Jepice


Jepice vznikla jako vedlejší produkt úplně jiných konstrukcí: na vině je maličký elektromotor AEORC MM1408 1850kV ADH100.



Jepice po přistání, jsou vidět koleje dojezdu modelu na tvrdé sněhové pokrývce.


Model je klasické balsové konstrukce.

Hlavní nosník křídla je tvořen dutým uhlíkovým nosníkem čtvercového průřezu 3x3 mm s vnitřní kulatou dutinou o světlosti 2 mm, položeném na balsové pásnici o tloušťce 2 mm. Žebra jsou páskována balsou 1 mm, z ní je vytvořena také odtoková hrana. Střed křídla je bez vzepětí a je obdélníkový o délce 200 mm, konce mají mírné vzepětí a jsou eliptického tvaru, každý díl má 280 mm, celkem tedy rozpětí křídla 760 mm. Profil je záměrně kvůli stabilitě a rozsahu rychlostí volen S3021. Zatížení křídla se pohybuje kolem 25 g/dm2. Serva křídel jsou mikroserva Emax ES 9051. Křídlo je fixováno k trupu ocelovým trnem 2 mm na překližkovou přepážku vpředu a plastovým šroubem 4 mm vzadu. Místa fixace jsou v křídle zpevněna uhlíkem, v trupu přelaminováním tenkou skelnou tkaninou.

 

AEORC MM1408 ADH100 1850 kV

Motor má hmotnost pouze 13g a hřídel o průměru 2 mm; nelze jej otočit, aby šel připevnit k motorové přepážce větroně čelem, takže je namontován obráceně v šachtě, která tvoří přechod od motorové přepážky ke kuželu PohodaLet 30 mm, který je naštěstí k dispozici s kleštinou 2 mm.

Vnější rozměry motoru jsou 18 x 18 mm, stator má průměr 14 mm a délku zřejmě 8 mm. Při použití vrtule 6x3 (k dispozici je Foxy, což je vrtule shodná s Graupner CAM) by při napětí cca 7,5V měl být odběr kolem 2,5A a výkon 18,6W, zatímco při plné baterii při 8V by šel odběr na 2,7A a výkon na 21,6W. Tomu by odpovídal pohonný akumulátor 2s lipoly. Regulátor jsem hledal malý, ale výkonný, nakonec padla volba na VGOOD 6A 32-Bit se spínaným BEC (SBEC) 1,5A (je zřejmě podobný regulátoru Turnigy Plush-32bit 6A, ne-li totožný s ním). Regulátor se programuje příslušnou kartou, má hmotnost pouze 6g a velmi malé rozměry, s uvedeným motorem si velmi dobře rozumí.

Při průměrném odběru cca. 2,5A by motorový čas na plný plyn při použití 2s lipoly o kapacitě 350mAh byl teoreticky 8 min 24 s, což je poměrně dost, nicméně v praxi je to méně, neboť i serva mají odběr a ke konci kapacity se snižuje tvrdost baterie.

Trup je z balsy 2 mm, vzhledem k lehkému motoru s poměrně dlouhou přední částí je vpředu uvnitř vylaminován a přechází z obdélníkového průřezu do kulatého: balsa byla napařena žhavou vodou a natočena na motorovou přepážku, navíc byl ponechán přesah a natočen na pseudopřepážku tak, aby vnější průměr spolu s bočnicemi byl 30 mm (přechod do kuželu).

Letová hmotnost modelu s uvedenou baterií je 215 g.

První let byl uskutečněn v sobotu 20. února 2021. Jeho cílem bylo prověřit, zda je tah tak malého motoru dostatečný pro pohodlné stoupání. Vítr vál mírný, ale s kopce resp. přes stromy, takže byl model při kluzu snášen dolů. Stoupání modelu je přiměřené, model letěl ihned, v podstatě nebylo třeba téměř žádného trimování.

Servo výškovky je mikroservo s kovovými převody. Směrovka je pevná, není ovládána. Přijímač je Hitec Minima 6S.

 

Kabinku drží vzadu magnet, vpředu jazýček z překližky 1 mm, který se zasouvá do trupu.



Model je potažen oranžovou tchajwanskou folií IronOnFilm, která je k dispozici v česlých internetových obchodech. Pracuje se  s ní velkmi dobře.
Černé části jsou ze zbytků Oracoveru.



Obrázky ze stavby:

    


 



V současné době létám na baterii dvoučlánek lipol Gens Ace Tattu R-Line FPV serie - 2S 550mAh (95C) Version 1.0; zajišťuje stoupání něco přes 11 minut, i když v posledních minutách už je napětí nižší a stoupání pozvolnější. Také tvrdost baterie je lepší, takže i přes malinký rozměr motoru je stoupání poměrně bezpečně zajištěno. V poslední době jsem poněkud přeprogramoval/zvětšil hodnoty diferenciace pohybu křidélek: méně dolů a naproti více nahoru, čímž se model stal poslušnější.