Kronika létání



2014

Basic

Blíží se Vánoce, ale na letišti jsme se v neděli před nimi 21. prosince 2014 sešli. Byl opravdu silný nárazový vítr, místy totálně neletové podmínky. Vzal jsem si Basica, je přece jen velmi rychlý, obratný a se silnou motorizací. Poprvé jsme vzlétli do velmi silného větru, místy s nelidskými poryvy, k tomu se přidal déšť, takže jsem přistál asi po čtyřech minutách, později jsem přidal ještě asi 25-minutový let. Jak se létalo? Jako na houpačce: razantní stoupání nejsou žádný problém, ale v místech střihu větru (u země foukal jižní, ale ve výšce řádil západní) to občas vypadalo jako na chvilkový výpadek řízení... modelu to vše ale v podstatě nevadilo, jen já byl úplně prokřehlý a občas zmatený, protože jsem si zapomněl dioptrické brýle na dálku, takže se mi chvílemi zdála nakřivo přišroubovaná výškovka, model se stínem (jakoby dva modely za sebou) a občas jsem nic neviděl:). Jen jsem se bál přistání, ale s vyklopenými křidélky jako flaperony to nebyl žádný problém... proti silnému nárazovému větru s nimi navíc Basic šel k zemi jako na padáčku a vždy měkce dosedl.



Stále létám se setupem s motorem Turnigy 2836 1000 kV (vrtule AeroCAM 10x6) ... obtisky propagující motory ROTON na modelu zůstaly, přece jen řadu let předtím létal s ROTONem 200 kW a nebylo to špatné, i když stávající setup je mnohem lepší a dravější/silnější (oba setupy byly na lipoly 3s).


Počasí na fotografiích pomalu vypadá jako letní... tráva je zelená a v ní ještě kvetou sedmikrásky... zvláštní začátek zimy... 21. prosinec 2014


Variant II

Přichází zima a také doba mrznutí při létání s elektrovětroni... nejvděčnější a nejskladnější je dvoumetrovka Variant II, i když zrovna Turnigy baterie 2200 mAh se už nafoukla a je třeba měnit za novou... v neděli v mlhavém tmavém počasí jsme létali 50 minut nad Chotčí u Prahy - nynější setup je navázán na motor Axi 2814/12.



ASP FS 30 AR

V první polovině listopadu jsem si chtěl ještě zalétat se svým Fokkerem E. III na motor ASP FS 30 AR. Uplynulo pár týdnů od chvíle, kdy jsem si u něho do běžící vrtule strčil prst... už se skoro zahojil, a tak jsem vyšel na letiště, nicméně motor nešel seřídit. To nešel už předtím, ale tehdy jsem zjistil, že na vině byla zacpaná tryska. Doma jsem ještě pro jistotu motor osadil novou svíčkou ASP 2C/4C a seřídil ventily (docela to bylo třeba)... ale na letišti to nebyla žádná sláva, nakonec jsem svíčku vyměnil za starou O.S. "F": to už bylo lepší, ale motor stejně během letu zhasínal a vůbec se choval divně. Doma jsem ho z modelu vyndal: první věc, které jsem si všiml, byla, že hadička, která z klikové skříně odváděla přebytečný olej a díky níž motor dýchal, byla při jeho reinstalaci do modelu po vyčištění trysky skřípnutá... to vysvětluje i poměrně velké množství oleje, které jsem uviděl, když jsem otevřel klikovou skříň. Myslím, že motor zpočátku šel dobře, ale že díky neodvzdušnění klikové skříně se postupně zadýchával, až vždy po minutě max. dvou minutách (a někdy i dříve) zhasnul, zatím co mezitím ztrácel výkon. Hlavou se mi samozřejmě honilo i to, že třeba mu uškodil přechod na nové palivo... motory ASP, jak je známo, nemají kompresi, takže v klidovém stavu se u nich nic nepozná. Pro jistotu jsem ještě vyměnil O-kroužky na obou jehlách s tím, že ten na volnoběžné jehle byl už tak zpečený, že se rozpadl. To by také mohlo mít vliv na špatné seřizování. Řekl jsem si, že až budu na zahradě v Hronově, tak motor zkusím proběhnout, zda bude držet na plný plyn dlouhodobě otáčky. Svíčku jsem nechal starou ojetou O.S. "F" (tento motor ji už mírně opotřebovanou zdědil), jen jsem ji předtím doma vyčistil. Malé motory nestartují tak dobře jako větší, nicméně po chvíli motor zabral a já ho vyladil na maximální otáčky a nechal asi 10 minut běžet.... stále velmi dobře držel... odsud je i krátké video běhu motoru na plno.

Pro úplnost uvádím, že motor byl na prkně testován s touže vrtulí, s jakou létal ve Fokkeru, tj. APC 10x4... zkusmo jsem jej ještě osadil vrtulí MA 11X4, motor s ní také šel dobře, ale pocitově měl menší tah. Poté jsem ještě vyměnl starou svíčku za novou téže značky, tj. O.S. "F" a mohl konstatovat mírné zlepšení v řádu 1 - 3%, pokud šlo o seřízení jehly. Ještě jsem doseřídil volnoběžnou trysku a testování ukončil. Zdá se, že problémy byly zjištěny a motor dobře funguje. Před instalací do Fokkeru ještě chci na modelu opravit drobné oděrky a zkusit někam vyvést žhavení mimo motor, ideálně do prostoru kabinky... vše je ale velmi stísněné, takže nevím, jak se to povede. Vše připravím až na jarní sezónu. Palivo používám Model Technics ProPower (18% syntetického oleje EDL2 + SICAL a 10% nitrometanu - SICAL je přídavná látka pro zlepšení běhu a proti korozi a karbonu).

Sopwith Pup s motorem Saito FA-40a (6,6 cm3)

Toto video je dlouhé, přes 15 minut...



Sopwith Pup přistává na letišti Modelklubu Lipence

Nieuport 17 s motorem SY FS 52 AR (8,5 cm3)

Po čase jsem opět vytáhl z hangáru Nieuporta 17, pouze jsem vyměnil vrtuli MA 12x6 za G-Sonic 12x6 - myslím, že ku prospěchu věci.



Nieuport 17 přistává na letišti Modelklubu Lipence - v pozadí Zbraslavský zámek



V podzimním říjnovém klidném počasí pozdě odpoledne se Siriem 63 a 75 minut (poslední let s přes 5/!/ let starou baterií Rhino 3700 mAh 20C, 3s lipoly)



Mariposa umí v podvečer za klidu 50 - 60 minut.



Létání s modelem Mariposa-2



Létání s Fokkerem E. III kliknout ZDE

Odkazy: