Mintaka


Proč vznikla Mintaka?



Původně jako něco lehkého a rychlejšího na svah a paralelně i na motor do vzduchu, proto je motorová verze označena ω Omega a bezmotorová bude α Alfa.

S rozpětím jsem mířil na cca 120 cm, nakonec vyšlo 1206 mm, a profil mi byl jasný od počátku tj. HD-48B jako nejvšetrannější. Půlky křídla jsou lichoběžníkového tvaru, hloubka u kořene je 150 mm a na konci 135 mm, plocha celého křídla je 17,2 dm2 a štíhlost 8,46. Současně jsem chtěl čistě větroňářskou verzi napájet jen jedním článkem lipol, což některá serva umožňují a rovněž tak i přijímače Hitec Maxima a Minima. Kvůli pohyblivosti jsem udělal větší křidélka a menší, vlastně velmi neznatelné, vzepětí křídel. Pro Omegu jsem nakonec vybral léta zahálející elektromotor KDA A20M/26 s 1130 kV, což je de facto kopie podobného motoru Hacker. Tuším, že má stator o délce 9 mm, takže jiným značením by to byl motor 2209. Rozsah vrtulí při různých odběrech je možný od 8x5 přes 9x5 až k 9,5x5, což byl nakonec můj výběr, protože jsem tyto listy měl v zásobě.

Potíže se servy

Mintaka je osazena jen digitálními servy, která pracují i při 3,7 V. Důvodem bylo využití přijímače Hitec Maxima (pracuje jen s digitálními servy) a pespektivně stavba ještě jednoho trupu bez motoru jen na čistého větroně, který by létal s totožnými křídly na svahu s napájením pouze jedním článkem 3,7 V lipol.

Ovládání výškovky je zajištěno servem Corona DS928BB 9g a křidélka dvěma servy Racestar DS5601MG o hmotnosti 5,6g; a právě jedno servo Racestar zapojené v prvním kanále přijímače Maxima cukalo po zapojení nebo občas i v klidu. Cukalo jak při napájení z BEC regulátoru, tak i při napájení 4,8 V NiMh. Při napájení z 1s lipol napřímo necukalo a chovalo se normálně. Cukalo rovněž s přijímačem Hitec Minima 6S a s přijímačem Hitec Optima 6, vše při ovládání vysílačem Hitec Flash 8. Při ovládání vysílačem Hitec Aurora 9 s přijímačem Hitec Optima 6 Lite se chovalo vše normálně. Protože už byla serva zalepena v křídlech, nechtělo se mi vzdát se: k mému překvapení servo necukalo v kanále č. 2, takže jsem přeprogramoval soupravu tak, že výškovka je v kanále č. 1, pravé křidélko v kanále č. 2, motor zůstal v kanále č. 3 a levé křidélko v kanále č. 5 - a je po problémech.



Stavba

Křídlo je postaveno vcelku a potaženo celé balsou 1 mm, ocasní plochy jsou z plné balsy 3 mm, trup má bočnice z balsy 2 mm a vpředu je jako obvykle napařený svinut do kruhu kolem motorové přepážky tak, aby výsledný průměr pasoval na turbokužel 40 mm. Křídlo se připevňuje k trupu vpředu ocelovým kolíkem a vzadu jedním plastovým šroubem 4 mm.

   
   

Křidélka a pohyblivá část výškovky jsou zavěšeny na závěsech z isolepy.

Další vybavení a létání

K pohonu slouží tříčlánek lipol 1300 mAh, což dle výpočtu dává možnost cca. 4 minut motorového letu na plný plyn, proud k 17 A, výkon 136 W při účinnosti cca 75%. statický tah 962 g při rychlosti 70 km/h, stoupavost odhadem 9,8 m/s. Při použité vrtuli Aeronaut 9,5x5 je příkon motoru o cca 10W vyšší než limit stanovený výrobcem, nicméně vzhledem k tahu motoru jde o velmi krátké motorové časy, takže jsem toto zatížení ponechal. Letová hmotnost modelu je 490 g.

K záletu jsem se dostal po více než půl roce dohotovení modelu až 9. května 2022. Byl příjemný večer, mírný vítr a poměrně teplo. Model jsem hodil asi na půl plynu do vzduchu, šel způsobně nahoru a po několika vteřinách mírného motorového letu jsem zkusil kluz a další letové vlastnosti. Seřizovat bylo netřeba, pouze po několikaminutovém létání jsem o cca. 3% potlačil výškovku. Model je velmi živý tak, jak jsem očekával, takže jsem si ještě otupil středy výchylek křidélek snížením exponenciálu až na 80%, aspoň pro začátek. Stoupání na plný plyn je, resp. může být, kolmé a rychlé a chceme-li, tak hotlinero/warmlinerovské např. i s velmi ochotnými kolmými výkruty vzhůru. Kluz je relativně rychlý a opadání malé, model je dynamický a obratný, je třeba jej stále a citlivě řídit. Nalétal jsem asi 2 min. 50 s motorového letu a celkem něco přes půl hodiny, v baterii ještě byla energie pro případné další stoupání a delší létání.