První jarní létání s Fokkerem E. III:
20. dubna 2012
S polomaketou Fokkera E. III na čtyřtakt ASP FS 30 AR (5 ccm) jsem se
na letiště dostal až v pátek 20. dubna 2012 navečer.
Fokker E. III
Bylo pod mrakem a vál jen mírný boční vítr. Motor po zimním odpočinku
chytil celkem spolehlivě, i když mu bylo třeba trošku víc nasát. Jehlu
jsem vůbec neseřizoval, létal jsem na totéž nastavení jako loni na
podzim a nebyl v tom žádný problém. Palubní zdroje ukazovaly 5,2 V, ke
konci létání ještě stále dobrých 4,9 V.
Během létání se plně osvědčilo podzimní posunutí kol vpřed, najednou
šlo s modelem bez potíží pojíždět, startovat a přistávat, a to i
opakovaně.
Kroutící moment čtyřtaktního motoru činí příjemnější levou zatáčku, do
pravé se musí jít ve větším náklonu na křídlo, jinak se může ukázat, že
se do ní modelu nechce se stejnou ochotou jako do pravé. Na běžné
létání stačí kolem 20% plynu, model startuje bez potíží už asi na 80%
plynu, přemety bez rozjezdu nejsou problém, motor skutečně bravurně
táhne.
Je zřetelně
vidět, že model má
poměrně malou výškovku, ale na delším rameni, takže je dost účinná; pro
létání jsem si ji zmrtvil kolem středu poměrně výrazným exponenciálem.
Model je poměrně rychlý a při řízení je
třeba dávat
pozor, nicméně na druhou stranu se potvrzuje jeho vysoká stabilita, což
je při nulovém vzepětí pozoruhodné. Létat lze i velmi pomalu, k tomu
stačí trošku urychlený volnoběh:).
Pozitivně se jeví také motor, resp. jeho spotřeba, která se záběhem
výrazně snížila, takže při běžném létání, kdy je plný plyn využíván jen
výjimečně, lze na nádrž o objemu cca 120 ccm létat nejméně 18 minut s
tím, že dosažení 20 minut by bylo na hranici zásoby paliva.
V životě jsem nalétal přece jen víc hodin s motory Saito (7,4 ccm a 6,6
ccm) než s motory typu ASP, takže pozoruji rozdíly: předně je to zvuk
(zvuk Saita je realističtější) a pak také komprese: po létání i za
studena mají obě Saita velkou kompresi (po protočení může vrtule APC
proseknout i kůži na prstu), což u ASP zdaleka nehrozí. Jinak jsem ale
s tímto motorem ASP spokojen: má stabilní chod, dobré přechody a slušný
tah.
Model není
přimo vedle mě, ale trošičku dál... je vidět, že patří k těm menším.
Celkem jsem
absolovoval čtyři lety, které jsem proložil asi třemi čtyřmi
mezipřistáními, takže celkový letový čas byl něco přes hodinu. Domů
jsem odjížděl za setmění... a spokojený.
Létání jsem zopakoval navečer 23. dubna 2012, zkoušel jsem i tzv.
moderní Immelmannův obrat, který končí polovýkrutem, když je model v
přemetu nahoře na zádech. Jde to, ale Fokkerův polovýkrut moc svižný
není... ono také historický Immelmannův obrat vypadal jinak, protože
jeho účel byl jiný, tedy nikolik dostat se do výšky a tam změnit směr,
ale změnit směr a nabrat velkou rychlost, tj. zakončení je ve stejné
výšce jako začátek a razantně znovu zaútočit. A tohle Fokkerovi jde
velmi dobře, vždyť Max Immelmann se právě na jednoplošnících Fokker
proslavil.
Schéma
Immelmannova obratu
Odletěl
jsem dva plnohodnotné lety
kolem 15 - 17 minut v klidném počasí. Trochu se mi ale zrušila
sbíhavost kol, takže třetí start byl s potížemi. Během letu se najednou
zvedl prudký nárazový vítr a chystalo se začít pršet. Odlétl jsem se
zmítajícím se Fokkerem po větru a šel na přistání. V turbulenci a
poryvech jsem musel přidat plyn, abych se vůbec dostal nad přistávací
dráhu. S modelem to pořádně cvičilo. Asi dva metry nad dráhou jsem
postupně jemně ubíral plyn, až se Fokker zastavil v prudkém čelním
větru na místě ve vzduchu. Mírně jsem začal ubírat a model se něžně
snesl jako vrtulník na zem. Krásné přistání, ale vítr byl tak silný, že
nešlo pojíždět, protože zboku by model převrátil. Motoru jsem na
poslední let asi o dva zoubky uzavřel palivovou jehlu, prospělo mu to
vyšším výkonem.