Variant II: setup s motorem EMAX GT2218/10 1000 kV

Po poměrně značné době létání se setupem s motorem Axi 2814/12 jsem se rozhodl pro klidnější motorizaci modelu: tento typ motoru Axi zajišťoval raketové stoupání a asi 3 minuty motorového letu, ale vzhledem k menší vrtuli a vysokým otáčkám pohon zabíral účinně až při vyšších rychlostech a subjektivně jsem cíitil, že se letové časy neprodloužily. Variant II přece jen není hotliner, ale větroň k plachtění.

Ve výběru motoru s nižším kV jsem byl omezen montážními otvory v motorové přepážce, které odpovídaly otvorům typicky používaným (16 a 19 mm) na motorech se statorem o průměru 22 mm. Staré motory Axi 2214 Gold Line měly otvory totožné s řadou Axi 22xx, motory nové V2 nikoli a také další motory se statorem 28 mm mají nevhodné otvory. Výsledkem bylo, že jsem se musel opět poohlédnout po vhodném motoru se statorem 22 mm (vnější průměr 28 mm). Variant II dříve s takovými motory létal: Axi 2217/20 s vrtulí Gr Slim Folding 12x6 byl moc pomalý, statický tah nedosahoval 1000 g při cca 53 km/h, stoupání bylo mírné cca. 4 m/s, motorový čas do 7 minut, nicméně celkové lety byly dlouhé. Turnigy 2836 1000 kV s vrtulí Ae 9,5x5 byl moc rychlý, takže pohon byl účinný až ve vyšších rychlostech.

Volba nakonec padla na EMAX GT2218/10 1000 kV s vrtulí Graupner 11x6. Tento setup jsem zalétal včera 12. září 2018 a líbil se mi, neboť účinně táhne i při nižších rychlostech a vytrvalé stoupání cca. 80o je typické. Regulátor jsem ponechal ze setupu s motorem Axi 2814/12; model jsem dovážil 20g olova tj. trochu méně než je hmotnostní rozdíl obou motorů... navíc olovo není tak vpředu jako sám motor. Modelu mírné posunutí těžiště dozadu prospělo. Létal jsem s baterií 3s lipoly o 60C: tato baterie ještě kolem páté minuty celkového motorového času dávala při maximálním zatížení 10,6 V, což je vynikající. Celkový využitelný motorový čas je pak max. 6 minut. Já jsem létal 6 minut 16 sekund, ale přistával jsem už jen s napětím 9,9 V v klidu.

Nabízí se několik zajímavých srovnání. Použil jsem švýcarský eCalc a sestavil následující tabulku, kde jsem ve srovnání jednotlivých motorů vyšel z předpokládaného stoupání eCalcu, z předpokládané doby letu eCalcu a mnou ověřené maximální doby běhu motoru na plný plyn.

Motor
Stoupání eCalc Celková doba chodu eCalc Ověřená dobu chodu Celkově možno nastoupat eCalc/ověřený chod; průměr
Axi 2814/12
7,8 m/s
210 s
180 s
1638 m/1404 m; průměr 1521 m
Axi 2217/20
4 m/s
402 s
420 s
1600 m/1680 m; průměr 1640 m
Emax GT2218/10
6,3 m/s
290 s
360 s
1827 m/2268 m; průměr 2047,5 m

Z výše uvedeného vyplývá, že ne vždy je vhodná co nejrazantnější motorizace. Je třeba brát ohled na předpokládanou rychlost modelu a při této rychlosti využitelný tah, tj. účinnost pohonu vzhledem k charakteru modelu. Jinými slovy lze říci, že energie, kterou máme k dispozici, se nevhodným pohonem nevyužije a ztrácí. Při plánování pohonu je vhodné se zamyslet, při jaké rychlosti dochází k maximálnímu tahu, tj. kdy se plně využije statický tah. Pro tento model u Axi 2814/12 to je 1482 g při 87 km/h (příliš velká rychlost), u Axi 2217/20 to je 953 g při 53 km/h (příliš malá rychlost) a u Emax GT2218/10 to je 1289 g při 71 km/h. Tahy jsou zde počítány s očekávaným poklesem napětí, které je samozřejmě vyšší při vyšším odběru (10,42 V u Axi 2814/12 a 10,62 V u Emax GT2218/10). Při velmi tvrdé baterii, kdy při prvních letech můžeme počítat s napětím při maximální zátěži 11,1 - 11,7 V se rozdíly ještě zvětší ve prospěch motoru Emax (pro daný větroň). Ten bude mít statický tah při 11,1 V kolem 1300 g a tento tah bude plně uplatnitelný při rychlosti 71 km/h, což vypadá, že je to právě rychlost, která modelu sluší a i pocitově je vidět, že motor vytrvale a efektivně táhne.

Samozřejmě, že se všemi setupy Variant II létá dobře, ale zde je i empiricky ověřeno a ukázáno, že například ani výkon ve wattech není vhodným ukazatelem vhodnosti pohonu a že za určitých podmínek méně je někdy skutečně více. Vždyť i když velký Axi 2814/12 má přinejmenším dvakrát vyšší výkon než Emax GT2218/10 a dvaapůlkrát vyšší než Axi 2217/20, přesto je celkově dosažitelná výška s daným modelem nejmenší právě s Axi 2814/12.

V praxi pak umožňuje daný setup ve srovnání se setupem s Axi 2814/12 zhruba tři stoupání do cca. 150 metrů navíc, a to už stojí zato... pokud tedy chceme lítat s Variantem II jako s větroněm, nikoli jako s hotlinerem.

Toto platí i obráceně: když budeme motorovat hotliner, tj. větroň už konstrukčně projektovaný jako rychlý (profil a tvary nosných ploch), pak samozřejmě z daných tří motorů bude nejvhodnější právě Axi 2814/12 (Modelmotors ho doporučují pro hotlinery do 1200 g letové hmostnosti) a z menších motorů na druhém místě v tabulkách neuváděný červený Turnigy 2836 kV/1000 kV, který se mi později osvědčil u modelu Basic (LS Model).