Ultima


Za návrhem motoráku Ultima stojí nápad sestrojit jednoduchého cvičného (polo)akrobata dolnoplošné konstrukce na nádherný motor SC 15a Aero o objemu 2,5 ccm. Motory SC jsou totéž co ASP, resp. byly, protože továrna zanikla. Svou dvaapůlku jsem koupil na poslední chvíli z Velké Británie (tam se částečně motory ASP prodávaly pod zn. SC) už po ukončení výroby těchto motorů. Je mi teskno z toho, jak spalovací motory se žhavicí svíčkou mizí z letišť a s nimi postupně i stavba příslušných modelů a také jejich prodej, ať jako ARF nebo v rozsypu.

Ultima

Ultima je tak trochu formou protestu proti tomu především tím, že jsem zvolil dnes atypicky malou kubaturu, i když jsem si při návrhu modelu nebyl jistý, jak to dopadne. Ideově model vycházel z dřívějšího většího modelu Oriol na MVVS 4,6 GFS, který před možná víc jak 20 lety vynikal stabilitou a letovými vlastnostmi. Proto jsem pro křídlo volil polosouměrný profil řady NACA, a to ještě o větší tloušťce, než byl na Oriolu (15%): pro Ultimu byl zvolen NACA 2416 o tloušťce 16%. To zároveň umožňuje postavit relativně pevné a lehké konstrukční křídlo. Rozpětí  je nakonec 1110 mm a hloubka křídla 205 mm, což dává plochu 22,75 dm2 a zatížení na křídlo při letové motnosti modelu bez paliva 1180 g bez započítání výškovky kolem 52 g/dm2, s výškovkou tedy mírně pod 50 g/dm2. Křidélka jsou poháněna dvěma 17g servy JX. Kromě křidélek je ovládána výškovka a spolu s ní ostruha, směrovka a motor. Křídlo je vcelku a připevňuje se k trupu vpředu dvěma bukovými kolíky a vzadu dvěma plastovými šrouby 5 mm. Jako lože a zároveň kryty křidélek jsou použity čínské plastové díly, které je možné zakoupit v obchodech Aliexpress nebo Banggood. Rovněž odtamtud je i duralový podvozek s kolečky, navržený pro modely této velikosti motoru 0.15, tedy 2,5 ccm. Protože se naše modelářské obchody vyprazdňují stran součástek majících vazbu na spalovací motory, nejjednodušší bylo zakoupit plastové lože na míru konkrétního motoru v britském obchodě Just Engines. Toto vše se teď řádně zkomplikuje novými nařízeními o platbě DPH u malých zásilek.



Motor SC 15a Aero s modrou hlavou

Motor byl zaběhnut po koupi před dvěma lety na stojanu na palivo Modeltechnics, svíčka nakonec spolehlivá teplá O.S. A3, s níž byl chod stabilnější. Protože jsem začal nově používat palivo Optimix s 5% nitra (palivo jiné značky stejně není), bylo třeba motor na letišti znovu seřídit ohledně přechodů. Jako na vztek mi chyběl malý šroubováček na doladění volnoběžné jehly, ale nějak to dopadlo, i když stav není zatím optimální a samozřejmě motor je ještě plně nezaběhlý, tj. trochu syrový.







 
Zálet

Hlavní obavy před záletem byly, zda výkon motoru bude dostatečný pro bezpečné starty ze země a zda tak malá kolečka (tuším o průměru 40 mm) budou dostatečná - létáme z travnaté ranveje. Motor mě překvapil, je opravdu výkonný. Větší problém bylo seřízení bezpečných přechodů, tam ještě musím zapracovat. Vrtule je Master Airscrew G/F 3 Series 8x4. Používám dvojí plyn, což souprava Hitec Aurora umožňuje, při létání mám nastavený vyšší volnoběh, na přistání jdu se sníženým.

Nezbylo, než to vše zkusit. Naštěstí kousek travnaté plochy byl čerstvě posečený, model se na plný plyn skutečně razatně rozjel a byl ve vzduchu... letělo to! Na druhý start jsem jen o čtyři zoubky potlačil výškovku, jinak jsem zalétal na seřízení z dílny, které nebylo třeba měnit. Dělali jsme přeměty a výkruty, a to i ve stoupavém letu. Řekl bych, že letovými vlastnostmi a možnostmi si Ultima nezadá s větším Dolphinem 40. Na plný plyn to je skutečně velmi dynamický model, jenomže já plný plyn nemám moc rád, takže jsme létali porůznu. Zatím při přechodu z volnoběžných otáček do plných motor trochu klopýtá, ale nezhasíná. S letovými vlastnostmi jsem byl spokojen, ale musíme si s modelem na sebe zvyknout. Jediným problémem je trochu nízký podvozek a tím i pracovní pole vrtule: při startu na vysečené dráze to není žádný problém, ale při přistání si vrtule zatím vždy trochu škrtla o zem a motor se zastavil, i když přistání jako celek bylo klasicky normální.