Létání s Variantem II v r. 2011



Variant II 16. ledna 2011

Po létání 16. ledna 2011



Variant II je pro mě nejvíc model skoro do každého počasí. Je to hodně také tím, že je velice skladný: celý se vejde do malé krabice, ještě o něco menší, než je ta, ve které byl zakoupen. Myslím, že s daným motorem (Axi 2217/20 a vrtulí (Aeronaut CAM 12x6.5) jsem dosáhl maxima, i když velmi záleži na pohonné baterii.

Používám nyní vlastně dvě: Turnigy 2200 mAh (25-35C) a Zippy Flightmax 2200 mAh (20C). Rozdíl je velice patrný, neboť Turnigy drží dlouho relativně vysoké napětí, kdežto Zippy po čase jde s napětím při plném plynu rychleji dolů, což má za následek rozdílnou razanci ve stoupání. Například při 11,1 V je výkon téměř 140 W a statický tah 1160 g. Motor sice odebírá proud 18,5 A, což je mírně nad jeho limitem (18 A), ale Axi to hravě tu chvíli vydrží. Výsledkem je pak poměrně razantní stoupání asi tak 80 stupňů. Trápí mě jen nízká účinnost 68%.

Zippy Flightmax

Zippy se dostává ve druhé polovině létání při plném plynu pod 10 V, což Turnigy činí mnohem později. Při 9,9 V je výkon motoru kolem 108 W a statický tah 985 g; účinnost je mírně lepší kolem 70%. Poslední stoupání se Zippy se pak dostávám na napětí kolem 9,3 V, a to je výkon již jen 94 W a statický tah necelých 900 g. To vše při nepříliš velkých rychlostech, takže i tak lze ještě slušně nastoupat.

Hodnoty napětí při plném plynu mi snímá systém Hitec Aurora, pokud se odvážím podívat se na displej vysílače při stoupání; mám totiž pohonnou baterii zapojenou přímo do přijímače, takže mohu sledovat v reálném čase její napětí, což je velice dobrá pomoc pro létání kromě toho, že nehrozí reset přijímače. Částečně vyprázdněná baterie Zippy při plném odběru měkne mnohem dříve než Turnigy, jinými slovy: její napětí pod zatížením je mnohem nižší než u Turnigy, takže i výkon je pak nižší a stoupání modelu vlažnější. Po vypnutí motoru se však Zippy rychle vrací k poměrně slušnému napětí kolem 11 V i v situacích, kdy uskutečňuji stoupání při napětí mírně nad 9 V, takže závěrem lze říci, že v dané konfiguraci jsou spolehlivé obě baterie.

S modelem jsem nalétal v neděli 27. ledna 2011 při mraze - 3o Celsia kolem 40 minut, mráz byl na baterii (Zippy) cítit (nižší výkon).


27. ledna Variant II

Po létání 27. ledna 2011

Variant II na sněhu

Variant II na sněhu

Po havárii na podzim 2010 (poddimenzovaný regulátor a/nebo reset přijímače) byl Variant II opraven, nicméně odstín barvy fólie Oracover se liší od té původní (i když by to nemělo tak být):

Variant II - levé opravené ucho

Levé opravené ucho křídla

Po posledním létání jsem křídla modelu ozdobil proužky žlutého reflexního Solarfilmu, snad to bude k užitku při létání.

Další odkazy:

Variant II
Rozložení prvků u Varianta II s příjimačem Schulze 8.35w
Variant II s Assanem
Variant II s Hitec Optima 6