Hitec Aurora: jak na  BUTTERFLY (CROW) v režimu ACRO



Brzdy BUTTERFLY jsou umožněny v soupravě Hitec Aurora klasicky jako předprogramovaný mix v režimu GLID (větroň). Nicméně pokud létáme s elektrovětroni, což většinou ano, toužíme po ovládání motoru plynem, nikoli jen po ovládání typu ZAPNUTO/VYPNUTO, který nabízí pro motor režim GLID.

Nezbývá tedy, než naprogramovat elektrovětroň jako ACRO. Pokud má křídlo větroně jen křidélka, nemáme zásadní problém, ten ale může nastat u plně mechanizovaného křídla (dvě křidélka + dvě klapky). Předprogramovaný mix BUTTERFLY v režimu ACRO neexistuje, musíme si tedy BUTTERFLY naprogramovat sami. Existuje několik možností:

Varianta 1

Využití funkce AIRBRAKE (brzda) tím způsobem, že na jednomu z přepínačů přiřadíme aktivaci AIRBRAKE (u mě je to přepínač/switch A). AIRBRAKE pak naprogramujeme tak, že se současně vyklápí obě křidélka nahoru, zatím co obě klapky jdou dolů. Pohyb můžeme zpomalit změnou hodnotu parametru SPEED, případně přimixovat mírné potlačení výškovky (ale to bych nechal až na dojem z letových zkoušek). Výhodou je okamžitá přiměřeně rychlá/pomalá aktivace BUTTERFLY, jeho deaktivace (po přepnutí se serva bleskově vrátí do původní nulové polohy) je však okamžitá, což nemusí být nízko nad zemí optimální.

Varianta 2

Využití funkce AIRBRAKE jen pro vyklopení křidélek nahoru, zatím co klapky zůstanou v nule, což je varianta prvního řešení, přičemž je aktivace opět přepínačem (například A). Vzhledem k tomu, že klapky jsou systémem většinou přiřazeny k LS (left slider/levá posuvná páčka na boku vysílače), můžeme při současně zvednutých křidélkách nahoru průběžně ovládat klapky dolů. Vzhledem k tomu, že s křidélky nahoře (tzv. ve funkci flaperonů/klapek) se klasicky přistává již normálně, skýtá nám průběžné ovládání pouze klapek pružnější reakci na vnější podmínky, než je tomu u varianty 1.

Varianta 3

Využití dalších volných mixů tak, že na první volný mix dáme závislost pravého křidélka AILE na pravé klapce FLAP a na druhý volný mix závislost AIL2 na FLP2, jinými slovy: řídící funkce jsou vždy klapky (takže budou na prvním místě) s tím, že klapky jsou ovládány LS jako nahoře (defaultní přednastavené ovládání, pokud nic neměníme) a že při pohybu klapek dolů (otáčením LS) se křidélka zvedají nahoru. Tyto dva mixy musí fungovat současně, tzn., že buď je necháme stále zapnuté (NULL) nebo je oba přiřadíme stejnému přepínači (u mě F). V tomto případě je ještě vhodné u obou mixů změnit ikonku C na S, což znamená, že se tyto mixy nebudou míchat do jiných mixů, v nichž bychom v závislosti na pohybu klapek vyvolávali řízení ještě něčeho dalšího. Rychlost reakce BUTTERFLY na LS můžeme zpomalit změnou hodnot funkce SERVO SPEED na klapkách FLAP a FLP2.

Varianta 4

Kombinace BUTTERFLY a vyklopení pouze křidélek nahoru - vše  na LS - je pro mě nejpříjemnější. Stačí na LS naprogramovat při pohybu od sebe vyklápění pouze obou křidélek současně nahoru, kdežto při pohybu k sobě (pod sebe dolů) ovládat celý BUTTERFLY. Takto lze velmi operativně jedním ovladačem volit míru brzdění větroně: když nepotřebujeme brzdit příliš, stačí křidélka, jinak celý BUTTERFLY, přičemž lze mezi oběma režimy pohodlně přecházet. Výhodou je vše na jednom ovladači, který je dobře dosažitelný... aspoň pro mě, protože já řídím palci, nejsem zvyklý na pultový provoz.

Závěr

Celkem praktické je naprogramovat plně mechanizované křídlo u téhož větroně možností č. 4 nebo současně možnostmi 2 a 3, jinými slovy: budeme si moci vybrat, chceme-li plný BUTTERFLY (varianta 3 a 4, aktivujeme přepínač F v mém případě) například při klesání ze silné termiky nebo při přistání na malou plochu z větší výšky nebo jen přibrzdit křídélky (varianta 2, aktivujeme přepínač A v mém případě nebo táhneme LS od sebe). Při variantě 3 máme možnost průběžně posilovat brzdící účinek křidélek pohybem klapek dolů pomocí LS (přepínač F na aktivaci BUTTERFLY je v tomto případě vypnut).

Tato řešení příjemně rozšiřují ovládání plně mechanizovaného křídla elektrovětroně spolu s funkcemi CAMBMIX (zakřivování profilu pomocí RS pro zvětšení /dolů/ nebo zmenšení /nahoru/ vztlaku - u mě aktivace tohoto mixu na přepínači D) a/nebo  předprogramovaným mixem AIL-FLP, tj. v závislosti na pohybu křidélek ohýbat odtokovou hranu v místě klapek, pokud je mix aktivován (u mě na přepínači B).


Další odkazy:

Hitec Aurora: funkce ACC a OST
Mistral - přechod na Hitec Optima a UBEC
Optimalizace Varianta II: Hitec 2,4 GHz