Basic: setup s motorem Turnigy 2836 1000 kV


S Basicem létám stále, tedy i počátkem roku 2014. Trochu jsem se rozhodl ho seřídit: od dob napsání prvních řádek o tomto modelu se změnila pohonná baterie, původní baterie Himodel 2200 mAh 10C (pouze!) šla do Břeťova EPP modelu, kde slouží dodnes, tedy funguje od r. 2008; pro mě ale už ztratila dostatečnou tvrdost. Létám tedy s bateriemi Turnigy 2200 mAh 25 C a jediné, co jsem teď změnil, bylo posunutí těžiště dozadu. Dle plánu má mít Basic těžiště v 53 mm od náběžné hrany křídla, ale já díky jiné bateriii létal s těžištěm ještě více vpředu. Od neděle 5. ledna 2014 jsem však baterii posunul hodně dozadu, takže těžiště je teď asi 10 mm za doporučeným bodem. Bál jsem se, že model neuřídím, ale je to v pohodě, i když vidím, že je citlivější: zlepšil se kluz a i Dive Test teď vychází celkem přijatelně; předtím šel model při Dive Testu hned nahoru a létal vlastně s mírně nataženou výškovkou. Ta je teď v nule nebo i mírně potlačená, odhadem 0,5 stupně.

Protože je ale vlastně zima, tak baterie jsou líné a já začal přemýšlet o razantnějším pohonu, protože na 3s lipoly z ROTONu 200w už víc nedostanu. ROTON 200w by byl vynikající na 4s lipoly s menší vrtulí (myslím tak AeroCAM 8x5). Pokud totiž klesne napětí na 3s lipoly při plném plynu (a v zimě to je hned) na 10v, tak mohu počítat s výkonem asi 125W při poměrně malé rychlosti 54 km/h - proti ca. 160W při rychlosti 57 km/h při napětí 11,1V.

To vše mě přivedlo k závěru instalovat do Basica motor Turnigy 2836 1000 kV, který by se stejnou vrtulí (Aeronaut 9,5x5) dal kolem 210W výkonu při 11,1V a ještě 165W při 10V - tento pohon mám otestovaný s modelem Variant II, v němž byl tento malý Turnigy nakonec zaměněn motorem Axi 2814/12. Tuším, že optimální do Basica by asi byl Axi 2217/12, kde bych se dostal na 288W výkonu při 11,1V a ještě 227W při 10V a vrtuli 9x5. Vše je to ale o dalších investicích, kdežto motor Turnigy 2836 1000 kV byl nevyužitý a k dispozici spolu s modrým regulátorem Hobbyking 30A (3A SBEC), tedy šlo jen o to, do Basica dát úplný starší pohon z Varianta II tak, jak je popsán zde.



Po troše modelování pohonu na Drivecalcu jsem se však ale nakonec přece jen rozhodl do pohonu trošku investovat. Samozřejmostí byla sice jiná kleština 4 mm na motor Turnigy 2836 1000 kV (proti 3,17 mm pro motory Axi 22xx nebo ROTON 200w - naštěstí ji pan Vaňouch měl), ale motor jsem osadil také většími vrtulovými listy. Důvod byl jednoduchý: rychlost, neboť s vrtulí Aeronaut 9,5x5 bylo optimum při 65 km/h, kdežto s vrtulí Aeronaut 10x6 při 75 km/h - srovnej malou rychlost u ROTONu 200w. Vrtulí Aeronaut 10x6 se i mírně zvedl výkon. Porovnání vypadá takto při konstatním proudu 11,1V.


ROTON 200w + vrtule AeroCAM 9,5x5
Turnigy 2836-1000 + vrtule AeroCAM 9,5x5
Turnigy 2836-1000 + vrtule AeroCAM 10x6
Otáčky vrtule
9 505 ot/min
10 467 ot/min
10 274 ot/min
Statický tah
990 g
1201 g
1379 g
Rychlost
57 km/h
63 km/h
75 km/h
Proud
21,01 A
26,83 A
28,35 A
Příkon/Výkon
233,2/159,6 W
297,9/213,1 W
314,7/221,6 W
Účinnost pohonu
68,4%
71,5%
70,5%

V neděli 12. ledna 2014 dopoledne jsem se odhodlal k testovacímu letu. Svítilo z boku z levé strany nepříjemné ostré slunce a foukal poměrně silný nárazovitý studený vítr. Odstartoval jsem na půl plynu. Bylo to bezpečné, a tak jsem dal plný plyn. Basic vyrazil vzhůru, pohon se velice osvědčil a model získal na dynamičnosti. S ROTONem sice stoupal kolmo vzhůru, ale pomalu, teď sviští poměrně slušně rychle nahoru. Proudové hodnoty všech setupů uvedených v tabulce jsou v rámci maximální zatížitelnosti motorů.

