Létání s Balillou pokračovalo až po instalaci nového motoru, tedy
přesněji řečeno: motor byl nový pro tento model, ale jinak byl zakoupen
jako již mírně použitý ze Slovenska přes Modelbazar. Když jsem
porovnával větší motory, než je čtyřtaktní desítka Magnum
(ASP,
P.H.,
SC), zajímaly mě především jejich rozměry, protože přední část Balilly
není příliš široká. Ačkoli vlastním patnáctku ASP, tak jednoduše by tam
nevlezla: byly by třeba rozsáhlé úpravy, protože je velmi mohutná, o
čemž svědčí na první pohled i její hmotnost (652 g). Ostatně jako
všechny motory ASP, které jsou větší než desítka, jež má s výfukem 453
g. Díky
svým poměrně malým rozměrům mi již dříve padlo oko na Thunder Tiger
F-75S o objemu 12,3 ccm.
Jak je vidět, výfuk se tam vešel už jen taktak... bylo k němu třeba
zakoupit od anglické firmy JustEngines ještě pravoúhlé koleno, jehož
závit je shodný jako u ASP FS 91 AR. Výfuk desítky Magnum je přece jen
subtilnější. Motorové lože muselo být trošku větší, ale jen nepatrně,
takže po uzpůsobení otvorů v něm jej možno bylo přichytit na motorovou
přepážku do téhož místa týmiž šrouby, jako bylo lože pro desítku
Magnum. Tím pádem se unašeč vrtule také dobře vešel do motorového
krytu, což byly mé další obavy. K mému překvapení se ukázala celá
instalace Thunder Tiger F-75S mírně kratší než instalace motoru Magnum
XL .61 RFS nebo jemu odpovídajícího ASP FS 61 AR. Nicméně to nevadí,
neboť vrtule se točí asi 3 mm před maskou krytu přední části trupu. Jak
je vidět, závaží/dovážení jsem ponechal.
Potíže byly se startováním motoru...
Nešlo to, a tak přispěchal na pomoc klubový kolega Pavel Lanc...
Za cenu rozseklého ukazováčku na levé ruce (všimněte si náplasti dole
na fotografii ) se motor rozběhl
Motor jsme seřídili patřičně bohatý na volnoběh... byl jen 1oC,
později 3oC
Motor je o něco silnější než desítka Magnum, létá s vrtulí Master
Airscrew K-Series 14x6
Celkem jsem absolvoval dva lety, z čehož jeden byl s krátkým
mezipřistáním.
Zde se již Ansaldo vrátilo zpět do depa.
Celé létání natáčel můj další klubový kolega a kamarád (a taky
ošetřovatel mého rozseklého prstu a hlavně prvotřídní mechanik
čtyřtaktních motorů) Břeťa Bušo. Po mírném prostříhání z toho vznikl
téměř patnáctiminutový film, který byl umístěn na Youtube: