na vysílači ještě změkčil rozběh v první fázi přidávání plynu, i když jsem i tak nastavil regulátor na jemný rozběh (soft). K dispozici jsou hodnoty normal - soft - very soft.
Doufám, že tyto změny povedou k jistějšímu létání. Silnější regulátor znamená prakticky i mírně vyšší výkon motoru (v řádu několika wattů). Osobně si myslím, že ještě lepším řešením by byl regulátor se spínaným BEC. Dnes 21. listopadu 2010 se Variant II proletěl - vše fungovalo k mé plné spokojenosti.