Ansaldo SVA-1 Balilla: s novým motorem





Létání s Balillou pokračovalo až po instalaci nového motoru, tedy přesněji řečeno: motor byl nový pro tento model, ale jinak byl zakoupen jako již mírně použitý ze Slovenska přes Modelbazar. Když jsem porovnával  větší motory, než je čtyřtaktní desítka Magnum (ASP, P.H., SC), zajímaly mě především jejich rozměry, protože přední část Balilly není příliš široká. Ačkoli vlastním patnáctku ASP, tak jednoduše by tam nevlezla: byly by třeba rozsáhlé úpravy, protože je velmi mohutná, o čemž svědčí na první pohled i její hmotnost (652 g). Ostatně jako všechny motory ASP, které jsou větší než desítka, jež má s výfukem 453 g. Díky svým poměrně malým rozměrům mi již dříve padlo oko na Thunder Tiger F-75S o objemu 12,3 ccm.



Jak je vidět, výfuk se tam vešel už jen taktak... bylo k němu třeba zakoupit od anglické firmy JustEngines ještě pravoúhlé koleno, jehož závit je shodný jako u ASP FS 91 AR. Výfuk desítky Magnum je přece jen subtilnější. Motorové lože muselo být trošku větší, ale jen nepatrně, takže po uzpůsobení otvorů v něm jej možno bylo přichytit na motorovou přepážku do téhož místa týmiž šrouby, jako bylo lože pro desítku Magnum. Tím pádem se unašeč vrtule také dobře vešel do motorového krytu, což byly mé další obavy. K mému překvapení se ukázala celá instalace Thunder Tiger F-75S mírně kratší než instalace motoru Magnum XL .61 RFS nebo jemu odpovídajícího ASP FS 61 AR. Nicméně to nevadí, neboť vrtule se točí asi 3 mm před maskou krytu přední části trupu. Jak je vidět, závaží/dovážení jsem ponechal.



Potíže byly se startováním motoru...



Nešlo to, a tak přispěchal na pomoc klubový kolega Pavel Lanc...



Za cenu rozseklého ukazováčku na levé ruce (všimněte si náplasti dole na fotografii ) se motor rozběhl



Motor jsme seřídili patřičně bohatý na volnoběh... byl jen 1oC, později 3oC



Motor je o něco silnější než desítka Magnum, létá s vrtulí Master Airscrew K-Series 14x6



Celkem jsem absolvoval dva lety, z čehož jeden byl s krátkým mezipřistáním.



Zde se již Ansaldo vrátilo zpět do depa.

Celé létání natáčel můj další klubový kolega a kamarád (a taky ošetřovatel mého rozseklého prstu a hlavně prvotřídní mechanik čtyřtaktních motorů) Břeťa Bušo. Po mírném prostříhání z toho vznikl téměř patnáctiminutový film, který byl umístěn na Youtube:








Další odkazy:

Ansaldo SVA-1 Ballila
Podrobnosti ze stavby
Ansaldo Balilla: další létání
Ansaldo s motorem ASP FS 91 AR a řešení problému gyroskopického momentu vrtule

Nieuport 17
Fokker E. III
Sopwith Pup