Blíží se Vánoce, ale na letišti jsme se v
neděli před nimi 21.
prosince 2014 sešli. Byl opravdu silný nárazový vítr, místy totálně
neletové podmínky. Vzal jsem si Basica, je přece jen velmi rychlý,
obratný a se silnou motorizací. Poprvé jsme vzlétli do velmi silného
větru, místy s nelidskými poryvy, k tomu se přidal déšť, takže jsem
přistál asi po čtyřech minutách, později jsem přidal ještě asi
25-minutový let. Jak se létalo? Jako na houpačce: razantní stoupání
nejsou žádný problém, ale v místech střihu větru (u země foukal jižní,
ale ve výšce řádil západní) to občas vypadalo jako na chvilkový výpadek
řízení... modelu to vše ale v podstatě nevadilo, jen já byl úplně
prokřehlý a občas zmatený, protože jsem si zapomněl dioptrické brýle na
dálku, takže se mi chvílemi zdála nakřivo přišroubovaná výškovka, model
se stínem (jakoby dva modely za sebou) a občas jsem nic neviděl:). Jen
jsem se bál přistání, ale s vyklopenými křidélky jako flaperony to
nebyl žádný problém... proti silnému nárazovému větru s nimi navíc
Basic
šel k zemi jako na padáčku a vždy měkce dosedl.
Stále létám se setupem s
motorem Turnigy 2836 1000 kV
(vrtule AeroCAM 10x6) ... obtisky propagující motory ROTON na modelu
zůstaly, přece jen řadu letpředtím létal s
ROTONem 200 kWa nebylo to
špatné, i když stávající setup je mnohem lepší a dravější/silnější (oba
setupy byly na lipoly 3s).
Počasí
na fotografiích pomalu
vypadá jako letní... tráva je zelená a v ní ještě kvetou sedmikrásky...
zvláštní začátek zimy... 21. prosinec 2014
Variant
II
Přichází zima a také doba mrznutí při létání s
elektrovětroni...
nejvděčnější a nejskladnější je dvoumetrovka Variant II, i když zrovna
Turnigy baterie 2200 mAh se už nafoukla a je třeba měnit za novou... v
neděli v mlhavém tmavém počasí jsme létali 50 minut nad Chotčí u Prahy
- nynější setup je navázán na motor Axi 2814/12.
ASP FS 30 AR
V první polovině listopadu jsem si chtěl ještě
zalétat se svým
Fokkerem E. III na motor ASP FS 30 AR. Uplynulo pár týdnů od chvíle,
kdy jsem si u něho do běžící vrtule strčil prst... už se skoro zahojil,
a tak jsem vyšel na letiště, nicméně motor nešel seřídit. To nešel už
předtím, ale tehdy jsem zjistil, že na vině byla zacpaná tryska. Doma
jsem ještě pro jistotu motor osadil novou svíčkou ASP 2C/4C a seřídil
ventily (docela to bylo třeba)... ale na letišti to nebyla žádná sláva,
nakonec jsem svíčku vyměnil za starou O.S. "F": to už bylo lepší, ale
motor stejně během letu zhasínal a vůbec se choval divně. Doma jsem ho
z modelu vyndal: první věc, které jsem si všiml, byla, že hadička,
která z klikové skříně odváděla přebytečný olej a díky níž motor dýchal,
byla při jeho reinstalaci do modelu po vyčištění trysky skřípnutá... to
vysvětluje i poměrně velké množství oleje, které jsem uviděl, když jsem
otevřel klikovou skříň. Myslím, že motor zpočátku šel dobře, ale že
díky neodvzdušnění klikové skříně se postupně zadýchával, až vždy po
minutě max. dvou minutách (a někdy i dříve) zhasnul, zatím co mezitím
ztrácel výkon. Hlavou se mi samozřejmě honilo i to, že třeba mu uškodil
přechod na nové palivo... motory ASP, jak je známo, nemají kompresi,
takže v klidovém stavu se u nich nic nepozná. Pro jistotu jsem ještě
vyměnil O-kroužky na obou jehlách s tím, že ten na volnoběžné jehle byl
už tak zpečený, že se rozpadl. To by také mohlo mít vliv na špatné
seřizování. Řekl jsem si, že až budu na zahradě v Hronově, tak motor
zkusím proběhnout, zda bude držet na plný plyn dlouhodobě otáčky.
Svíčku jsem nechal starou ojetou O.S. "F" (tento motor ji už mírně
opotřebovanou zdědil), jen jsem ji předtím doma vyčistil. Malé motory
nestartují tak dobře jako větší, nicméně po chvíli motor zabral a já ho
vyladil na maximální otáčky a nechal asi 10 minut běžet.... stále velmi
dobře držel... odsud je i krátké video běhu motoru na plno.
Pro
úplnost uvádím, že motor byl na prkně testován s touže vrtulí, s jakou
létal ve Fokkeru, tj. APC 10x4... zkusmo jsem jej ještě osadil vrtulí
MA 11X4, motor s ní také šel dobře, ale pocitově měl menší tah. Poté
jsem ještě vyměnl starou svíčku za novou téže značky, tj. O.S. "F" a
mohl konstatovat mírné zlepšení v řádu 1 - 3%, pokud šlo o seřízení
jehly. Ještě jsem doseřídil volnoběžnou trysku a testování ukončil. Zdá
se, že problémy byly zjištěny a motor dobře funguje. Před instalací do
Fokkeru ještě chci na modelu opravit drobné oděrky a zkusit někam
vyvést žhavení mimo motor, ideálně do prostoru kabinky... vše je ale
velmi stísněné, takže nevím, jak se to povede. Vše připravím až na
jarní sezónu. Palivo používám Model Technics ProPower (18% syntetického
oleje EDL2 + SICAL a 10% nitrometanu - SICAL je přídavná látka pro
zlepšení běhu a proti korozi a karbonu).
Sopwith Pup s motorem Saito FA-40a (6,6 cm3)
Toto
video je dlouhé, přes 15 minut...
Sopwith Pup
přistává na letišti Modelklubu Lipence
Nieuport 17 s motorem SY
FS 52 AR (8,5
cm3)
Po čase jsem opět vytáhl z hangáru Nieuporta 17, pouze
jsem vyměnil
vrtuli MA 12x6 za G-Sonic 12x6 - myslím, že ku prospěchu věci.
Nieuport 17 přistává na letišti Modelklubu Lipence - v pozadí
Zbraslavský zámek
V podzimním říjnovém klidném počasí pozdě odpoledne se
Siriem 63
a 75 minut (poslední let s přes 5/!/ let starou baterií Rhino 3700 mAh
20C, 3s lipoly)