Fokker E. III: ladění motoru


 

I Fokkera E. III čekala změna přijímače na Hitec Optima 6, což prakticky znamená nové seřizování.



Protože bylo velmi větrno, omezil jsem se pouze na seřízení motoru ASP 4T 5 ccm.



Trochu jsem se bál i samotného motoru, protože loni v létě mi odsekl půl nehtu na palci a ještě se vrtule APC zakousla do masa; naštěstí šel na volnoběh, ale musím si dát napříště pozor při sundávání žhavení - motor je hlavou dolů a stačí trocha nepozornosti...



Přednastavit jsem musel servo motoru poslepu, protože nad motorem jsou přijímačové zdroje a nevidím, nakolik je karburátor otevřený či zavřený.



Právě nasazuji žhavící koncovku na svíčku motoru.



... a ještě startér...



... a už běží... přestože je zabudován invertně (hlavou dolů). Ještě připomínám, že palivo je Tornado Flight s 10% nitrometanu, svíčka O.S. F pro 4T a vrtule APC 10x4 (velmi se osvědčila - nejen mně).



Bylo třeba znovu seřídit volnoběh... a také  druhý pomalejší volnoběh, což Hitec Autora umožňuje... takže i to se stalo.



... letět jsem se neodvážil, protože vítr byl skutečně velice silný a foukal přes topoly před letištěm, takže turbulence na dráze byla velmi silná... ten den jsem létal jen s Basicem, kterému je to ve vzduchu za silného větru víceméně jedno, nicméně při přistávání sebou zmítal pořádně...



Zde je vidět instalace motoru; ta modrá součástka pod výfukem je plastový palivový filtr Turnigy; nádrž spočívá v umělé hmotě, která se používá pro balení počítačů nebo některých dalších přístrojů.

Ve středu 27. dubna 2011 jsem se odhodlal model znovu zalétat; měl jsem na paměti jeho relativní jankovitost. Nakonec však vše dopadlo docela dobře, přestože to odnesl pilot: upadla mu hlava, tu jsem sice přilepil, ale při dalším letu ji ztratil někde nad letištěm, takže bude Fokkera napříště pilotovat někdo jiný.

Jediným problémem, který se objevil a vyskytuje se v poslední době častěji, než je žádoucí, i na jiných modelech, je praskání bowdenu, přesněji té uzší plastové duše, takže jedna polovina výškovky se chovala trochu jinak, nicméně po fixaci bowdenu se chování modelu stalo předvídatelnější.

Na co je třeba dávat si pozor: při startu působí krouticí moment čtyřtaktu a táhne model doleva, takže je třeba startovat s mírným protitahem křidélky a směrovkou (je jemně mixována s křidélky) doprava. V letu se pak už model chová relativně neutrálně, pokud jde o vliv krouticího momentu motoru, a to tak, že při letu rovně není pozorován zásadní vliv, kdežto při zatáčení doprava ano. Vše ale záleží na tom, nakolik se odvážíme model (nemá vzepětí, ale je velmi stabilní) položit do zatáčky na křídlo. Pokud ano, pak pravá táhlá zatáčka s nakloněným modelem nízko nad zemí je velmi efektní.

Odvážil jsem se zaletět přemet, motor je tak silný, že model bez problému bez rozjezdu do přemetu jde, nahoře stačí ubrat plyn a dokončit přemet není problém díky velké účinnosti výškovky, takže lze dosáhnout i malého poloměru, aniž by byla ohrožena stabilita modelu. Model se také na malé rychlosti při větším natažení dokáže otočit takřka na pětníku, vzhledem k nulovému vzepětí je jeho stabilita neuvěřitelná.

Přistání (ale i vzlet) na trávě je problematické, protože lehký model se v trávě rád překlopí na záda; kolečka to prostě nezvládají. Při vzletu to chce rychle přidat plyn, model se pak odlepí na několika metrech, kdežto při přistání byl docela rychlý, způsobně si sedá na zem, ale při vytrácení rychlosti při dojezdu mívá pak potíže. Ještě jsem zpomalil pomalejší volnoběh na přistání, ale vyzkoušet to půjde až příště. Absolvoval jsem asi pět letů, možnost délky letu na plnou nádrž odhaduji na 12 - 14 minut. Většině letu stačí běh motoru do poloviny plynu, model působí ve vzduchu velmi realisticky. Běh motoru je zatím velmi stabilní. Poslední lety jsem si vpodvečer už docela hezky užíval.

                                            Další stránky:

Fokker E. III - hlavní stránka

Stavba: podklady a řešení

Fokker E. III: dokumentace a marking

Fokker E. III: létání na jaře 2014

Fokker E. III: létání v r. 2015