Fokker E. III: létání na jaře 2014
V
zimě jsme si s kamarády z letiště pořídili nové palivo z Helimodel
Opava, jde údajně o palivo vyráběné britskou firmou Model Technics. Pro
čtyřtakty jsem si vybral palivo s 18% syntetického oleje EDL2 a 10%
nitrometanu. První pokusy s tímto palivem jsme ještě dělali při takřka
nulové teplotě brzy na jaře, takže výsledky nemohly být příliš
relevantní. O to více jsem byl zvědavý, jak se projeví v normálních
podmínkách, kdy je tepleji.
2. dubna 20104 jsem na něj prolétl motor SY FS 52 AR na modelu Nieuport 17 a o den později jsem se vypravil večer na letiště s Fokkerem E. III s motorem ASP FS 30 AR.
Fotografie
jsou pořízeny před setměním po odlétání asi 4 letů.
Zprvu
jsem myslel, že proti Tornadu Flight 10 budu mít s novým palivem větší
spotřebu, ale postupně, jak jsem dolaďoval motor, mi přišlo, že v tom
není rozdílu, tj. že i na toto palivo se dá létat úsporně. Poslední let
byl 18 minut, ale v nádrži ještě zbylo, takže 20 minut by bylo plně
reálných. Proti Tornadu, ve kterém je sice méně oleje, ale jde o směs
syntetiky a ricinu, se mi provoz na plnou syntetiku zdá čistší. I model
se jevil méně zaolejovaný, což platí i pro létání den předtím s
Nieuportem 17. Pozitivní také je, že ačkoli jsou v modelu už pátou
sezónu, tak přijímačové NiCd baterie 900 mAh jsou ještě plně
vyhovující, i když se do nich dá dobít už méně, než když byly nové.
Další stránky:
Fokker
E. III - hlavní
stránka
Fokker E. III: dokumentace a marking
Fokker E. III: létání v
r. 2015