Acrux


Acrux vznikal souběžně s modelem Jepice, ale ve srovnání s ní má nejen nepatrně větší rozpětí (jen o 20 mm), ale především podstatně větší hloubku křídla a také rychlejší a všestrannější profil křídla, a to osvědčený HD-48B. Křídlo má obdélníkovou střední část a poté dlouhé eliptické a mírně do vzepětí zvednuté konce. Spolu s Jepicí jde o druhý model s takřka plně eliptickým křídlem.



Potaženo je fólií imitující karbon, což byla výzva pro nápisy, které byly vytištěny negativně na laserové tiskárně na samolepicí fólii a při aplikaci oblast nápisu podložena bílou potahovou fólií.



Rozpětí modelu je 780 mm, hmotnost 280 g. Ovládána jsou křidélka digitálními servy PES GH-S37D 3,7g (ve skutečnosti jsou mírně těžší) a výškovka taktéž digitálním mikroservem. Přijímač je Hitec Minima  6E.

Model je poháněn motorem ADH300S 1906 2400KV o hmotnosti 21 g a vnějších rozměrech 23x13,8 mm, přičemž stator je zřejmě o průměru 19 mm a délce 6 mm; průměr hřídele je 3 mm. Je použita vrtule Aeronaut 7x4 na kuželu Pohodalet o průměru 36 mm. Motor je klasicky nabízen s vodiči vzadu, nicméně čínský dodavatel (a výrobce) Dancing Wings Hobby byl tak laskav, že mi na přání hřídel otočil, aby šel motor připevnit do větroně za čelo.



Na obrázku je běžně prodávaný motor a motor upravený

Měření výrobce byla provedena s doporučenou pevnou vrtulí GWS 7x3,5 na 2s lipol. Protože mnou použitá vrtule má větší stoupání, vypočítal jsem přibližný průměrný proudový odběr mého setupu z chybějící kapacity baterie po létání: vyšlo mi kolem 10,1 A, což dle tabulek výrobce odpovídá zhruba tahu kolem 350 g. Na první lety jsem použil dvoučlánek lipol o kapacitě 700 mAh, s nímž bych se měl dostat na celkový běh motoru na plný plyn něco přes 4 minuty.

Největší trápení mě však čekalo při oživení pohonu. Plánoval jsem použít regulátor VGOOD 32-Bit 12A SBEC 2A (zřejmě totéž co Turnigy Plush 32-Bit), nicméně motor nešel vůbec s tímto regulátorem seřídit, a to jsem měnil postupně řadu parametrů, především časování, a vyzkoušel různé přijímače i vysílače. Motor se vždy napoprvé rozběhl, ale po zastavení se už druhý rozběh nekonal a motor sebou jen cukal. Když se vrtule roztočila rukou, běžel, ale jen do následujícího vypnutí. Nakonec jsem regulátor vyměnil za starý JETI Advance Pro 12A s 2A BEC a najednou bylo vše v pořádku.

Konstrukce

Model je celobalsový, křídlo je potaženo na horní straně plně balsou 1 mm a dole jen částečně, trup je z balsy 2 mm a jeho přední část přechází plynule z obdélníkového průřezu do kulatého s vnějším rozměrem 36 mm. Prostor za motorovou přepážkou je vylaminován skelnou tkaninou, jí jsou rovněž zpevněny spoje vodorovných překližkových dílů, v nichž jsou vypouzdřené otvory pro plastové šrouby 4 mm k uchycení křídla vpředu a vzadu.

Stavba křídla je zřejmá z fotografií:





Finalizace křídla:



Zde je porovnání křídel Jepice a Acruxu:



Tvarování předku trupu na motorovou přepážku po spaření vařící vodou:





Zálet

Model byl zalétán dne 25. února 2021 nad Kuchaříkem za téměř bezvětrného počasí. Letěl ihned, trimovat nebylo v podstatě třeba. Nebyla termika, slabý vítr vál podél svahu, takže z tohoto důvodu nebyly podmínky ideální. Prozatím lze říci, že model je velmi dynamický ve stoupání, kluz odpovídá očekávání, je rychlejší a stabilní, nicméně pro konečné hodnocení je třeba provést více letů v různých podmínkách. Každopádně splnil to, co jsem od něho čekal.



S modelem průběžně létám, ve stoupání lze provádět kolmo vzhůru výkruty, na řízení je citlivější.