Pozor na baterie!

Přijímačové baterie

S nástupem NiMh a záměnou NiCd jako přijímačových baterií sice získáváme větší kapacitu, ale také se vystavujeme většímu nebezpečí havárie z důvodu poklesu kapacity NiMh. Natrápil jsem se dost, zejména u příjímačů, ale taky ve vysílači, někdy baterie vydržely pouze půl sezóny, v lepším případě dvě sezóny. Hovořím většinou o článcích Sanyo různých kapacit nad 2100 mAh. Pozitivních výjimek bylo velmi málo.

Nedávno jsem objevil ještě jednu skrytou zradu. Přijímačový pack se vybíjel a nabíjel ještě celkem slušně, ale děly se věci, které jsem si až později dokázal vysvětlit jeho nedostatečnou kapacitou při zátěži. Dvakrát se mi resetoval ve vzduchu přijímač Schulze 8.35w, což se mi nikdy nestalo. Střemhlavý let takřka dvoukilového Mistrála vypadal hrozivě, ale přijímač vždy po pár vteřinách znovu zabral a křídla se hrozivě prohnula, ale vydržela.

Naposledy cukalo servo výškovky hned po zapojení po příchodu na letiště. Baterie byla předtím vybita a nabita;  jak při vybití, tak i při nabití byla kapacita slušná nad 2000 mAh. Články jsem nikdy nenabíjel rychle, většinou 0,2 nebo 0,3 A. Myslel jsem, že je vadné servo, ale pak jsem si s tím trochu hrál: při zapojení do pěti libovolných serv bylo vše v pořádku, při zapojení šestého začalo cukání. Byl u toho můj kamarád Břeťa a měl starší zátěžový měřák Hitec, který ukázal pouze 30% kapacity, přestože při nabití i vybití jsem byl stále ještě nad 80% jmenovité kapacity.

Takže problém. Šla tam nová Sanya 2700 mAh ... na jak dlouho?

Vysílačové baterie

Před dvěma roky jsem měnil vysílačovou baterii ve vysílači Hitec Eclipse poté, co Sanya 2600 mAh vydržela necelou sezónu. Ve vysílači se ocitly články Sanyo Eneloop. Nebyly špatné, nabíjel jsem je šetrně 0,1 C, jak je i doporučeno, tedy 0,2 A; občas dobíjel klasickým nabíječem nízkým proudem 50 mA a dvakrát ročně vybil a nabil na nabíječce Shark.

Má zkušenost s eneloopy: problém s Delta Peak na mé nabíječce (při 0,2 neproběhne, při vysokých proudech proběhne předčasně), postupná ztráta kapacity, i když do jisté míry je pravda vše, co o nich bylo napsáno. Létal jsem na jedno nabití až 8 hodin, ale to se mi podařilo jen s novými články napoprvé. Po delší době začínalo rychleji klesat napětí do cca. 10,3 V z max. 11,6 - 12 V. Pak se drželo, resp. ubývalo pomaleji, nicméně o osmi hodinách létání na jedno nabití jsem si mohl nechat jen zdát. Přesto nejsou špatné, ale když mi ve starším Hitec Flash, se kterým ještě také létám, odešly původní NiCd Hitec, rozhodl jsem se do Eclipse pro Lipoly.

Důvod byl zřejmý a vyzkoušený po delším létání s nimi jako pohonnými bateriemi: nízké samovybíjení, relativně rychlé nabíjení a slušná kapacita.

 

Měl jsem vesměs špatné zkušenosti s lipoly, kupovanými v ČR (vysoká cena, nafukování po několika cyklech, velké rozbalancování, relativně větší ztráta kapacity - ETech modré a RC System), ve srovnání s lipoly od čínské firmy Himodel a naposledy s lipoly Rhino (produkt Zippy) z Hobbycity z Hongkongu. Takže do vysílače šlo Rhino o kapacitě 2620 mAh. Přišly mně i s poštovným na necelých 470 Kč a měl jsem je za týden po objednání doporučenou poštou!

Na diskusi na stránkách Hobbycity bylo varování ohledně polarity konektoru Hitec (někomu shořel vysílač), ale u mé baterie bylo vše v pořádku. Navíc se přesně a těsně vejde do schránky ve vysílači. Nabil jsem na maximum proudem 1C, tedy na 12,6 V. Eclipse s tímto napětím neměla žádné problémy a ani Flash nemá. Už jsem nalítal přes 10 hodin a napětí je stále kolem 11,1 V... tak uvidíme:).