Variant II


Původní setup s motorem Axi 2217/20



Základní popis kompletace a zalétání modelu

Variant II byl pořízen z potřeby vlastnit elektrovětroň vhodný do termiky a slabších podmínek, přičemž by mu měla zůstat dobrá průbojnost proti větru. Hledal jsem dlouho a váhal jsem nad řadou dvoumetrových hotlinerů, nicméně naložený hotliner bylo právě to, co jsem nechtěl. Volba nakonec padla na model Variant od firmy Reichard, trochu váhání bylo ještě mezi verzemi II a III (konstrukční křídlo versus hotlinerovské polystyrenové potažené balsou - v obou případech profil MH 30). Volba nakonec padla na Variant II s konstrukčním křídlem, a to z důvodu nižší hmotnosti.

Variant II a já

Druhý problém byla motorizace. Na webu jsem zachytil článek německého modeláře o tom, jak Varianta II vybavil motorem AXI 2820/10 a 3 ks LiPoly. To se mi zdálo hodně na takový lehký model (původně tam německý modelář měl AXI řady 2808 + osmičlánek), protože AXI 2820/10 používám na mnohem větším a těžším modelu Mistral. Nakonec zvítězila touha mít model co nejlehčí, takže jako baterie 3ks Lipoly a k tomu nový menší AXI 2217/20 s vrtulí 12/6. Byl jsem skutečně zvědavý, co to udělá, zvlášť když se mi AXI 2217/20 ocitl v ruce (hmotnost jen 69,5 g) a rozvinul jsem vedle něho vrtuli Graupner Cam Folding 12/6. Když se mi však pokusně doma roztočil už na sestaveném modelu, bylo mi jasné, že to hravě utáhne. Ovládána jsou křidélka servy HS 55 a výškovka též servem HS 55 zalepeném ve směrovce; kromě toho motor prostřednictvím regulátoru Jeti Advance 18. Motorová sestava má teoreticky odběr k 14 A a výkon kolem 100 W.  Lipoly jsou o kapacitě 2250 mAh E-TECH GP od firmy Pelikán. Tyto Lipoly mají servisní konektor k připojení balancéru. Model připravený k letu má celkem hmotnost 1000 - 1020 g.

Původně jsem model vybavil přijímačem JETI 5 MPD po velmi dobrých zkušenostech s JETI 7 MPD, ale přijímač nedokázal dostatečně vyeliminovat rušení BEC, resp. některá další, takže jsem po sesypání se neovladatelného modelu po křídle z výšky asi pěti metrů v závěru druhého letu a po kopání do všech ovládacích prvků během letu udělal následující:

  1. objednal nový trup, protože původní byl po pádu značně poškozený;

  2. naštval se a rozbitý trup uvnitř vylaminoval, zvnějšku vytmelil a nastříkl zpředu takřka shodnou modrou metalízou, jako měl originál (tudíž mám jeden náhradní trup)

  3. zakoupil přijímač Schulze Alpha 8.35w a dal do něho prozatím hradecký krystal

A model šel znovu do vzduchu, tentokrát proběhlo vše bez potíží. Po přistání - bylo poměrně větrno - kontrolní dioda v přijímači blikala 3x, tzn., že během asi 17-minutového letu vyeliminoval přijímač 4 až 7 poruch - fakt je ten, že já jsem při řízení vůbec nic nepoznal. Lepší rozestavení elektroniky si už představit nemohu, snad by mohlo rušit některé ze serv anebo docela obyčejně i tak je u nás v Lipencích ve vzduchu velmi neklidno. Nahoru jsem během večerního letu šel asi pětkrát až šestkrát, při dobíjení chybělo v Lipolech asi jen 520 mAh! Motorový let je strmý a velmi rychlý - asi i díky profilu - stačí několik vteřin, aby byl model dostatečně vysoko. Kluz je vynikající a rychlý - možná i díky těžišti, které je více vzadu - vždyť rozdíl v hmotnost mezi AXI 2820/10 a AXI 2217/20 je cca. 80 g! S novým přijímačem se model stabilizoval a myslím, že plně odpovídá mé představě na jedno nabití baterií létat do omrzení.

 

Obrázek ze dne, kdy byl Variant II (úplně vlevo) zalétáván, napravo na zemi model Mistral.

Původně jsem chtěl ještě jedny baterie, ale naposledy vpodvečer jsem na jedny létal bez termiky 45 minut a to by to ještě šlo... všechno fajn, jen ta dioda v přijímači blikala pětkrát, tzn. 16 až 31 poruch - docela dost... Je fakt, že ten večer na letišti spadlo několik modelů na rušení, ... zase mj. Hitec přijímač s dvojím směšováním:)

Výše uvedené Lipoly se neosvědčily, vydržely jen asi 20 cyklů a nafoukly se - včera jsem se rozhodl pro jejich eutanázii a ponořil je do slaného roztoku. Mezitím jsem pořídil Lipoly RC System od fy Pelikán, též o kapacitě 2250 mAh; zatím se zdají lepší, ale uvidíme dál, vždy po letu se velmi mírně na omak cítí přifouknutí krajních článků. Skladuji je nabité v chladničce; pokud létám, tak plně nabité - přifouknutí už jednou zmizelo, nicméně psychicky se bojím, aby se nevydaly do věčných lovišť za Lipoly E-TECH GP.

RC System jsem zatím nenabil více než desetkrát. Zdá se, že si zachovávají kapacitu. Díky nízkému odběru je možno vystoupat nesčetněkrát a poměrně razantně. Večer na letišti v Hronově (létání s kamarády z dětství) jsem v polovině července 2007 také překonal svůj plachtařský rekord na rovině právě s tímto modelem: přistál jsem po 73 minutách letu, vybito bylo asi ze 70%. Mimochodem až do létání s elektrami byl můj rekord na rovině z počátku 90. let s kluzáčkem o rozpětí 1520 mm motorizovaným Cox Babe Bee 0,8 ccm na pylonu - bylo to pro mě neuvěřitelných 55 minut na letišti ve Velké Dobré u Kladna.

Po dovolené budu testovat také nové Lipoly 2200 mAh od čínské firmy HiModel (15C)...

Tak je po dovolené  a už pozdní podzim - Lipoly od HiModel slouží velmi dobře, zatímco Lipoly RC System se asi po 15 nabitích začaly nafukovat - reklamace byla uznána a obdržel jsem nové. Poprvé s Lipoly od HiModel jsem v létě létal - bylo vedro a termika a taky šílené klesáky - 67 minut na jedno nabití. Model se svým letovým projevem taky moc líbí. Nakonec mám až tři přednastavené režimy: nataženo (kluz v klidu na hranici houpnutí), střed (motorový let a divoké létání v termice v podstatě ve stejné výšce místo krkolomného utíkání + přeskoky), potlačeno (motorový let, pokud jej chci více mít na kniplu + klesání z termiky).

Fotografická dokumentace osazení modelu elektronikou a dalšími prvky - ZDE

Další odkazy:

Rozložení prvků u Varianta II s příjimačem Schulze 8.35w
Variant II s Assanem
Variant II s Hitec Optima 6
Létání v r. 2011
Optimalizace pohonu: Turnigy 2836 1000 kV (červený)