Mistral - novinky v r. 2010

Na večerní fotografii pořízené kolem 20. hodiny dne 19. dubna 2010 je zdánlivě nezměněný Mistral, nicméně letu před tímto fotografováním předcházela řada otazníků. Zejména šlo o nový přijímač 2,4 GHz. A protože jsem přezbrojil svou Hitec Eclipse na systém Assan, dostal Mistral přijímač Assan X8 R7 7Ch 2.4GHz s dlouhou anténou. Tato změna byla vyvolána třemi nouzovými situacemi, kdy na základě rušení model sestoupil do dlouhé sestupné spirály, kterou se naštěstí po několika desitkách metrů podařilo vždy vybrat, protože přijímač Schulze se vzpamatoval. Ale zažít to už nechci, tím spíš, že jsem obdobným způsobem havaroval s modelem Variant II s týmž přijímačem. S Mistrálem se předhavarijní situace stala loni dvakrát na letišti v Hronově (Velké Poříčí) a jednou v Lipencích. Přijímač s dlouhou anténou jsem zvolil proto, protože v Mistrálovi je velká změť vodičů a málo místa, takže aktivní konce antének jsou vyvedeny mimo trup. Při pohledu zhora je u přijímačů Assan aktivní vždy pravá anténka, zatím co ta levá je ukostřený vodič, doplňující dipól.

 

Problém byl s umístěním přijímače, protože se Assan do Mistrala nevejde nastojato, jako předešlé přijímače Hitec, Jeti nebo Schulze. Jediné místo, které zbylo, je tak nahoře nad mohutnou baterií 3s lipoly Rhino 3700 mAh. Do soustavy jsem též zapojil kondenzátor k případnému vyrovnávání poklesu napětí (kondenzátor dodává firma Assan). Jak je vidět, opatřil jsem spojení serv z křídel k přijímači konektory MPX, takže zapojování je jednodušší, nicméně drátů tam stejně zůstává velké množství, protože se nově objevily přípojky z přijímače.

 

V pohledu od špice modelu je vidět rozvedení antének přijímače do boků trupu, kde jsou pak fixovány pod křídlem izolační páskou. Aktivní jsou neizolované konce vodičů.

A takto je to zadrátováno před startem... pouze se to přikryje kabinkou. Jen ta nálepka firmy Schulze v horní části obrázku už postrádá svůj přijímač uvnitř modelu.

Na letiště jsem se dostal o půl sedmé večer, bylo celkem studeno a žádná termika... spíš antitermika:). Létal jsem asi 46 minut, což není žádný velký výkon, v pohonné baterií ještě zbylo cca. 500 - 600 mAh, takže by to šlo ještě, ale bylo mi zima. Hlavní poznatek je, že systém Assan sloužil spolehlivě, a to jsem se s modelem prošel hodně vysoko po obloze... v termickém počasí bych tak vysoko nelétal, to už by bylo nebezpečné, protože jsem viděl jen malý křížek trupu a křídel.

 

P.S.: Jeden z uživatelů tohoto přijímače na stránkách Hobbycity píše, že dosah systému byl při testování několik kilometrů  (údajně 7,7 km)... a ze zkušeností jiného uživatele vyplývá, že přijímač přestal fungovat při cca. 2,6 V. To jsou fantasticky pžíznivé údaje, ale já věřím jen svým zkušenostem a doufám, že nejen v Mistralovi, ale i v mých dalších modelech bude Assan sloužit spolehlivě.

 

Další informace, viz: 

Mistral

Přechod na Hitec Optima a UBEC
Mistral - nový setup
Havárie a oprava Mistrala
Detaily zabudování komponent