Odkazy a další užitečné věci...


Za dobu, co jsem poprvé zveřejnil tuto dílčí webovou stránku, se toho moc stalo:

- modely se méně staví doma a kupují se hotové polystyrenové příšerky a drony;
- prakticky kromě historiků skončily detonační motory a výroba žhavicích metylových motorů se pořádně zredukovala;
- na trhu zmizely menší kubatury
- scénu ovládly střídavé elektromotory a lipol baterie

Spalovací motory kromě benzinových

Skončila výroba motorů značky ASP likvidací továrny, a tím i dostupnost těchto motorů pod jinými značkami: SC, Magnum, P. H., SY ... v čínských e-shopech se ještě stále objevují tu a tam zbytky této produkce.
Z metylových dvoutaktů je stále stabilně na trhu značka O. S., výkonná řada však začíná až na objemu kolem 4 ccm, k dispozici je ještě LA o objemu 2,5 ccm a při troše snahy se dá v zahraničí koupit O.S. Max-11CZ-A 1,79cm³. O. S. motory tříd AX a FX jsou naprosto špičkové. Zdá se také, že na Tchajwanu byla zahájena a je postupně rozšiřována výroba leteckých motorů FG (podobají se motorům ASP). Jen pro pořádek: vzpomeňme již zaniklé produkce Thunder Tiger, MVVS, Enya, ale také RCV ...Kupodivu žijí motory Cox a nadále se vyrábějí, cenově jsou však již někde jinde, než před lety. Možná se ještě tu a tam objeví nějaká ta Enya, to se však nikdy neví.

Z metylových čtyřtaktů pokračuje výroba O. S. a Saito, tj. toho nejkvalitněnšího, co v této oblasti kdy vzniklo, pouze se redukovala, a to značně, nabídka kubatur. Bohužel se přestaly vyrábět populární kubatury o objemu 5 ccm. Nejmenším motorem je tak Saito FA-40a o objemu 6,6 ccm: silný a spolehlivý stroj velikostně takřka totožný s motorem 5 ccm, který se asi před rokem v jedné limitované sérii znovu objevil a vyprodal a před nedávnem znovu objevil - ale za vyšší cenu než kubatura 6,6 ccm. Druhým nejmenším Saitem je až desítka (10,2 ccm) FA-62B, nejmenší O. S. má zdvihový objem 9,32 ccm (FSa-56II). Zmizela ASPéčka a Thunder Tiger. Abych byl spravedlivý, tak se ještě vyrábějí v Anglii motory zn. Laser (nejmenší kubatura je 11,33 ccm).

Svíčky do leteckých metylových motorů

Zde vždy platilo, že se nevyplatí šetřit, takže do leteckých dvoutaktů bych doporučil pouze svíčky O. S. no. 6 (dříve A3 - teplá) nebo no. 8 (studená) nebo Enya no. 3 (teplá). Svíčky jiných značek mají mouchy, třeba i drží výkon, ale mají problém s přechody plynu. Tyto kvalitní svíčky bohužel notně zdražily (navíc svíčka Enya je u nás prakticky nedostupná). Uvidím, jak budou fungovat nové svíčky Kavan.

Ve čtyřtaktech fungovalo dobře více svíček: v motorech O. S. a ASP (P.H., SC, Magnum nebo SY) funguje velmi dobře svíčka O. S. F (zvláště v nejmenším ASP FS30AR byla nejlepší), v motorech ASP pak jejich vlastní svíčka totožná pro motory 2T i 4T (již se neprodává) resp. čtyřtaktní svíčka Magnum (kdysi asi před 20 lety v prodeji i u nás). Motory Saito byly dodávány s vlastními svíčkami a s nimi fungovaly výborně, rovněž fungovaly výborně i se svíčkami HAN-3011, které, bohužel, také již u nás nejsou k dostání (v Tower Hobbies zatím ano). Z ostatních svíček lze pro metylové čtyřtakty doporučit Enya no. 3 a britskou Model Technics Supercat čtyřtaktní svíčku (Just Engines).

Elektromotory

Je faktem, že větroně s pomocným motorem, dnes spíš elektromotorem, jsou, a díky sklopným vrtulím a výkonu především střídavých oběžek a bateriím lipol, nejrozšířenějším druhem serióznějšího leteckého modelaření, dokonce i na svah se jim dává přednost před čistými nemotorovými modely. Jestliže se s elektrovětroněm na jedno nabití (z domova) dá létat poměrně dlouho (běžně 40 - 60 minut a při dobrých podmínkách i mnohem víc), s motorovým modelem máme k dispozici jen jeden relativně krátký let - se spalovacím motorem stačilo natankovat a jít znovu do vzduchu. Takže se tady mění určitě strategie létání - pokud nechceme nabíjet v terénu.

