Další optimalizace pohonu Variant II



Jak už to tak bývá, některé modely se stávají pokusnými králiky:) U mě je to Variant II. Po dvou různých motorizacích jsem se odhodlal k využití Axi 2814/12, který u mě doma zahálel, tedy relativně velmi silného motoru s vysokým (1390) kV (otáčkami na volt), který je doporučován firmou Modelmotors na hotlinery do hmotnosti 1200 g.



Zajímavým faktem také je, že postupem času firma Modelmotors snížila doporučení na vrtuli pro hotlinery: nyní doporučuje Aeronaut 9x5, dříve to však bylo 9,5x5. Obrátil jsem se na Drivecalc a vyšlo mi, že při napětí 11,1V je dle hodnot z německého testovacího měření motor s vrtulí 9,5x5 přetěžován proudem cca 42,5A, přičemž výrobce uvádí max. proud 35A. Když jsem si do Drivecalcu dosadil hodnoty z měření od firmy Modelmotors (tak, jak jsou na jejích webových stránkách), vyšel mi proud 34,82A. Vzhledem k tomu, že Modelmotors snížili rozměr doporučené vrtule, vypadalo to spíš na skutečnost, že je motor výkonnější, než asi byly první vyrobené kusy.

Protože motory Axi jsou kvalitní, rozhodl jsem se větší vrtuli zachovat s tím, že posílím regulátor - předpoklad využití motoru je stejně jen několik vteřin pro nastoupání. Jako regulátor jsem užil již vyzkoušený optoregulátor Hobbyking SS Series 40-50A a Turnigy 3A UBEC with noise reduction.



Tento regulátor se programuje pouze vysílačem a snáší krátkodobě proudy do 50A. UBEC (spínaný zdroj) zase krátkodobě poskytne proud 5A.

Zapojení je takové, že jsou přímo a odděleně z pohonné baterie napájeny: 1. regulátor, 2. přijímač, 3. UBEC (ten napájí pouze serva). Takže i při shoření regulátoru
přijímač a serva nadále fungují. Ostatně toto řešení jsem svého času používal na modelu Mistral.


Axi 2814/12 a regulátor Hobbyking SS Series 40-50A (zespodu má mohutný chladič)


Regulátor Hobbyking SS Series 40-50A a dole vzadu pod přepážkou vyukukuje Turnigy 3A UBEC

Prakticky ověřená maximální doba chodu motoru je se zdrojem lipoly 3s Lipoly 2200 mAh 20-30C kolem 3 minut 40 vteřin. To spíš ukazuje na to, že věrohodnější jsou data z Modelmotors, tedy při napětí 11,1V odběr na hranici 35A, výkon na úrovni 295W při účinnosti 76,2% a statickém tahu 1495g. Chod motoru při pravdivosti německých dat by byl kratší a výkon vyšší (337W při účinnosti 71,5% a statickém tahu 1634g). Počet otáček vrtule je 11611 ot./min.(resp. 12138 ot./min.), tj. celkem dost. Nicméně i při realitě odpovídající menšímu výkonu statický tah ještě při napětí 10V převyšuje hmotnost modelu. Při svěží baterii se bavíme o rychlosti kolem 70 km/h, což by Variant II s nízkým profilem křídla MH 30 měl umožnit tak, aby se nebrzdila účinnost pohonu.

Byl jsem velmi napjatý, jak bude vše vypadat v praxi. Model snad ani díky většímu motoru neztěžkl, protože nyní již nemusel být dovážen (předtím ano). Pohon je skutečně velmi dravý a model stoupá naprosto nesmlouvavě kolmu vzhůru. K tomu stačí vždy jen několik vteřin letu, tj. 5 - 10 vteřin dle toho, jak vysoko chceme vylétnout. Já jsem vypínal motor k večeru, až až jsem model také díky slabému oparu neviděl. Celkem jsme nalétli 66 minut při oněch 3 minutách 40 vteřinách motorového letu - přestal jsem, když baterie dávalo při plném zatížení pod 10V a po vypnutí motoru již napětí nad 10V nestoupalo nebo jen neochotně.

Porovnání obou modelů motoru Axi 2814/12 v Drivecalcu (v obou případech byl max. proud uměle posunut, protože jinak by grafy nebyly vykresleny)


Graf na základě dat motoru z webových stránek Modelmotors


Graf na základě dat motoru z Drivecalcu



Samozřejmě, že je třeba také uznat, že jde i velikostně o různé kategorie motorů: zatím co Axi 2217/20 a Turnigy 2836-1000 mají průměr statoru 22 mm (je používáno jen jiné značení), tak Axi 2814/12 má průměr statoru 28 mm. Hmotnostně má Axi 2217/20 70g , Turnigy 2836-1000 80g a Axi 2814/12 106g.
Další odkazy:

Variant II
Rozložení prvků u Varianta II s příjimačem Schulze 8.35w
Variant II s Assanem
Variant II s Hitec Optima 6
Variant II s motorem Turnigy 2836 1000 kV