Obnovený Variant II: rok 2010 (Assan 2,4 GHz)

S Variantem II jsem havaroval den po vánocích 2009 na letišti v Hronově. Přijímač Schulze 8.35w mě neuchránil od rušení: výsledek byl velmi smutný, nejvíce to odnesla křídla, která už se nedala spravit a ani trup nevypadal příliš vábně, i když ten by opravit ještě šel. Po určitém váhání jsem se rozhodl Varianta II dát znovu dohromady, protože záložní trup jsem měl doma nepoužitý a výškovka a vše od elektriky bylo OK. Takže to chtělo jen nová křídla, které mi dost promptně dodala zásilková služba firmy Reichard.

Nový Variant II

Nejvíc mě zaskočilo rušení. V Hronově jsem zažil obdobné dvakrát v létě 2009 na svém modelu Mistral, také s přijímačem Schulze, vždy se však naštěstí přijímač ještě nad zemí chytil; navíc jednou se mi to stalo se Schulze i v Lipencích, takže pásmo 35 MHz přestávalo být bezpečné. Předem jsem vyloučil všechna možná pochybení a navíc mi rušení potvrdili další modelaři. Takže následovala úvaha o 2,4 GHz. Ale kudy do toho? Mám vícero modelů, takže čeští výrobci nepřipadali vzhledem k vysoké ceně jejich výrobků v úvahu a volba padla na Assan.

Můj vysílač je Hitec Eclipse a Assan předcházely problémy právě s Eclipse; musím však říci, že modul z mé novější dodávky již měl tyto problémy odstraněny (vysílače původně prý nezapisovaly do paměti změny nastavení). Sice mě majitelé modulů Jeti zrazovali, ale na druhou stranu ve světě je určitě mnohem víc instalací Assan než Jeti a nikdo s nimi nemá špatné zkušenosti, navíc jsou přijímače Assan známy tím, že spolehlivě pracují i při nižším napětí a  do soustavy lze také případně zapojit i vyrovnávací kondenzátor. S nedůvěrou jsem se díval na dvě krátké anténky... uvidíme, jaký bude dosah v praxi.

Změny se dočkalo i osazení servy. Původně jsem měl ve Variantovi 3x HS-55 (bál jsem se rušení z nich), nyní jsem se však rozhodl o HS-81 na křidélka a E-Flite S75 na výškovku (zabudováno ve směrovce), neboť jsem s ním měl dobré zkušenosti z modelu Basic.

Na řadu přišla i pohonná soustava. Rozhodl jsem se zvýšit výkon a vyměnil jsem používanou sklopnou vrtuli Graupner CAM 12x6 za Aeronaut CAM 12x6,5. Motor zůstal původní, tedy Axi 2217/20. S tímto pohonem bych ještě měl zůstat pod odběrem 18A (Jeti Advance 18+). Viz data z Drivecalcu.

Změny se dočkalo i táhlo VOP, které jsem udělal z drátu do jízdního kola; rovněž jsem lépe dimenzoval uložení serv v křídle. Zakoupil jsem novou baterii Turnigy Lipoly 3S 2200 mAh, abych vyměnil mírně z havárie poškozenou Himodel o téže kapacitě.

 

O víkendu souvisejícím s velikonočními svátky došlo na první start a samozřejmě s Assanem. Ruce se mi třásly o to víc, že bylo celkem turbulentní počasí a malé antény 2,4 GHz ve mně moc důvěru nevyvolávaly. Také šlo o první let po zimě vůbec a zrovna s modelem, jehož zničením jsem se rozloučil s loňskou sezónou. Vykonal jsem několik letů, zatím nemohu říci, zda jsem měl rušení nebo to byla turbulence či ruce; také jsem absolvoval jednu nedobrovolnou sestupnou spirálu: buď to bylo rušení nebo špatný kontakt kabelu serva náhonu jednoho křidélka nebo... Nevím. Vylétl jsem ještě s modelem Mistral (také Assan), ale raději jsem přistál asi po 10 minutách.

Doma jsem vyměnil kablíky od přijímače, do kterých se zapojují kablíky od serv křidélek, a na druhý den opět šel k večeru na letiště. Zkoušel jsem létat hodně daleko a hodně vysoko. Kromě jednoho neplánovaného asi přefouknutí modelu při stoupání snad se dá říct, že je asi vše v pořádku.

S určitostí lze však říci, že výměna vrtule přispěla k razantnějšímu stoupání, než bylo dosahováno s vrtulí Graupner 12x6. Model létá báječně. Nicméně než Assanu plně uvěřím... bude asi ještě trvat. Doufejme, že bude vše OK a že absence skokové změny pásma při možném zahlcení snad nebude problém.

... tady lze vidět mírně odřený motor (stalo se to tím, že drát krytu kabiny byl deformovaný a brzdil jej, což vyvolávalo jeho výpadky při prvních letech, a já myslel, že je to rušení:) ... Jak je také vidět, létám se závažím 30g.

Včera 27. 4. 2010 jsem létal vpodvečer, bylo celkem jasno, ale nahoře dost silný vítr. Dva dny předtím jsem měl problém s motorem, resp. s regulátorem. Nedovedu si vysvětlit, jak mi mohla vypadnout brzda motoru... a pak už motor nezabral a ani regulátor se neozval, zatím co serva byla napájena normálně. Doma jsem chtěl dát jiný regulátor, ale pak jsem přepájel spoje vodičů k motoru na stávajícím Jeti Advance 18 Pro a vše začalo normálně fungovat... možná vypadla jedna fáze...? Regulátor jsem znovu nastavil programovací kartou.

Podvečer po přistání na letišti Modelklubu Lipence

Model teď stoupá takřka kolmo, stabilně a realisticky pod úhlem 70 - 80 stupňů, tzn. že pohon byl novou vrtulí opravdu dobře vyladěn, i když asi pracuje zpočátku při čerstvě nabité baterii na hranici (za hranicí) povolených proudů, které jsou jak pro motor, tak i pro regulátor 18A. Na stoupání však stačí vždy několik vteřin. Létal jsem hodinu, do baterie Turnigy 2200 mAh jsem doma nabil 2032 mAh, takže ještě chviličku by to bývalo šlo.

Model se zvednutým křidélky - flaperony pro brzdění

Pro zajímavost krátké video nastavení křidélek:

Velmi také prospělo k přesnému létání nové táhlo od serva k výškovce ze 2mm drátu do jízdního kola: velice se zlepšilo řízení. Včera dne 29. dubna 2010 jsem létal krátce vpodvečer za naprostého klidu a tam, kde Mistral nezabral, Variant II nádherně kroužil v tzv. nulkách, tj. slabé termice, prakticky bez opadání nebo jen s minimální ztrátou výšky. Byla to nádhera.

Variant II létá od října 2010 s příjimačem Hitec Optima 6 (vysílač Hitec Aurora). Krátký videozáznam z poletování je v rubrice Video. Tady jen momentka z letu:

Variant II v letu