Basic: setup s motorem ROTON 200w


Po létání v sezóně 2007 jsem se skutečně rozhodl model motorově urychlit. Nakonec to vyhrál motor ROTON 200W s vrtulí Aeronaut 9,5 x 5 a regulátorem Robotbirds Basic 25A, zakoupeném ve firmě Polenamodels. Očekávám odběr kolem 20 A. Pohonná baterie a kužel zůstaly stejné; navíc uvedený ROTON má úplně identické otvory pro montáž jako dříve používaný Axi.

  

Myslím, že se takto dostanu na 150 - 160 W výkonu; každopádně jde o setup doporučený pro model Ocelot-E, který je větší než Basic, takže jsem zvědavý, co bude ve vzduchu na jaře, až se s tím pokusím létat.

4. 3. 2008 konečně ve vzduchu

Venku bylo chladno a vál pravidelný studený vítr. Dal jsem půl plynu, aby byl výkon motoru asi tak na úrovni dřívějšího Axi 2212/34 a model hodil. Šel mírně nahoru, dohmátl jsem na vysílač pravou rukou a přidal postupně plyn, model jsem musel tlačit dolů, takže při druhém letu jsem přepnul na nastavení (mírně potlačeno) pro motorový let. Výsledek: raketově bez problémů kolmo nahoru. Stačí jen pár vteřin a Basic je ve 200 - 300 metrech, pak kluz a trochu blbnutí a znovu nahoru. Pokud jdu prudčeji dolů a chci zapnout motor, je třeba nejprve natáhnout a pak to zas rozjet nahoru; rozhodně nepřidávat dříve, vrtule to pak nemá ráda. Bylo mně zima, přistál jsem po půl hodině prohánění se po obloze. Vylétl jsem kolmo nahoru asi desetkrát, zásadní úbytek razance jsen nepozoroval, v baterii zůstalo ještě dost energie na další létání. Pohon Basica tímto motorem mohu jen doporučit; myslím, že by slušně létal i s ROTONem 150W, ale ROTON 200W je rozhodně velmi správná volba. Navíc nepotřebujeme chránit napájecí kabely, oběžka je schována ve vnějším plášti a vodiče jsou vzadu. Se slevou 10% u HVP Modell při použití e-shopu jsme cenově na úrovni Axi řady 22xx/xx.

 

15. 3. 2008 - vylepšení setupu: mix plyn + VOP

Přemýšlel jsem o tom, jak vyřešit rozpor mezi potlačením v motorovém letu a normálním režimem v kluzu; přepínání se mi nezdálo pohodlné, a tak jsem aktivoval u svého vysílače Hitec Eclipse mix č. 5 a namixoval závislost VOP na přidávání plynu. Na kluz při vypnutém motoru jsem nastavil výchylku, se kterou létám při přepnutí na kluz, a na plný plyn výchylku rovnající se potlačení, které jsem měl nastavené pro motorový let.

Byla ve mně trošku malá dušička, a tak jsem odstartoval na půl plynu. Trošku se projevilo to, čeho jsem se obával, totiž lineární průběh závislosti potlačení VOP na přidávání plynu. Model měl na půl plynu tendenci mírně klesat - na druhé straně bych se příště možná měl odvážit jej hodit více vzhůru. Nicméně jsem ihned natáhl a pak už jsem si skutečně užíval. Potlačení při plném plynu jsem trefil tak, že model letí, kam ho pošlu. Při přidávání plynu má tendenci nejprve zamířit mírně dolů, ale pokud plyn přidám s tím, že mu mírně na vteřinku natáhnu, reakce se anuluje. Výsledkem je, že takřka bez manipulace s VOP, mohu letět svisle vzhůru. Pokud přitom udělám výkrut nebo více výkrutů, model nikam neuhýbá a jede si to rovně nahoru. A když vypnu motor, normálně plachtím, protože VOP se natáhne, jak je třeba. Každopádně odpadá sahání na přepínač režimů, i když hodnoty na něm nastaveně jsem zachoval (motorový let /přepnuto od sebe/, kluz /střední poloha/, funkce LAND, tj. křidélka nahoru pro přistání /přepnuto k sobě/). Mix č. 5 se totiž aktivuje u Hitec Eclipse jiným přepínačem, takže si mohu vybrat.


Další odkazy:

Basic
Basic s motorem Axi 2212/34
Basic s motorem Turnigy 2836-1000 kV
Další létání