Jediným překvapením po asi 35 minutách prohánění se po nebi byla odpadnutá hlava předního plastového šroubu, jímž se upevňuje výškovka k trupu. Netuším, zda se to stalo při přistání (se zvednutými flaperony/křidélky) v nepříjemném větru nebo za letu. Inu, v chladu je plast křehký, ale ve mně tak trochu zatrnulo...


Reklama ROTONu na křídlech zůstala, ale uvnitř je již Turnigy 2836-1000

Další létání následovalo v neděli 2. února 2014: bylo pod mrakem, bezvětří a kolem 0oC. Baterky byly tím pádem nepříliš tvrdé, hned po startu spadly téměř na 9 V, poté šly max. kolem 10V, později méně, takže pohonná soustava rozhodně nebyla s to dodávat maximální výkon. Pokud srovnáme s tabulkou nahoře /vrtule 10x6/, tak při napětí 9 V hovoříme o výkonu cca 135 W při 64 km/h a tahu 960 g, kdežto při 10 V je to 173 W při 70 km/h a tahu 1150 g. Každopádně tah převyšuje ve všech případech hmotnost modelu, takže Basic stoupal kolmo, ale pomaleji. ROTON 200w by na tom byl při obdobných podmínkách asi o 40 až 50 W výkonu hůř při výrazně nižší rychlosti a tahu. Ten by dokonce při napětí 9 V spadl na hranici hmotnosti modelu.

Basic od LS Model
Basic před složením do krabice

Každopádně jde o velmi povedený setup a onu neděli jsem se s Basicem hezky proletěl. Občas jsem nešetřil na motorovém letu, ale i přesto jsem přistál bez jakékoli termiky po 64 minutách. Odhaduji, že kdybych se soustředil na délku letu a hospodárné využití motoru, mohlo to být nejméně 80 minut. Posunutí těžiště dozadu modelu velice prospělo, má velmi dobrý kluz s malým opadáním a dobrou pronikavostí. U tak malého větroně je to obdivuhodné.

Prozatím budu létat s tímto setupem, i když mě láká ještě přitvrdit: nejlevnější cestou k tomu by bylo pohánět osazený motor lipolkami 4s. To už bych se dostal s plně nabitou baterií na výkon mírně přes 300 W při rychlosti 90 km/h.

Basic odLS Model
2. února 2014 na letišti Modelklubu Lipence


21. prosince 2014 po létání v bouřlivém větrném počasí

Včera v neděli 13. listopadu 2016 jsem se odhodlal vyměnit u motoru Turnigy 2836-1000 ložiska, protože zejména při nižších otáčkách už nepěkně chrastila. Vlastně chrastila od té doby, co jsem trošku tvrdším způsobem přistál víc na špici trupu v silném větru asi před rokem a půl. Výměny ložisek jsem se bál, přestože náhradní japonská jsem už měl koupená delší dobu. Nakonec jsem motor vymontoval z trupu, povolil dva červíky na jisticím kroužku u čela motoru a jal jsem se vytahovat stator ven z klece. Přední ložisko se samo začalo vysunovat, takže nebyl problém jej po vytažení odebrat... a ani zadní ložisko nepředstavovalo žádný problém. Dal jsem nová ložiska a motor zkompletoval, už při ručním otáčení rotoru byl zvuk lepší a po zabudování zpět do trupu běžel motor na nízké otáčky potichu. Tak snad trochu tím stoupne i výkon. A hlavně to nebude kazit dojem z létání.

Předtím jsem byl na letišti a nalétal v mírně mrazivém počasí 62 minut.
Další odkazy:

Basic
Basic s motorem Axi 2212/34
Basic s motorem ROTON 200w
Další létání