Mistral

Původní setup s Axi 2820/10

Tak konečně elektra a musí to stát za to. Volba padla na Mistral od Reicharda. Na rozdíl od doporučeného motoru zn. Mega jsem použil střídavý Axi 2820/10 od firmy Model Motors s doporučeným regulátorem Jeti Advance 40 opto a vrtulí Aeronaut 13/8, sedmičlánek Sanyo 1700 SCR. Odběr dle výpočtu někde blízko ke 40 A, výkon cca. 200 W.

Viz data z DriveCalcu.

Mistral

A takhle bzučí Axík:

Volil jsem oddělené napájení palubního systému čtyřmi NiMH 2600 mAh (pack se vejde pod lože pohonných baterií). Serva Hitec 81 kromě klapek, tam jsem použil trošku větší a levnější miniserva GWS.

 

K ovládání používám vysílač Hitec Eclipse a zpočátku přijímač Hitec HFD-08 RD. Vzhledem k rušení a neblahé zkušenosti s přijímači s dvojím směšováním (prostě u nás na letišti to cuká do různých ovládacích prvků vč. elektromotoru) jsem přešel na JETI 7 MPD a mám po problémech; přijímač je perfektní. Tedy byl perfektní, ale přece jen způsobil havárii, takže byl zaměněn přijímačem Schulze 8.35w.  

Na jednoduché směšování jsem po havárii Extry na desítku přešel i u akrobata, viz moje Akro-170 (Aries). Postupně jsem model seřídil tak, že nyní mám na přepínači speciální režim pro motorový let (trošku potlačeno a mírně klapky nahoru - 5%, protože motor je velmi výkonný - vyhovuje i pro rychlý přelet), normální let a pomalé kroužení (větší vztlak na klapkách). Křidélka jsou mixována pro zatáčení s klapkami a směrovkou (model byl líný do zatáčky). Butterfly (crow mix) je s potlačenou výškovkou a funguje velmi dobře. Model je rychlý a lze s ním proto létat dobře i za silného větru.

Na uvedené pohonné baterie lze vystoupat dostatečně vysoko 3 až 4 krát. Model má rozpětí 2600 mm a je poměrně naložený, profil křídel je S3021. Dosažená hmotnost s tímto vybavením je 2 kg.

Crow mix /Butterfly (+ mírně potlačená VOP)

Elektrárna

Plně zapojený přijímač

Před startem v Lipencích

Po létání v Lipencích. Model se velice osvědčuje při větrném počasí, létám s ním i za poměrně velmi silného větru. Před prázdninami jsem vylétl k poslednímu letu ve 19:45 večer a asi ve 300 metrech nad zemí (někdy možná i výše) v naprostém klidu létal po celém nebi; celkem jsem se ve vzduchu udržel 59 minut, tedy přistál jsem až 20:44. To je Mistralův rekord, ale plachtící rekord držím s modelem Basic od Leoše Svobody:).

Konstrukce a vyskytující se problémy: pouze pohyblivá část směrovky se občas uvolní, takže je třeba ji zalepit vteřinovým lepidlem. Trup se zdá dostatečně robustní, typicky reichardovský problém jsou krouticí se křidélka, resp. klapky - při letu to ale nevadí. To se děje v určité míře u všech modelů tohoto výrobce; u mě je to nejvíce pravá klapka u Mistrala. Serva jsem ještě zajistil na oboustranně lepicí pásce vteřinovým lepidlem. Model jsem si skutečně oblíbil, zejména pokud je větrněji.

Na této fotografii je lépe vidět velikost modelu.

Další poznatky z létání

Pokud jde o nabíjení článků Sanyo 1700 SCR, je třeba je skladovat ve vybitém stavu. Problém je, kdy nabít, když se chystáme létat. Asi doma vpředvečer létání, ale stojí za to po příchodu na letiště je dobít větším proudem, aby se zahřály; tím budou mít větší výkon. V podstatě jim neprospívá zahálení; je to vidět po vícero nabitích vyšším proudem během létání. Já nabíjím 5A z baterie své Felicie. Občas doma pomaleji, aby se vyrovnaly.

Většinou používám neutrální režim letu, tzn. křidélka a klapky v základní poloze, tj. v neutrálu; při slabších podmínkách a slabé termice někdy zapínám přednastavené mírné (asi 5 mm) vychýlení klapek dolů, docela to pomáhá, ale mění se tím styl letu a především řízení modelu (jako by se převaloval pomalu v malých kroužcích na místě, až se někdy divím, jak jde zpomalit). Brzdy používám, pokud jsem velmi vysoko v termice a potřebuju se dostat dolů, a při přistávání: tam je většinou dávám naplno v poslední přistávací zatáčce, neboť model lze s nimi ještě slušně řídit a při slabém větru také letí i přes velké klesání dopředu. Těsně nad zemí (asi jeden metr) vše vrátím do neutrálu a mírně natáhnu, protože model se rozjede na rychlosti, a přistanu.

Další informace, viz: 

Mistral s novým trupem a Turnigy 3639 1100 kV
Přechod na Hitec Optima a UBEC
Mistral - nový setup

Mistral 2010 s Assanem
Havárie a oprava Mistrala
Detaily zabudování komponent