Fokker E. III: stavba
 

Zdrojem pro stavbu modelu se mi stal plán v dxf formátu, který jsem získal z Internetu. Byl to plán modelu/polomakety letounu Fokker E. III již s některými navrženými úpravami: křidélka (originál zatáčel nakrucováním konců křídel) a rozpůlená výškovlka a směrovka, tj. rozdělené na pevnou a pohyblivou část (originál je měl plovoucí). Přijal jsem také navržený profil křídla Grant X-B (modifikovaný). Zjevně šlo původně o plán trochu většího modelu, já jsem si jej však vytiskl tak, aby měl rozpětí 1200 mm, což velmi zhruba odpovídá měřítku 1:8 vzhledem k originálu. Pro zájemce o stavbu nabízím zde ke stažení:

  1. Plán ve vektorovém dxf formátu

  2. Plán upravený pro tisk na formát A4 pro rozpětí 120 cm v PDF (A4 lze pak slepit /mají vodící čáry/ a získat plnohodnotný plán v měřítku 1:1 na model, který jsem stavěl já)

  3. Žebro křídla s rozkreslenými nosníky  v PDF (1:1)

Tento podklad však nebyl dostatečný a bylo třeba dál řešit některé konstrukční prvky, přičemž jsem nechtěl ve výsledku příliš těžký model. Základním problémem bylo řešení uchycení křídel v trupu, tedy zda postavit křídlo vcelku nebo křídlo půlené. Nakonec jsem se rozhodl pro půlené křídlo, protože tím jsem získal víc místa v trupu pro instalaci vybavení. Je použito řešení známé z některých akrobatických modelů, tj. hlavní spojka a fixace křídla bukovými kolíky a křídlovými matkami. Pro ušetření hmotnosti jsem zvolil uhlíkovou kulatinu o průměru 7 mm, která se nasouvá do uhlíkových trubek o průměru 8 mm. Kulatinu bylo třeba mírně obrousit, neboť měla průměr totožný se světlostí trubky. Křídlo je celobalsové včetně všech nosníků s výjimkou dvou žeber z překližky 2mm na každé straně u kořene a třetího žebra (2. a 4. žebro a další žebra jsou z balsy 2 mm). Naskenované rozložení nosníků v žebru spolu s jejich rozměry přikládám (viz nahoře), přičemž horní a dolní pásnice jsou vždy spojeny balsou 1mm mezi žebry. Dosáhne se tím poměrně velmi pevné konstrukce. Na snímcích je rovněž vidět zabudování serv a spojení kabelů pomocí pojistky konektorů z Hobbyking.

   

    

   Zadní část trupu je konstrukční, předek z balsy 4mm. V přední části dole a od pilotního místa dozadu jsou odjímací kryty pro snadný přístup k nádrži po případnou demontáž a k servům. Rovněž směrovka a výškovka jsou z balsy.

   

... zde nahoře je vidět rozvedení táhel, přičemž pohyblivé poloviny jsou ovládány pomocí spojky táhel MPJET každá samostatným táhlem...

... nahoře deska uložení serv o pohled do přední části trupu: je v ní málo místa, vidět je černá uhlíková trubka pro spojku křídel

Zhotovení krytu motoru je na kopytě z polystyrenu, fixovaném na třech přepážkách z pevného papíru (kartonu) a obaleném lepící páskou (plastovou). Páska je potřena jemně krémem na ruce a na ní položena základní vrstva laminátu.

   

Výsledný polotovar krytu je vidět vpravo a není moc lákavého vzhledu. je mírně broušen a hlavně vytmelen polyesterovým tvrdým automobilovým tmelem, nato nahrubo nasucho a jemně pod vodou broušen. Výsledek je dole vlevo. Poté je výsledný kryt natřen štětcem stříbrnou barvou Hammerite, tím máme základní nátěr a zároveň se objeví nedostatky jako otvory, šrámy, probroušená místa atp. Ty se všechny znovu vytmelí případně podlaminují lokálně pásky tkaniny. Následuje opět broušení a nový nátěr: kryt je hotov.

 

Dole vlevo je vidět předek bez krytu motoru, patrné je uložení přijímačových baterií. Vpravo je předek plně zakapotovaný.

 

                                            Další stránky:

Fokker E. III - hlavní strana

Fokker E. III: dokumentace a marking

Fokker E. III: ladění motoru

Fokker E. III: létání na jaře 2014

Fokker E. III: létání v r. 2015