14 - 17. srpna 2011 byla dovolená


Dovolená byla krátká a strávil jsem ji v Hronově. S sebou jsem si vzal modely Mistral a P-13 Sport pro případ, že by foukal dobrý vítr na nějaký ze svahů, které používám.



Zamračená obloha a Mistral

První den bylo zataženo, ale nepršelo, nakonec to bylo nádherné létání v trvání 86 minut na zdroje 3s Lipoly Rhino 3700 mAh a 65 minut na Zippy Flightmax 3s 4400 mAh (ale s těmi jsem musel přistát, protože se rozpršelo).

Rhino, se kterými jsem létal již dříve na Mistralu, jsou dostatečně tvrdé, takže Mistral stoupá velmi razantně, nicméně jsou delší a těžší, takže VOP musí být asi o dva zoubky víc natažená než se Zippy Flightmax 4400 mAh nebo Flightmax 4000 mAh. Letový projev v kluzu je lepší s lehčími zdroji (těžiště je ještě víc vzadu). Se zdroji Zippy Flightmax 4400 mAh stoupá Mistral mírněji, při zatížení totiž padají rychle až k 10 V.

Mistral je teď skutečně velmi dobrým modelářským nářadím, a to také díky své průbojnosti proti větru a nyní i vysoké stoupavosti.



Mistral na jemně střiženém trávníku letiště Modeláři Hronov

S Mistralem jsem se ještě pokusil létat další den, ale zlepšilo se počasí, takže mě plachtaři rychle vyhnali z plochy. Nicméně jsem otestoval ještě lipoly 3s Flightmax 4000 mAh, které jsou dost tvrdé a osvědčily se v modelu Sirius. S těmi stoupá Mistrál v podstatě téměř kolmo vzhůru, takže motorizace s Turnigy 3639-1100 je špičková.

S Mistralem jsem létal ještě v neděli 21. 8. 2011 večer po 18. hodině v klidném počasí. Byla zatažená obloha, horko, během letu i mírně popršelo. Termika nebyla, spíše zrádné klesavé oblasti, což se ale ke konci letu o trvání 80 minut uklidnilo. První stoupání lze s tvrdou baterií v podstatě realizovat kolmo vzhůru, při poklesu napětí při zátěži blíže k 10 V pak je stoupání normální, ale stále ještě dost energické. Při 10 V tam je stále ještě asi 219 W výkonu a statický tah kolem 2195 g; srv. při 11,1 V 281 W a 2638 g (vše dle Drivecalcu; mám na kuželu větší trámec, takže tyto hodnoty budou více než pravdivé). Ale to, co mě nejvíc uspokojuje, je proti starému trupu zlepšené chování Mistrala v kluzu. Docela si to lze s ním užívat. Původně jsem pošilhával po jiném cca. 2,5-metrovém elektrovětroni, ale teď jsem pochopil, že jej mám v Mistralovi.

Pokusil jsem se ještě létat na svahu s modelem P-13 Sport, nicméně než jsem se k večeru vyhrabal až na vrchol, vítr téměř ustal, ale svah ve Žďárkách, pokud se létá shora, je fantastický: nosí i v mírném vánku, takže jsem několik nádherných kratších letů absolvoval. P-13 Sport létá krásně. Horší je však dostat se vrchol tohoto svahu, protože takřka všude jsou soukromé pozemky a pasou se tam krávy a ovce (volný zůstal jen severní cíp na vrcholu) - cesta nahoru je tedy dobrodružnější než bývala, ale dá se to obejít z druhé strany.



P-13 Sport: výhled přes Žďárky a polské obce Czermna a S
łone k podhůří Orlických hor (od Dobrošova na východ)



Svah Žďárky: výhled na západ k Hronovu