Brzdy BUTTERFLY jsou
umožněny v
soupravě Hitec Aurora klasicky jako předprogramovaný mix v režimu GLID
(větroň). Nicméně pokud létáme s elektrovětroni, což většinou ano,
toužíme po ovládání motoru plynem, nikoli jen po ovládání typu
ZAPNUTO/VYPNUTO, který nabízí pro motor režim GLID.
Nezbývá tedy, než naprogramovat elektrovětroň jako ACRO. Pokud má
křídlo větroně jen křidélka, nemáme zásadní problém, ten ale může
nastat u plně mechanizovaného křídla (dvě křidélka + dvě klapky).
Předprogramovaný mix BUTTERFLY v režimu ACRO neexistuje, musíme si tedy
BUTTERFLY naprogramovat sami. Existuje několik možností:
Varianta 1
Využití funkce AIRBRAKE (brzda)
tím způsobem, že na jednomu z přepínačů přiřadíme aktivaci AIRBRAKE (u
mě je to přepínač/switch A). AIRBRAKE pak naprogramujeme tak, že se
současně vyklápí obě křidélka nahoru, zatím co obě klapky jdou dolů.
Pohyb můžeme zpomalit změnou hodnotu parametru SPEED, případně
přimixovat mírné potlačení výškovky (ale to bych nechal až na dojem z
letových zkoušek). Výhodou je okamžitá přiměřeně rychlá/pomalá aktivace
BUTTERFLY, jeho deaktivace (po přepnutí se serva bleskově vrátí do
původní nulové polohy) je však okamžitá, což nemusí být nízko nad zemí
optimální.
Varianta 2
Využití funkce AIRBRAKE
jen pro
vyklopení křidélek nahoru,
zatím co klapky zůstanou v nule, což je varianta prvního řešení,
přičemž je aktivace opět přepínačem (například A). Vzhledem k tomu, že
klapky jsou systémem většinou přiřazeny k LS (left slider/levá posuvná
páčka na boku vysílače), můžeme při současně zvednutých křidélkách
nahoru průběžně ovládat klapky dolů. Vzhledem k tomu, že s křidélky
nahoře (tzv. ve funkci flaperonů/klapek) se klasicky přistává již
normálně, skýtá nám průběžné ovládání pouze klapek pružnější reakci na
vnější podmínky, než je tomu u varianty 1.
Varianta 3
Využití dalších volných
mixů
tak, že na první volný mix dáme závislost pravého křidélka AILE na
pravé klapce FLAP a na druhý volný mix závislost AIL2 na FLP2, jinými
slovy: řídící funkce jsou vždy klapky (takže budou na prvním místě) s
tím, že klapky jsou ovládány LS jako nahoře (defaultní přednastavené
ovládání, pokud nic neměníme) a že při pohybu klapek dolů (otáčením LS)
se křidélka zvedají nahoru. Tyto dva mixy musí fungovat současně, tzn.,
že buď je necháme stále zapnuté (NULL) nebo je oba přiřadíme stejnému
přepínači (u mě F). V tomto případě je ještě vhodné u obou mixů změnit
ikonku C na S, což znamená, že se tyto mixy nebudou míchat do jiných
mixů, v nichž bychom v závislosti na pohybu klapek vyvolávali řízení
ještě něčeho dalšího. Rychlost reakce BUTTERFLY na LS můžeme zpomalit
změnou hodnot funkce SERVO SPEED na klapkách FLAP a FLP2.
Varianta 4
Kombinace BUTTERFLY a
vyklopení pouze
křidélek nahoru - vše na LS - je
pro mě nejpříjemnější. Stačí na LS naprogramovat při pohybu od sebe
vyklápění pouze obou křidélek současně nahoru, kdežto při pohybu k sobě
(pod sebe dolů) ovládat celý BUTTERFLY. Takto lze velmi operativně
jedním ovladačem volit míru brzdění větroně: když nepotřebujeme brzdit
příliš, stačí křidélka, jinak celý BUTTERFLY, přičemž lze mezi oběma
režimy pohodlně přecházet. Výhodou je vše na jednom ovladači, který je
dobře dosažitelný... aspoň pro mě, protože já řídím palci, nejsem
zvyklý na pultový provoz.
Závěr
Celkem praktické je naprogramovat plně mechanizované
křídlo u téhož
větroně možností č. 4 nebo současně možnostmi 2 a 3, jinými slovy:
budeme si moci vybrat,
chceme-li plný BUTTERFLY (varianta 3 a 4, aktivujeme přepínač F v mém
případě) například při klesání ze silné termiky nebo při přistání na
malou plochu z větší výšky nebo jen přibrzdit křídélky (varianta 2,
aktivujeme přepínač A v mém případě nebo táhneme LS od sebe). Při
variantě 3 máme možnost průběžně posilovat brzdící účinek křidélek
pohybem klapek dolů pomocí LS (přepínač F na aktivaci BUTTERFLY je v
tomto případě vypnut).
Tato řešení příjemně rozšiřují ovládání plně mechanizovaného křídla
elektrovětroně spolu s funkcemi CAMBMIX (zakřivování profilu pomocí RS
pro zvětšení /dolů/ nebo zmenšení /nahoru/ vztlaku - u mě aktivace
tohoto mixu na přepínači D) a/nebo předprogramovaným mixem
AIL-FLP, tj. v závislosti na pohybu křidélek ohýbat odtokovou hranu v
místě klapek, pokud je mix aktivován (u mě na přepínači B).