Fokker E. III: létání na jaře 2014

V zimě jsme si s kamarády z letiště pořídili nové palivo z Helimodel Opava, jde údajně o palivo vyráběné britskou firmou Model Technics. Pro čtyřtakty jsem si vybral palivo s 18% syntetického oleje EDL2 a 10% nitrometanu. První pokusy s tímto palivem jsme ještě dělali při takřka nulové teplotě brzy na jaře, takže výsledky nemohly být příliš relevantní. O to více jsem byl zvědavý, jak se projeví v normálních podmínkách, kdy je tepleji.

2. dubna 20104 jsem na něj prolétl motor SY FS 52 AR na modelu Nieuport 17 a o den později jsem se vypravil večer na letiště s Fokkerem E. III s motorem ASP FS 30 AR.


Fotografie jsou pořízeny před setměním po odlétání asi 4 letů.

Na letišti jsem byl sám, zprvu vál mírný vítr s turbulencí resp. poryvy, na poslední let se utišil.

Motor šel jako hodinky, přechody bez zakašlání, v podstatě jako elektromotor.

Ani hlukově od něj moc vzdálený nebyl, zvláště po většinu letu, protože jsem létal mezi 1/3 až 1/2 plynu. Naplno jsem šel jen při startu, přemetu nebo při snaze o rychlé průlety. Ostatně Fokker E. III je i tak docela rychlý. Tráva už začala růst, takže při přistání měla kola co dělat, aby to utočila... jednou se jim to nepovedlo, ale to je na travnatém letišti, zvlášť s takovým malým modelem, běžné.

Zprvu jsem myslel, že proti Tornadu Flight 10 budu mít s novým palivem větší spotřebu, ale postupně, jak jsem dolaďoval motor, mi přišlo, že v tom není rozdílu, tj. že i na toto palivo se dá létat úsporně. Poslední let byl 18 minut, ale v nádrži ještě zbylo, takže 20 minut by bylo plně reálných. Proti Tornadu, ve kterém je sice méně oleje, ale jde o směs syntetiky a ricinu, se mi provoz na plnou syntetiku zdá čistší. I model se jevil méně zaolejovaný, což platí i pro létání den předtím s Nieuportem 17. Pozitivní také je, že ačkoli jsou v modelu už pátou sezónu, tak přijímačové NiCd baterie 900 mAh jsou ještě plně vyhovující, i když se do nich dá dobít už méně, než když byly nové.


                                            Další stránky:

Fokker E. III - hlavní stránka

Stavba: podklady a řešení

Fokker E. III: dokumentace a marking

Fokker E. III: ladění motoru

Fokker E. III: létání v r. 2015