Acrux
Acrux vznikal souběžně s modelem
Jepice, ale ve
srovnání s ní má nejen
nepatrně větší rozpětí (jen o 20 mm), ale především podstatně větší
hloubku křídla a také rychlejší a všestrannější profil křídla, a to
osvědčený HD-48B. Křídlo má obdélníkovou střední část a poté dlouhé
eliptické a mírně do vzepětí zvednuté konce. Spolu s Jepicí jde o druhý
model s takřka plně eliptickým křídlem.
Potaženo je fólií imitující
karbon, což byla výzva
pro nápisy, které byly vytištěny negativně na laserové tiskárně na
samolepicí fólii a při aplikaci oblast nápisu podložena bílou potahovou
fólií.
Rozpětí modelu je 780 mm, hmotnost 280 g. Ovládána jsou křidélka
digitálními servy PES GH-S37D 3,7g (ve skutečnosti jsou mírně těžší) a
výškovka taktéž digitálním mikroservem. Přijímač je Hitec
Minima
6E.
Model je poháněn motorem ADH300S 1906 2400KV o hmotnosti 21 g a
vnějších rozměrech 23x13,8 mm, přičemž stator je zřejmě o průměru 19 mm
a délce 6 mm; průměr hřídele je 3 mm. Je použita vrtule Aeronaut 7x4 na
kuželu Pohodalet o průměru 36 mm. Motor je klasicky nabízen s vodiči
vzadu, nicméně čínský dodavatel (a výrobce) Dancing Wings Hobby byl tak
laskav, že mi na přání hřídel otočil, aby šel motor připevnit do
větroně za čelo.
Na obrázku
je běžně prodávaný
motor a motor upravený
Měření výrobce byla provedena s doporučenou pevnou vrtulí GWS 7x3,5 na
2s lipol. Protože mnou použitá vrtule má větší stoupání, vypočítal jsem
přibližný průměrný proudový odběr mého setupu z chybějící kapacity
baterie po létání: vyšlo mi kolem 10,1 A, což dle tabulek výrobce
odpovídá zhruba tahu kolem 350 g. Na první lety jsem použil dvoučlánek
lipol o kapacitě 700 mAh, s nímž bych se měl dostat na celkový běh
motoru na plný plyn něco přes 4 minuty.
Největší trápení mě však čekalo při oživení pohonu. Plánoval jsem
použít regulátor VGOOD 32-Bit 12A SBEC 2A (zřejmě totéž co Turnigy
Plush 32-Bit), nicméně motor nešel vůbec s tímto regulátorem seřídit, a
to jsem měnil postupně řadu parametrů, především časování, a vyzkoušel
různé
přijímače i vysílače. Motor se vždy napoprvé rozběhl, ale po zastavení
se už druhý rozběh nekonal a motor sebou jen cukal. Když se vrtule
roztočila rukou, běžel, ale jen do následujícího vypnutí. Nakonec jsem
regulátor vyměnil za starý JETI Advance Pro 12A s 2A BEC a najednou
bylo vše v pořádku.
Konstrukce
Model je celobalsový, křídlo je potaženo na horní straně plně balsou 1
mm a dole jen částečně, trup je z balsy 2 mm a jeho přední část
přechází plynule z obdélníkového průřezu do kulatého s vnějším rozměrem
36 mm. Prostor za motorovou přepážkou je vylaminován skelnou tkaninou,
jí
jsou rovněž zpevněny spoje vodorovných překližkových dílů, v nichž jsou
vypouzdřené otvory pro plastové šrouby 4 mm k uchycení křídla vpředu a
vzadu.
Stavba křídla je zřejmá z fotografií:
Finalizace křídla:
Zde je porovnání křídel Jepice a Acruxu:
Tvarování předku trupu na motorovou přepážku po spaření vařící vodou:
Zálet
Model byl zalétán dne 25. února 2021 nad Kuchaříkem za téměř
bezvětrného počasí. Letěl ihned, trimovat nebylo v podstatě třeba.
Nebyla termika, slabý vítr vál podél svahu, takže z tohoto důvodu
nebyly podmínky ideální. Prozatím lze říci, že model je velmi dynamický
ve stoupání, kluz odpovídá očekávání, je rychlejší a stabilní, nicméně
pro konečné hodnocení je třeba provést více letů v různých podmínkách.
Každopádně splnil to, co jsem od něho čekal.
S modelem průběžně létám, ve stoupání lze provádět kolmo vzhůru
výkruty, na řízení je citlivější.