V elektromotorech kraluje čínská produkce, u nás se ještě vyrábějí motory Axi, Mega a některé další, nicméně řadový modelář létá na ty čínské, které dnes v kvalitě neustupují původní české výrobě, ale jsou stále ještě levnější.  Mimochodem ani Axi motor není zárukou kvality: před lety mnou koupený Axi 2820/10 pravidelně shazuje z hřídele pojistný kroužek (tzv. ségrovku) po 2 - 3 zalétnutích na větroni. Kdysi hojně rozšířené čínské motory Turnigy také ustoupily jiným značkám.


Výrobci motorů

URL
Saito (4T) http://www.saito-mfg.com/
Enya (4T + 2T) http://www.enya-engine.com/
O.S. (4T + 2T) http://www.os-engines.co.jp/
Modelmotors (EL - AXI motory) http://www.modelmotors.cz/
Roto (benzín) http://www.rotomotor.cz/


MP JET (EL) http://www.mpjet.com/
Thunder Tiger (4T)
http://www.tiger.com.tw/
Laser Engines (4T)
http://www.laserengines.com/

Výrobci modelů

 
LS Model http://lsmodel.wz.cz/
RC Model Prošek http://www.modelprosek.cz/
Reichard http://www.reichard.cz/

Prodejci

 
Houška Modelář (Praha)
http://www.houska-modelar.cz
Jino (Hradec Králové) http://www.jino.cz/
Bighobby (Lanškroun) https://www.bighobby.cz/
Pecka - Modelář (Praha) http://www.peckamodel.cz/
Budweiser Hobbies (České Budějovice)
http://www.budweiser-hobbies.cz/
Just Engines (Velká Británie) http://www.justengines.unseen.org/
Lindinger (Rakousko) http://www.lindinger.at/
Tower Hobbies (USA) http://www.towerhobbies.com/
HobbyCity (Hongkong - Čína) http://www.hobbycity.com/
HiModel (Čína) http://www.himodel.com/

Plánky modelů volně ke stažení


Aerofred - DXF, DWG, PDF,...
http://plans.aerofred.com/
Profili - hlavně DXF
http://www.profili2.com/eng/plans.asp

Plánky modelů k objednání


Key Publishing Ltd.
http://shop.keypublishing.com/acatalog/plans.html
Air Age Store
http://www.airagestore.com/plans.html
Airborne Magazine
http://www.airbornemagazine.com.au/planHome.htm

Užitečný software


Drive Calculator (počítání el. pohonu)
http://www.drivecalc.de/
AB Viewer (tisk vektorové grafiky - shareware)
http://www.cadsofttools.com/en/products/abviewer.html
Profili 2 (kreslení profilů, křídel, trupů, ... - shareware)
http://www.profili2.com

Návody k některým výrobkům

Občas je třeba se dostat k informacím, které nám umožňují vyřešit problémy, do kterých jsme se po čase mohli dostat - a náhle zjišťujeme, že nám chybí důležité informace. Tady je místo pro ty z nich, jejichž potřebu jsem ucítil já nebo moji kolegové.

Motory Saito - řešení problémů

Náhradní díly viz firma Lindinger nebo Budweiser Hobbies
Potíže se seřízením viz americký informační server http://saito-engines.info/
Oskenovaný návod k motorům Saito 50A (vhodný i pro 45S) PDF soubor (3,5 MB - šedá škála)

Další 4T motory

Návod k motoru Magnum 30AR, tj. 5 ccm, anglicky PDF soubor
Návod k motoru SY 52AR, tj. 8,5 ccm, německy PDF soubor

Motory Magnum jsou totožné s motory značek ASP, SC, SY nebo P.H. (Planet Hobby) - jde o obchodní názvy totožných výrobků.

Vysílač Hitec Flash

Oskenovaný český návod k vysílači Hitec Flash

PDF soubor

Vysílač Hitec Eclipse

Oskenovaný český návod - Eclipse: obecná část PDF soubor (11,3 MB - černobíle a šedá škála)
Oskenovaný český návod - Eclipse: ACRO (akrobatické modely) PDF soubor (13,2 MB - šedá škála)
Oskenovaný český návod - Eclipse: GLID (větroně) PDF soubor (10,8 MB - šedá škála)