Ultima
Za návrhem motoráku Ultima stojí nápad sestrojit jednoduchého
cvičného (polo)akrobata dolnoplošné konstrukce na nádherný motor SC 15a
Aero o objemu 2,5 ccm. Motory SC jsou totéž co ASP, resp. byly, protože
továrna zanikla. Svou dvaapůlku jsem koupil na poslední chvíli z Velké
Británie (tam se částečně motory ASP prodávaly pod zn. SC) už po
ukončení výroby těchto motorů. Je mi teskno z toho, jak spalovací
motory se žhavicí svíčkou mizí z letišť a s nimi postupně i stavba
příslušných modelů a také jejich prodej, ať jako ARF nebo v rozsypu.
Ultima je tak trochu formou protestu proti tomu především tím, že jsem
zvolil dnes atypicky malou kubaturu, i když jsem si při návrhu modelu
nebyl jistý, jak to dopadne. Ideově model vycházel z dřívějšího většího
modelu
Oriol
na MVVS 4,6 GFS, který před možná víc jak 20 lety vynikal stabilitou a
letovými vlastnostmi. Proto jsem pro křídlo volil polosouměrný profil
řady NACA, a to ještě o větší tloušťce, než byl na Oriolu (15%): pro
Ultimu byl zvolen NACA 2416 o tloušťce 16%. To zároveň umožňuje
postavit relativně pevné a lehké konstrukční křídlo. Rozpětí
je
nakonec 1110 mm a hloubka křídla 205 mm, což dává plochu 22,75 dm
2
a zatížení na křídlo při letové motnosti modelu bez paliva 1180 g bez
započítání výškovky kolem 52 g/dm
2, s výškovkou
tedy mírně pod 50 g/dm
2.
Křidélka jsou poháněna dvěma 17g servy JX. Kromě křidélek je ovládána
výškovka a spolu s ní ostruha, směrovka a motor. Křídlo je vcelku a
připevňuje se k trupu vpředu dvěma bukovými kolíky a vzadu dvěma
plastovými šrouby 5 mm. Jako lože a zároveň kryty křidélek jsou použity
čínské plastové díly, které je možné zakoupit v obchodech Aliexpress
nebo Banggood. Rovněž odtamtud je i duralový podvozek s kolečky,
navržený pro modely této velikosti motoru 0.15, tedy 2,5 ccm. Protože
se naše modelářské obchody vyprazdňují stran součástek majících vazbu
na spalovací motory, nejjednodušší bylo zakoupit plastové lože na míru
konkrétního motoru v britském obchodě Just Engines. Toto vše se teď
řádně zkomplikuje novými nařízeními o platbě DPH u malých zásilek.
Motor SC 15a Aero s
modrou hlavou
Motor byl zaběhnut po koupi před dvěma lety na stojanu na palivo
Modeltechnics, svíčka nakonec spolehlivá teplá O.S. A3, s níž byl chod
stabilnější. Protože jsem začal nově používat palivo Optimix s 5% nitra
(palivo jiné značky stejně není), bylo třeba motor na letišti znovu
seřídit ohledně přechodů. Jako na vztek mi chyběl malý šroubováček na
doladění volnoběžné jehly, ale nějak to dopadlo, i když stav není zatím
optimální a samozřejmě motor je ještě plně nezaběhlý, tj. trochu syrový.
Zálet
Hlavní obavy před záletem byly,
zda výkon motoru
bude dostatečný pro bezpečné starty ze země a zda tak malá kolečka
(tuším o průměru 40 mm) budou dostatečná - létáme z travnaté ranveje.
Motor mě překvapil, je opravdu výkonný. Větší problém bylo seřízení
bezpečných přechodů, tam ještě musím zapracovat. Vrtule je Master
Airscrew G/F 3 Series 8x4. Používám dvojí plyn, což souprava Hitec
Aurora umožňuje, při létání mám nastavený vyšší volnoběh, na přistání
jdu se sníženým.
Nezbylo, než to vše zkusit. Naštěstí kousek travnaté plochy byl čerstvě
posečený, model se na plný plyn skutečně razatně rozjel a byl ve
vzduchu... letělo to! Na druhý start jsem jen o čtyři zoubky potlačil
výškovku, jinak jsem zalétal na seřízení z dílny, které nebylo třeba
měnit. Dělali jsme přeměty a výkruty, a to i ve stoupavém letu. Řekl
bych, že letovými vlastnostmi a možnostmi si Ultima nezadá s větším
Dolphinem 40.
Na plný plyn to je skutečně velmi dynamický model, jenomže já plný plyn
nemám moc rád, takže jsme létali porůznu. Zatím při přechodu z
volnoběžných otáček do plných motor trochu klopýtá, ale nezhasíná. S
letovými vlastnostmi jsem byl spokojen, ale musíme si s modelem na sebe
zvyknout. Jediným problémem je trochu nízký podvozek a tím i pracovní
pole vrtule: při startu na vysečené dráze to není žádný problém, ale
při přistání si vrtule zatím vždy trochu škrtla o zem a motor se
zastavil, i když přistání jako celek bylo klasicky normální.