Postřehy z létání

Problémy z nedbalosti

a) Basic

Koncem dubna 2008 jsem se při startu nestačil divit, nakolik je potlačený, takže jsem jej málem zaryl do země... jakoby se přenastavilo rádio. Dotrimovat to nešlo, letěl jsem stále na natažené výškovce a rychle přistál ... ve velkém fofru asi 20 cm nad zemí jsem byl dlouhý nejméně 60 metrů, skoro jsem křídly posekal nízkou trávu.

Příčina byla jednoduchá: téměř úplně uvolněné servo výškovky ve směrovce. Doma jsem znovu zalepil, ale kromě toho se servo ještě podivně cukalo (Waypoint 060), takže jsem se rozhodl jej vytáhnout. Protože bylo přilepené, měl jsem možnost objevit jeho nevídanou křehkost: v prstech se mi rozložilo na prvočinitele. Nahradil jsem jej servem E-Flite S75; to je trošku bytelnější, ale do směrovky se vešlo, je těžší o 1,5 g než Waypoint 060. Snad to bude vše v pořádku, každopádně jsem měl velké štěstí, protože havárie byla velmi velmi blízko.

S novým servem jsem už létal včera večer (8. května 2008) a z pohledu jeho fungování je vše v pořádku, ale vyrobil jsem si jiný problém, tentokrát nečekaný. Baterie (tříčlánek Lipoly 2200 mAh) je v trupu zafixována na průmyslovém zipu 3M, který drží na všem možném... a světe div se, z lipolky se odlepil, což jsem zjistil až po přistání a což také vysvětlilo, že jsem musel model dotrimovat, protože byl těžký na hlavu, i když létal výborně. Naštěstí tam je ROTON, a ne otevřená oběžka, protože baterka byla narvaná v trupu vpředu, i když možná, že by se k oběžce stejně nedostala z důvodu ochranného laminátového kroužku. A tak mě nějak pokračují pronásledovat drobná příkoří. Společně s dole uvedeným nefunkčním křidélkem u Varianta II to už jsou tři problémy, takže moje pověrčivost mi říká, že už by to mělo stačit:)

b) Variant II

Den po problému s Basicem šel nahoru dovážený Variant II k oddechovému letu. Ale byl velmi líný do jedné zatáčky a do druhé ochotnější, občas nereagoval nebo velmi tupě, případně naznačoval sestupnou spirálu. Začal jsem tušit, že je asi problém s jedním křidélkem. Protože model nemá řízenou směrovku, rozhodl jsem se přistát. Nebylo to tak jednoduché, nakonec z toho byl více jak stometrový přelet asi metr nad zemí skoro přes celé letiště. Příčinou byl kontakt ve spojení s prodlužovákem mezi servem a přijímačem. Přestože je to zajišťovací prodlužovací kabel firmy Pelikán, není tak těsně suvný jako starší nezajišťovací prodlužovací kabely... navíc z protikusu při zapojení se vysunoval zpět jeden kontakt. Při pohybování kabelu během letu docházelo k rozpojování. Na vině byla nakonec trošku víc zástrčka vedoucí od serva. Poučení je, že i jistící prodlužovací kabely budu muset před létáním fixovat lepící páskou - pro jistotu... neboť ten pocit, že s letícím strojem se toho moc udělat pro bezpečné přistání už nedá a navíc místo relaxace zase nervy... to zato skutečně nestojí.

... ale už létáme normálně. Dovážený Variant II je velmi stabilní, naposledy jsme vpodvečer létali mírně přes hodinu a jaké bylo mé překvapení při dobíjení Lipoly Himodel 2200 mAh... vešlo se tam kolem 2150 mAh, přičemž po přistání na zemi motor ještě dost razantně točil. Takže nevím, co by bylo, kdybych létal ještě o něco déle...

Podzimní létání 2008

Nejvíce jsem si na podzim užil s Variantem II, poslední let se zatím konal v neděli 26. 10. 2008. Na letiště Modelklubu Lipence jsem přišel se dvěma nabitými bateriemi Lipoly 3s. Jako prvni jsem vložil baterii Himodel o kapacitě 2200 mAh... a přistál jsem za 83 minut... druhá baterie RC System novějšího typu po reklamaci staré zůstala v batohu. Po návratu domů jsem dobil 2245 mAh, tedy víc, než je jmenovitá kapacita baterie:) ... Vlastně jsem přestal létat, až když motor už přestával táhnout... mám totiž nastaveno postupné snižování výkonu, nikoli skokové vypnutí. S Variantem jsem na podzim létal i za poměrně silného větru, kdy všichni modeláři zůstali sedět doma... na letiště přišel jen kolega se psem a říkal, že se v takovém počasí nedá létat... a pak se zamyslel a řekl: "Ale vždyť ty létáš!".  Já jsem skutečně s Variantem II dříve létal spíš za klidu, ale díky štíhlému profilu křídla se nebojí žádného větru.



S Variantem II stále s motorem Axi 2217/20 a vrtulí Graupner CAM 12x6 - výkon cca. 115 W

Hodně se proletěl také model Mistrál, zejména v září, když bylo neskutečně chladno:



S Mistrálem stále s Axi 2820/10, 7x Sanyo 1700 SCR a vrtule Aeronaut 13x8 - výkon do 210 W - toto je ze září
2008  z letiště Modelklubu Lipence



 A toto je 1. 11. 2008 dopoledne na letišti ve Velkém Poříčí  u Hronova- slunce a prudký vítr, ale na jižní hraně před letištěm to trochu nosilo (lety 22 a 18 minut).